Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nyhet: DAGLIGE aksjonærlister 🥳

Er dagens lister onsdagen, eller torsdagens handler?

Torsdag er det vell

ikke oppdatert i dag !

De er på plass nå :slightly_smiling_face:

Virker ikke hos meg el chatten…2 mnd gammel chat!

Bump! @pdx

Importen kjører nå, så ca 5 min :slightly_smiling_face:

God morgen, @pdx, når blir posten til DNB korrigert i listene til Solstad :slightly_smiling_face:?

Hei lurte på en ting hvis noen har lånt ut en aksje til shorting vil det idag vises som salg i aksjonærlister eller er det kun reelle fysiske salg som vises?

Jeg spurte VPS om dette men de ga ikke et tydelig svar, fikk inntrykk av at de ikke visste selv :sweat_smile:

Ok, takk for kjapt svar👍 Lurte på en ting til eller har et forslag kunne man laget en egen oversikt insiderliste over handler utført av insidere i hvert enkelt selskap. Burde være et fornuftig tillegg i aksjonærlister slik at dette utføres automatiskt?

1 Like

Er nesten 100% sikker på at det vil framkomme på aksjonærlistene.
Har et eksempel i så måte.
X-antall aksjer forsvant en dag fra Radforsk Investeringsstiftelse i Photocure, det skapte bølger om de virkelig hadde solgt.
Jeg kontaktet da JE i Radforsk som kunne berolige med at de ikke hadde solgt en eneste aksje, men"lånt" dem ut til Photocure ifbm incentivprogrammet.

Ikke samme sak som shorting, er klar over det, men tror det framkommer også ved shorting.

1 Like

Ja, skjønner hva du mener Rodjer at det vil vises som et salg uansett.
Dette er dessverre en stor svakhet i listene da det er mye ikke reelle kjøp og salg i lister, men flytting utlåning etc. Jeg mener VPS burde hatt filtrerte lister som bare viser reelle kjøp og salg alt annet er egentlig bare fanteri, forstyrrende og ødeleggende rent informasjonsmessig.
Har du dato for den transaksjonen du tenkte på i photocure?
Ser at radforsk har 2 kontoer RADFORSK INVESTERINGSSTIFTELSE - KONTO #1 og 2.
Og den 6. juli iår har de flyttet 496 519 aksjer dvs hele beholdning fra konto 2 til konto 1.
På konto 1 fikk de da samme dato 6.juli +496 519 +271,17% totalt aksjer 679 619
Men ser man på liste over transakjoner på konto 1 så er det samme totalbeholdning de hadde allerede den 30juni 2020 etter å ha kjøpt 26 300. Så er det ingen handler før 6juli iår så spmål blir hvor har det blitt av ? Er det feil i liste? Totalt antall aksjer har på top 50 liste vært uendret da radforskkontoer er slått sammen i denne oversikt og har hatt totalt ant aksjer 679619 siden 30.juni ifjor. Så reelt sett har det ikke skjedd noen forandring i det totale innehav til radforsk, men ser man bare på handler kan det jo se sånn ut. Misvisende JA nå er jo kanskje ikke radforsk det mest kompliserte selskap å lese, men hvis lister ikke inneholder bare reelle kjøp og salg blir dessverre nytteverdi mindre jo flere liksomtransaksjoner det er i listene. Dette er jo noe VPS seriøst burde rette opp i.

På Nordic Minings liste er det noe rart på Topp50.
Plass nr 50 er betydelig lavere enn de som gikk ut av Topplisten.

I Nom tilfelle tror jeg ikke det er noe feil. I teorien kan faktisk plass 50 innehas av en aksjonær med 1 aksje. Poenget mitt litt lenger opp er at feilen er større hvis aksjonærs
innehav ikke er et reelt innehav men et lån av aksjer til feks shorting, men allikevel kommer på lister over størst kjøp, størst salg og topp 50 liste pga at VPS ikke vasker eller filtrerer sine lister for denne info.

Jeg er ganske sikker på at det er tett med aksjonærer i intervallet mellom 300k og 700k i Nordic Mining.

Det er heller ikke første gang jeg ser glitches i 50-plassen ved endringer i Topp50

1 Like

Det forekommer nok feil i TI listene.
I kvalitetssikringsøymed kan jeg sikkert legge ut denne fra en annen kilde.

Snodig. Burde jo være det samme datagrunnlag VPS utleverer til TI som til infront som den liste Sjakk viser til ?

Jeg vet det er noen uregelmessigheter i listene, jobber med å luke ut alle feil :slightly_smiling_face: har også en liste med ting jeg er i dialog med VPS med for å finne ut av. Takk for tålmodigheten :slightly_smiling_face:

1 Like

Litt av utfordringen er at endringene i topp 50 kjøp og salg må flettes sammen med topp 50 listene, men dataene overlapper ikke alltid som de skal. Skal nok komme til bunns i alle feil, men det vil ta litt tid :slightly_smiling_face::sweat_smile: