Novo Nordisk falt 23% i går og oppdaterte kursmålet kuttes i dag fra 17% til 46%, kjennes ikke ut som noen rekyl er i vente på slike analyser.
Ser ut som en analyse var korrekt og hadde kursmål 350 og selg før gårsdagens skrell. De har 300 og selg nå, så kanskje 300 er et slags psykologisk gulv?
At de ikke har innsideinformasjon?
At de er verdiløse?
På kort sikt? Neppe. Altså, kursen var jo nede på 410-ish senest forrige uke på den gamle guidinga. Mange ventet nok en nedjustering, ja, men ikke i denne skalaen. På en måte er det ikke bare NVO som fikk seg en justering i går, hele fedmemarkedet gjorde det. LLY falt rundt 5% og det faktisk på samme dag som de kunne melde at deres Jaypirca møtte PE mot Imbruvica (BTK-hemmeren som gjorde Bob Duggan til mangemilliardær da ha solgte den til AbbVie for en sinnsyk sum for noen år siden).
Jeg ser en på XI, som er god på det tekniske, ser 290 som et teknisk gulv. Kommer den dit kan det fort gå +50% i løpet av neste halvår.
Hvordan vurderer @TheObserver caset nå ?
Vært noe snakk om at etter at den bunnet ut i 2016 – et år NVO måtte nedjustere guidinga to ganger og hodet til CEO 2000-2016 Lars Rebius Sørensen måtte rulle – så gikk den 49% i 2017.
Fant en kilde, en kar jeg ikke følger whatsoever:
https://x.com/berg_bernt/status/1950209471084368117
Interessant betraktning, uansett
Bom. Type 7 meter over tverrligger.
Treff
NVO < 300DKK i løpet av høsten?
Det kan du godt mene, i et effisient marked er de nærmest per definisjon verdiløse. I den siste tiden har det bredt om seg en ukultur med at analytikere blir "drillet/orientert " av selskapene før tallslipp, og dermed oppstår det informasjonsskjevhet i markedet . At flertallet blir tatt på senga av en pw synes jeg er ikke er noe pinlig.
Jeg er en enkel “inn og ut av aksjen”-investor når det gjelder Novo. Rent faglig sett er @WernerVonHaussenberg minst 10 X mitt kaliber på å forstå underliggende marked og drivere, jeg ville sett til hans vurderinger av aksjen rent fundamentalt.
Selskapet har skuffet kortsiktig på mange områder. Det startet med nedrevidering i mai og avsettelse av CEO. Så har de knotet det til med patentrettigheter i Nord-Amerika og mistet andeler i markedet til Lily. Så må de revidere utsiktene på nytt i går og tilliten får seg fortjent en smekk.
Dog har de spennende ting i pipen, nevnt av Werner som oral behandling og nye behandlinger i andre indikasjoner, så det handler slik jeg ser det om de klarer å stadfeste sin posisjon gjennom å beholde markedsandeler og ikke minst vise at deres leadingpipe er bedre enn konkurrentene. Statistikk jeg så for ikke mange månedene viste at BP med høyest konvertering fra forskning til approval er Novo, så man skal ikke glemme at selskapet er i førersetet når det gjelder nyutvikling, selv om p.t så ser det svakt ut det ledelsen har holdt på med.
Aksjen kan uproblematisk ta seg en tur nedom 300, selv om det er 40 % ned fra der vi var for godt og vel en måned siden! Novo er en momentum-aksje som har snudd negativt, det trigger interessen for hedgefond som utelukkende handler på indikatorer som sterkt og svakt momentum.
Det skal vel godt gjøres at rapporten 6.august snur noen steiner, men fremtidige godkjenninger og bekreftelser på at ulovlige fedmesubstitutes forsvinner fra US-markedet kan være triggere på oppsiden.
Går mot strømmen
Fondsforvalter Thomas Nielsen i First Fondene lar seg ikke skremme av børsfallet i Novo Nordisk, og han kjøper seg opp i selskapet.
– Vi kjøpte noe aksjer i går, og vi kjøper mer i dag, sier Nielsen.
Han sier selskaper ofte kan rammes av støy, positivt eller negativt, men at det oftest blåser over etter noe tid. Dette er da også modellen han i hovedsak bruker når han investerer.
– I de fleste tilfeller er støy kortsiktig, og som regel går det seg til over tid, sier Nielsen.
Men han understreker at støyen også kan være reell og ramme selskapets inntjening negativt. Han sier det er reelt at Novo rammes av økt konkurranse, både ulovlig og lovlig, og potensielt lavere priser, særlig i USA med Trumps angrep på farmasiselskapene.
– Jeg har ikke noen fasit i Novo. Jeg kan ikke noe om molekyler eller vet hva Trump vil gjøre. Men jeg har vært gjennom masse støy før og stoler på modellen, sier Nielsen.
Analytiker anbefaler kjøp
Sydbank-analytiker Jacob Pedersen er både overrasket og skuffet over nedjusteringen i helårsprognosene fra Novo, som særlig er relatert til virksomheten i USA. Novo utfordres her både av konkurrenter og ulovlige kopimedisiner, samtidig som ingen vet hva president Donald Trump kan finne på i kampen mot farmasiselskapene.
Men Pedersen mener aksjekursen etter tirsdagens kursfall i for stor grad avspeiler for dystre inntjeningsscenarioer. Sydbank opprettholder derfor sin kjøpsanbefaling på Novo Nordisk.
Sydbank-analytikeren trekker frem at mange i markedet hadde håpet på en ekstern kandidat som ny toppsjef, og gjerne en amerikaner med kunnskap til markedet i USA. Doustdar kjenner imidlertid selskapet godt og har inntil nå hatt ansvaret for den internasjonale virksomheten.
Tipper mulig bunn er i sjiktet 290-310, denne har jo stupt ekstremt mye iforhold til konkurrenten eli lilly
Blir spennende å se hvordan q2-tallene til Eli Lilly blir sammenlignet med forventningene.
Q2 earnings derfra kommer 7. august, dagen etter Novo.
Og vil gi (en liten pekepinn) på om svikten i Novos salg skyldes markedet som helhet (LLY rammes jo også av compounders), eller om dette mest er danskenes eget problem.
Kvalifisert gjetning på forhånd er: Begge deler.
Om å skrike høyest når det går dårlig? Så klart gode sjanser for at jeg tar feil med påfyll, men føler om kampen til å svartmale mest mulig… men markedet har jo hatt rett sålangt så kan jo fortsette
Rent teknisk ser jeg også mot 300. Det hadde vært en fin inngang.
massiv salgsside i sluttauksjonen som ikke fikk solgt, så denne skal nok videre ned kortsiktig
må være noen store som kaster kortene