Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ny Funcom CEO, LMO blir Buy-2-Play

Funcom N.V. announces that Mr. Rui Casais has been
appointed CEO of the Company. Mr. Casais brings more
than 10 years of hands-on expertise creating video
games in several roles, including CTO of Funcom and
most recently as Managing Director of Funcom N.V.

Rui Casais has been an integral part of the
Executive Team of Funcom since 2008 and knows the
people and inner workings of the company very well.
He possesses deep technical expertise and management
skills, in addition to a strong business acumen. He
holds a degree in Computer Science and Engineering
from University of Lisbon. Mr. Casais will assume
his new responsibilities at Funcom N.V. from 13th
May 2015.

We are very pleased that Rui Casais has accepted
the role of CEO of Funcom says Gerhard Florin,
Chairman of the Supervisory Board of Funcom
N.V. His strong knowledge of the company and gaming
industry as a whole, combined with a proven
technical and management track record as well as the
strong support of the entire management team and
everyone in the company, makes Rui the ideal choice
for the position. He is the best person to guide
Funcom to a positive and exciting future. We also
want to thank Michel Cassius for his support and
leadership as Managing Director of Funcom N.V.
during the transition period and welcome him back in
the Supervisory Board, pending the decision from the
General Meeting of Shareholders(1).

I am very excited by this opportunity, and I look
forward to working closely with the rest of the
management team and all the talented individuals at
Funcom in realizing our goals for the future, says
Rui Casais, CEO of Funcom. My ambition is to ensure
a profitable future for the company, making sure we
continue to create quality digital experiences that
can be successful in this exciting and very dynamic
industry. Over the past few months, we have been
aligning costs to revenues and we have made
important changes to ensure the health of the
company. There is still important work left to do,
especially in terms of the corporate and financial
structure of the business.

In addition to the appointment of Mr. Casais, the
Company also announces that the LEGO Minifigures
Online game will be transitioning from a free-to-
play to a buy-to-play business model and that its
gameplay experience will be adapted to accommodate
such a change. The change will take place during
summer 2015 and has the objective of better aligning
the revenue generation mechanics with the target
audience. Funcom will also be releasing the game for
a selection of iOS and Android devices this summer.
For further information regarding LEGO Minifigures
Online please see the press release on Funcom.com.

(1) Mr. Michel Cassius has resigned from his
position as Managing Board Member of Funcom N.V.
The Supervisory Board of Funcom N.V. has accepted
Mr. Cassius resignation and has proposed him to
rejoin the Supervisory Board. The decision is
pending the approval from the Annual General Meeting
of Shareholders that will be held on 26th June 2015.

Badhoevedorp, The Netherlands, 13 May 2015

Funcom N.V.

4 Likes

Velkommen til ny CEO. Erfaringen med antall som kjøpte livstids medlemsskap har nok gjort at man har endret modell. Betalingsviljen er der. Og de har samlet opp iOS og Android for felles satsning til sommeren (tolker det slik). Markedsføringen må jo bli mest effektiv med felles utgivelse på nettbrett.

1 Like

I tillegg til utnevnelsen av Mr. Casais, den
Selskapet kunngjør også at LEGO Minifigures
Online spillet vil bli overgangen fra en gratis-til-
spille til en buy-to-play forretningsmodell og at dens
spillopplevelse vil bli tilpasset for å imøtekomme
en slik endring. Endringen vil skje i løpet
sommeren 2015 og har som formål å bedre samkjøre
de inntekter generasjon mekanikere med målet
publikum. Funcom vil også gi ut spillet for
et utvalg av iOS og Android-enheter i sommer.
For ytterligere informasjon om LEGO Minifigures
Online kan du se pressemelding på Funcom.com.

:point_up_2:

1 Like

hmm utsettelse og jeg er ikke sikker på at buy to play er det riktige for nettbrett selv om det fungerte bra på PC.

1 Like

Med tanke på mulig volum i Appstore blir prisen på inngangsbillett kritisk fra start av. Det skapte støy da de endret prisingen på livstids medlemsskap underveis.

1 Like

De tror altså at det er lettere å ta seg betalt med B2P for LMO på nettbrett. Jeg vil tro at i tilfellene hvor det er foreldre som betaler så kan dette godt stemme. Det blir uansett en uhyre spennende launch på app store i sommer og jeg gleder meg til det :slight_smile:

1 Like

Dette er jeg ikke sikker på om er lurt. Terskelen for å kjøpe et spill på tablet er mye høyere enn å laste ned et gratis spill, for så å kjøpe medlemskap når du ser at spillet er bra.

1 Like

Nettopp, terskelen kan ikke bli for høy. Defor tenker jeg at de justerer dagens pris ned. De regner vel med at volum vil skaffe nok inntekter.

Edit: var det ikke kommentert i kvartalsrapport at de hadde god erfaring med å tilby livstids medlemsskap?

Bytter betalingsmodell for de ser at ungene ikke kjøper nok in game stuff / subs etc. De har jo nevnt før at det er vanskelig å monetize bruker gruppen.

Tror ikke B2P blir enklere heller…

GLHF KTHX BAI!

1 Like

Skeptisk til lansering om sommeren sett i lys av TSW. Etter sommeren er en bedre tid. Imidlertid så kan tidspunktet forskyves igjen, utelukker ikke det basert på at ios/android versjoner åpenbart er sterkt forsinket allerede.

1 Like

Jeg tror lansering blir sammen med serie 14 i september.

1 Like

Og de må komme med mer innhold, det savner jeg veldig. De ser kanskje at med nytt innhold så blir dette bra nok til å forsvare inngangsbilletten.

1 Like

Det er mange foreldre(de fleste? ) som tar med nettbrett på ferien slik at ungene kan spille. Greit med barnevakt ? :wink:

Med mer innhold så blir det nok bra nok til å forsvare inngangsbiletten, men av egen erfaring så betaler jeg ikke for spill til ungene på tablet. Ofte så laster de ned spill, spiller det noen minutter og hopper videre til et annet spill. De spillene jeg ser at de spiller en del kjøper jeg medlemskap, eller fullversjon av

1 Like

Nå i 2015 så er ikke spørsmålet hvor det er wifi men hvor er det ikke wifi :stuck_out_tongue:

Tror uansett du har rett i at Lego ikke vil ha reklame ( for andre enn seg selv :wink: ) i spillene sine.

Lego/Funcom har nok skaffet seg egne erfaringer og erfaringer fra Lego Movie Video Game som også er B2P (5$). Ligger pr. i dag på #90 på topplista for betalte spill etter å ha vært ute i snart 5 måneder.
http://www.iosnoops.com/apps-charts/ipad/games/paid/sort-by-rank/

Tror jo ikke det har så stor betydning at spillet er onlinebasert, tross alt er det jo b2p og da har jo kidsa allerede kjøpt det. Fører neppe til at folk ikke kjøper det, bare pga. de ikke kan bruke det på ferie. De setter nok også pris på å kunne spille mot hverandre på iOS, Android, PC osv. Fint at alle kan sette seg ned sammen og spille, uavhengig av type nettbrett/mobil.

Ja hvis du ser på LMO og TSW så har de jo truffet veldig bra med betalingsmodellen…