Det som har endret seg er at fra å mene at residiverende cervixcancer med metastaser var en effektiv vei til godkjennelse har de nå forkastet denne strategien og indikasjonen. At kursen fortjenes å halveres av den grunn har jeg ikke skrevet noe om og det mener jeg ikke. Det eneste jeg har antydet er at det var svak strategi av ledelsen å ikke gjøre disse endringene tidligere og ar det var veldig suspekt at visse større aksjonærer i Arctic sfæren, som jo ha sitter med aksjen i 4-6+ år plutselig bestemmer seg for å kvitte seg med alt rett før nyheter som halverer kursen.
Til det siste punktet ditt hvor du antyder at partnerne muligens har validert noe uten at markedet vet. Vi har trolig litt ulik definisjon og bruk av begrepet validering av teknologi/legemiddel. Partnerne har utvilsomt sett mer data enn det som var tilgjengelig for public på tidspunktet avtalene ble inngått, men jeg tviler sterkt på at selskapet delte/hadde kliniske data som validert teknologien. Rett og slett fordi prisen ville vært noe helt annet på dealen. Nå kan man diskutere hvor godt mRNA covidvaksinene fungerte, men når de ble godkjent etter klinisk validering ble prisen på Moderna og BioNTech noe helt annet enn før validering. Ellers, farma har stort trykk på å publisere resultater så fort de foreligger. Dette fordi det er vaktbikkjer som monitorer hvor gode farma er på å offentliggjøre kliniske data. Spesielt siden pasienter som har vært i en studie har rett til å få vite resultatene på studien og få tilgang til egne svar i tide. Derimot stilles det ikke slike krav til biotek.
Du kan lese mer om denne problemstillingen her og hvor gode farma har blitt på å offentliggjøre data i tide vs offentlige. Artikkelen studerer ikke biotek, kun BP, men du får stole på meg at bioteks holder mye lavere standard hva angår timely og compliant rapportering av resultater sammenliknet med BP
https://www.science.org/content/article/fda-and-nih-let-clinical-trial-sponsors-keep-results-secret-and-break-law
Så at Roche er grunne til at kliniske data på VB.NEO ikke deles, slik selskapet tidligere har sagt, høres for meg litt enkelt ut. Jeg kjøper ikke den forklaringen rett og slett.
PS: jeg tror at COVID vaksinene ikke hadde noe særlig god effekt, men det er en annen diskusjon.