Må si jeg ikke er enig med dere i konklusjonen her. For en gangs skyld har tross alt Funcom testet ut betalingsmodellen før de ruller ut spillet for fulle mugger. Jeg var veldig skeptisk til betalingsmodellen til TSW, og der hadde de definitivt ikke gjort noe for å teste det ut. De bare bestemte at sånn ble det.
Lego Chima Online er ganske likt LMO i oppstartsfase og betalingsmodell. Lego og Funcom har nok sett på hvordan det gikk med det når det ble gitt ut på tablets. Dette spillet blir som kjent lagt ned om kort tid.
Og er det noen foreldre der ute som virkelig ønsker å betale for mikrotransaksjoner i et spill? Jeg har aldri gjort det, og det nærmeste jeg kommer til å gjøre det, er å gi et gavekort hvor barna selv kan velge hva de vil spille. Man kan jo sammenligne med Minecraft. Ville Minecraft vært det samme i dag med haugevis av mikrotransaksjoner i spillet? Jeg tror ikke de ville vært i nærheten av samme suksess.
Her kan jeg imidlertid se at jeg kan komme til å betale for spillet hvis barna mine ønsker å spille det. Jeg betaler en gang (som med Minecraft) og slipper mere pes i forhold til dette senere. Spillet er kjøpt og betalt. Og når det sprer seg og mange nok av kidsa begynner å snakke om det, betaler foreldrene for det, for “alle andre” har jo fått det, og i dag må jo ingen utelukkes.
Man må også huske på at spillet krever mye plass. Jeg leste en kommentar ifm. Amazon Fire hvor vedkommende skriver at spillet tar altfor mye plass, i overkant av 2GB, og at dette var altfor stort i forhold til kapasitetet på Fire, som er kun 8GB. Når spillet er b2p er det ikke bare å fjerne det fra ipaden når man trenger å frigjøre plass.
Helt klart positivt i mine øyne, gleder meg til release.