Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nyhet: Se hvem du burde lytte til ❤

Mange gode poeng @Aksjesnila!

Enig i at det ikke er ideellt, men utfordringen i dag er at man ikke har et troverdighets-signal å basere seg på i det hele tatt, med mindre man følger en tråd over lengre tid. Jeg tror likes er bedre enn ingenting, men jeg er selfølgelig veldig interessert i å få dette til på en enda bedre måte :slight_smile:

Vi kan evt. regne ut en likes-score, basert på antall likes totalt delt på antall innlegg skrevet, som vil ta høyde for de som skriver veldig mye - men da er det en sjanse for at folk vegrer seg for å skrive innlegg for ikke å senke scoren sin. (kanskje det ikke er så dumt heller, på sett og vis, dersom innlegget ikke er så bra). Ulempen er at det blir mer komplisert å forklare og forstå.

Har dere ideer til andre måter enn likes å “detektere” bra innlegg? At et innlegg som får mange svar tenkte jeg på som et signal, men det kan jo både være positivt og negativt :slight_smile:

For å luke ut litt mer tøyseinnlegg, kan man f.eks la være å like de, men heller bruke :joy:-knappen :slight_smile: Jeg har lagt merke til at morsomme innlegg ofte kan ha flere :joy: enn :heart:, så det praktiseres litt allerede tror jeg.

3 Likes

Dersom man skal rate en bruker på antall likes bør man ha mulighet til å gi dislikes også . Jeg synes det er bra å gi likes på ting jeg også finner morsomt eller liknende. Du bør innføre :-1: og :+1: man kan gi til kvalitets innlegg / søppel og begge deler bør vises

Edit: og kansje ett vist antall for i det heletatt å telle

Om du har noen måte å måle hvor mange som leser et innlegg på kan du jo bruke upvote rate: antall likes/antall som har lest innlegget. Det vil i hvert fall være mer rettferdig for de som skriver gode innlegg i mindre populære emner.

1 Like

Det minner om løsningen til Youtube og Reddit, de bruker også den scoren for å endre rekkefølgen på kommentarer. Her inne hvor diskusjonen er en lang tråd er det vanskeligere å gjøre. Hvis jeg innfører dislikes tipper jeg stemningen her inne tar en negativ vending ganske kjapt :wink: Vil helst unngå det. Søppel-innlegg må heller flagges/rapporteres til meg, eller kommenteres av dere med en gang.

Tekspert-kåringen skjer for hver aksje, så da trenger du ikke så mange likes for å bli det i en lite poppis aksje :slight_smile:

5 Likes

I tråder der de fleste er enige og kommer med konstruktiv aksje snakk vill dette fungere. I tråder som wre tråden der det er 50 % hausing 40 % dritt og 10 % aksje prat vill det slå feil ut, da både hausere og troll får flere likes enn de som faktisk bidrar i den tråden. Og det finnes sikkert flere sånne tråder but but its not only only. Det vill jo funke i de fleste tråder

1 Like

10 Likes

3 Likes

Jag tenker det at de fleste gode innlegg inneholder en eller annen form for lenk til relevant informasjon.

Det er den samlede mengden informasjon som gir merverdi på et forum, faktisk i større grad enn synspunkter som jag ser det. Vedlegg og lenker bør vara med i rangeringen.

Diskusjoner opp og ned om hva feks AA, BTD og annet er og hvem som får hva først er underholdende en stund men når argumenter blir bakket med relevante lenker, artikler, statistikk og lignende så gir det ofte mer verdi til diskusjonen og sjansen for å lære blir større.

3 Likes

image

1 Like

1 Like

Hva med:

Like score = antall likes/kvadratroten av antall innlegg

Eksempler:
150 likes, 16 innlegg = 150/4 = 37
50 likes 2 innlegg = 50/1,4 = 35
150 likes, 36 innlegg = 150/6 = 25
100 likes, 25 innlegg = 100/5 = 20

Det spiller ikke så stor rolle om man har en kommentar eller to ekstra, men har du 20 verdiløse innlegg ekstra, så kommer du ikke på topp. :slight_smile:

Hvis du vil vekte antall likes høyere, så kan du ta tredjeroten, men jeg tror kvadratroten fungerer fint. (I programmering så blir det x = x^0,5 for kvadratrot eller x = x^0,33 for tredjerot. Noe midt i mellom burde også gå bra. :slight_smile:

8 Likes

Evt om vi får flere typer likes som fakta, humor, spam, @Hakon

Med sorteringsmulighet kan ting bli bra

2 Likes

Det går jo an å bli litt flinkere til å gi :rofl::joy::grin::fish: til sånne innlegg i stedet for likes, så løser det seg nok. :slight_smile:

2 Likes

Er jeg en egen kategori? :joy: Da skal det isåfall være Tinder logo

1 Like

Mange meninger om denne nye “popularitetstelleren”.

Noen ting å tenke på:

  • Faren er at nye (og gamle som leser men ikke helt har følt seg klar til å skrive enda) vil kvie seg for å delta da de blotter sitt stakkars lite likes-tall og er redd for ikke å bli tatt seriøst.
  • Tenk at du blir ny her om 2 år fra nå? Da har selv de mest meningsløse brukere som kun tuller og tøyser, som det omtales som her, klart å få et stort like-tall og vil “for alltid” for en ny fremstå som en de bør lytte til. Overskriften er jo “Se hvem du burde lytte til”… og nye knallgode skribenter vil på ett tidspunkt aldri kunne få noe hedersstempel (hvis det er det som er tanken her) fordi avstanden til de eldre vil bli umulig å ta igjen.
  • Alternativt la brukere få velge vekk å vise sine likes? Det er nok alltids noen som vil vurderes på hva de skriver over tid og innhold, ikke på frekvens.
  • Og til slutt - noen forum bruker en “følg” funksjon hvor brukere kan velge å følge bruker på samme måte som de følger tråder. Det kan være en bedre måte å identifisere de som har noe interessant å komme med da få ønsker å bli påminnet hver gang en ny meme blir lagt ut :slight_smile: og gode nye brukere fort kommer seg opp i ekspertstatus. Hvis brukeren forandrer seg og blir en tosk forsvinner følgerene like fort som de kom.
7 Likes

Kan feks like’ne til en hver tid basere seg på siste 3 mnd? Det pluss kvadratrotmodellen til @Christian burde fikse litt?

Kan etterhvert endre så man bare teller likes fra siste 6/12 mnd. Da blir ikke avstanden mellom nye og gamle så stor. Startet for enkelthetens skyld med alle likes.

Det er en ting jeg utforsker :slight_smile: Det å ha mange følgere er et godt signal på kvalitet. Jeg ser for meg at man fikk en feed av alle innleggene til de man følger på forsiden (kan bytte mellom vanlig visning og denne) + at man kan velge å bli varslet når hver bruker man følger poster, og endringer de gjør i porteføljen.

4 Likes

Vil ikke likes bli resatt når f.eks Funcom 2019 threaden kommer ut? Skjønner ikke problemet med at de aktive skribentene også blir lyttet til mest. Vil heller ha en åpen database av toppplasseringen for hvilke enkelkommentarer som har blitt bokmerket enn å stalke de mest promenente investorene :slight_smile:

Likes følger aksjen, ikke tråden. Så alle funcom trådene som er mappa opp mot aksjen vil telle i samme like pool

Meme off? Greit for meg.

bilde

6 Likes