Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Man skal heller ikke gi juling til en som ligger nede fra før :blush:

Denne studien og programmet er heleid av Nykode.

1 Like

Jeg bryr meg vanligvis ikke om innsidekjøp, men at styreleder kjøpte 10000 aksjer i dag kan tyde på at ting går ganske greit.

1 Like

Eller et signal til markedet om at han også er av den oppfatningen at bunnen snart er nådd (i en aksje som har vært for dyr alt for lenge) med en nedgang på 30% den siste måneden :man_shrugging:

Er samme analytiker fra DNB som var i Radforsk forrige uke som intervjues her, men ikke noe tvil om at han er positiv til aksjen og han gjentar sitt kursmål på 102,-.

2 Likes

ok tror deg

Det er den mest provoserende episoden jeg har hørt hittil. DNB-karen kauket i det lange og brede om «hvor hot» og «hvor mye interesse» det var for sektoren. Samtidig har sektoren aldri vært mindre likvid og/eller hatt et styggere krakk.

Fatter ikke at de tror den slags kognitiv dissonansen er gangbart.

Er det forresten noe mer klarhet i om tvangssalg eller short har vært bidragsytende til nedgangen?

8 Likes

Provoserende? En meget reflektert og lærerik podcast. Nesten ikke til petroleum at vi snakker om samme podcast.

Nesten ikke til å tro…. skulle det være naturligvis

Jeg har stor sans for Radium. Jeg har derimot ingen sans for at en DNB-analytiker sitter midt i et overtent bioteksektorhus og later som at det ikke er brann. Vi er voksne folk og investorer. Når sektoren du representerer har krakket mer enn den noen sinne har gjort hittil i historien, så sitter du ikke og rosemaler situasjonen og later som ingenting.

1 Like

Meget spennende intervju med DNB-analytikeren. Tror han har helt rett at dette kommer til å bli et spennende år for Vaccibody. At kursen idag touchet ned på 30-tallet viser jo bare at aksje og selskap er to ting! Før Genentech-avtalen og før aksjen var notert på noen børs ble den på det høyeste omsatt til 40,-. Nå med to avtaler i boks, 2 mrd på bok, milestones i milliardklassen, spennende avlesninger på studier, så var det altså noen som ville selge til samme kurs. Som sagt aksjen og selskapet er to ulike ting. Viktig å ha fokus på ballen, nemlig selskapet.

Helt riktig. Eller sagt på en annen måte er pris det du betaler mens verdi er det du får (lett omskrevet etter Warren Buffet). Ingen tvil om at selskapsverdien har steget siste 16 måneder, mens prisen er den samme (etter å ha doblet seg og deretter halvert seg i mellomtiden).
Ingen tvil om at det har vært et mareritt siden 4. januar i år da kursen toppet på 85,30. Mye av årsaken finnes sannsynligvis i tvangssalg og nødvendig reduksjon i gearing hos investors. Det er ikke så lett å se, men mye skjules i kontiene til DnB Meglerkonto og DnB Aksjehandel. Disse kontiene utgjør samlet 10,3m aksjer. Jeg har en mistanke om at dette er sikkerhetskonti for aksjer kjøpt på termin eller derivateksponering for aksjonærer som har gearet sin eksponering. Når kursen korrigerer ned kommer margin calls fra megler eller bank, og investor må enten stille mer sikkerhet (i form av flere deponerte aksjer på vps-konto) eller selge aksjer for å dekke inn marginkravet med cash. Kurskorreksjonen blir selvforsterkende inntil kursen har kommet så mye ned at noen større investorer (gjerne uten gearing) ser det som et bargain å kjøpe. Først da drives kursen opp igjen, sikkerheten øker for de belånte investorene, og gearingen kan tas opp igjen. Det kan virke som vi nå er temmelig nær et slikt tidspunkt med mer enn halvering av kursen siden 4.1. Noen har således fått en dyr voksenopplæring. For de som ser på chart er det nå kun 3 kroner fra dagens low ned til run-away-gap fra 22. nov-20 er lukket på 37 blank.

3 Likes

Eventuelt gevinsstsikring. Aksjen er ikke bare handlet til de kursene som du ser i chartet.

Før den kom på børs ble den handlet unotert via Arctic i flere år. Den er splittet flere ganger før den kom på børs. Så selv om den har falt kraftig er det enda en del investorer som sitter på en ekstrem gevinst.

1 Like

Hva mener du med runaway gap? Er ikke handlet lavere enn 45 siden den kom på børs(før siste dagers fall). Via Pareto har jeg kurshistorikk videre bakover før børsnotering. Dagens laveste på 39,90 har vi ikke siden før avtalen, eksempelvis 12/9/20 da den var oppe i 40.

1 Like

Siden du bruker ukes chart fremkommer ikke run-away gapet. Du ser det i dagchartet. Det fremkommer når neste dags åpningskurs starter med et gap up og fortsetter uten at kursen overlapper forrige dags sluttkurs. Vanligvis når aksjen korrigerer så har slike gap up en tendens til å fungere som en magnet mot kursen inntil gapet lukkes.
Jeg har satt en sirkel i diagrammet som viser dette.

1 Like

Riktig. Det var Arctic som gjorde første emisjonen tilbake i 2014. En fantastisk reise for mange fortsatt. Det vi nå ser er en korreksjon før vi skal videre opp langt forbi 100 igjen. Men ting tar tid og det er ikke sikkert det nødvendigvis skjer i morra.

2 Likes

Det han sier er at - brannen som har vært er i ferd med å slukkes. For å bruke en metafor. Markedssituasjonen er en helt annen nå - med pandemien nå mer eller mindre under kontroll - som er viktig for bransjen - og ikke minst at aksjeprisen er halvert siden 3 januar. Dette vet alle - og derfor er han positiv - som han argumenterer godt for.

1 Like

Dagens Hegnar TV har NYKD som tema m analytiker.

1 Like