Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Det har vært kjent lenge, men man hadde nok forventet at de skulle vinne denne saken.

Rent finansielt er det jo en kostnad som kommer flere år tidligere i tid, men som på et eller annet tidspunkt ville måtte betales (om man altså tror at selskapet lykkes).

Ja, men som @Boms skriver, vel kun om de lykkes til slutt. I og med at 20% i året fortsatt hadde gitt underskudd, så utgjør det inntil videre 100% forskjell. Eller?

Men betryggende at folk som deg @Boms var klar over dette som en problemstilling og risiko da.

Men note to self for bioteks: Be om utbetaling av up-front fordelt over flere år

1 Like

Det kan jo selvfølgelig tillegges at dette er en større ulempe i dag med rentenivå på 5-6 % i forhold til rundt 0 hvor vi var for en stund siden, og det er også dyrere og hente ny funding i dag. Men det er fremdeles lenge til de trenger penger.

Ellers kan det jo godt være at det kommer milestones innbetalinger fra Regeneron snart, fulgte man med på CMD så sa de jo at alle de fem programmene gikk i hht til plan.

2 Likes

Ja, hvor lenge er de finansiert med dagens cashbeholdning etter dette? Ser de ansetter en del fortsatt og jo skal i gang med et par studier til, så man kan vel legge til en del på forrige kvartals burn?

Nykode er nok finansiert langt inn 2H 2025 også etter denne skattebetalingen. Hvor mye mer cashburn øker fremover er selvfølgelig litt vrient og vite, men de har jo sponsede sjekkpunkthemmere og relativt små studier.

Hvis man for enkelhetsskyld forutsetter 5 MUSD i burnrate pr måned, opp fra 4,4 i snitt for 1H 2023, og ingen nye inntekter fra milepæler i programmene med Genentech og Regeneron eller finansinntekter er de tomme for cash 30.11.2025. Så jeg tror ikke de må hente penger før 2Q 2025 en gang, men det kan skje mye før den tid og de har vel strengt tatt lengre finansiering enn de andre norske prekommersielle biotekselskapene på børs.

Som et hjertesukk kan man jo ellers bare konstanterer at denne skattesaken er et godt eksempel på at Norge ikke akkurat er noe enkelt sted å bygge opp selskaper, de 30 millionene USD burde jo helt klart vært beholdt i selskapet og brukt på utvikling av ny medisin, og skatt først være en utgift for selskapet nå eventuelle salgsinntekter fra medisin kom en gang i fremtiden. Den ekstra arbeidsgiveravgiften regjeringen kom med i fjor er jo også en solid ekstrakostnad for en bransje som skal lønne folk med doktor og mastergrader i nesten alle stillinger.

8 Likes

Nykode Therapeutics ASA - Contemplated Private Placement

Den tok meg på sengen for å si det mildt :cold_face:

1 Like

På hvilken måte?

Jeg hadde ikke forventet at de skulle hente penger før tidligst i 2025, eller eventuelt ved en listing på børs i NY.

Forventet du dette??

Det første jeg tenker på er at dette tyder på at det er en eller flere større som vil inn?

Er visstnok en mega stor utlending som vil inn, men det har jo vært mye aksjer til salgs i det siste så det kunne vært håndtert annerledes, slik jeg ser det.

Edit: 17:00 - Emisjonen er nå meldt fulltegnet

Kødder du? Må være grise positivt!!

Tja, nedsalget fra 25-27 kroner kunne vel kanskje vært unngått, men vi får se. Prøver å få tak i aksjer selv.

Har egentlig ikke tenkt så mye over, men en fulltegnet emisjon i løpet av en halvtime sier vel noe om interessen. Sto det noe om prisen i børsmeldingen?

Prisen er vanlig book-building, men blir vel neppe over sist omsatt - så jeg vil tippe 19,00 kroner.

1 Like
1 Like

Hva blir marketcap etter emi?

Vanskelig å vite så lenge kursen ikke er satt. Det blir 10 % flere aksjer, så om kursen faller 10 % og vi får 10 % nye aksjer vi roughly på samme som ved børsslutt i dag 5,8 mrd NOK om jeg husker riktig. Ikke bra i min bok :man_shrugging:

Nei, for dette tjener jo ingen på?

Hvis dette er en så stor og viktig investor som de gjerne vil ha inn på eiersiden, hvorfor i all verden kunne de ikke kjørt en liten emi uten rabatt bare til denne?

Vi får nå se hvor det ender, men litt uklart med denne timingen med å hente penger på all-time-low (børshistorisk sett, de første emisjonene ble gjort på 0,80 kroner justert for splitt)