Moderna og BioNTech var vel ikke mye lengre fremme enn Nykode i deres utvikling av cancer vaksiner når COVID-19 pandemien slo til.
Resten er historie og et vitne på hva forskjell i gjennomføringsevne har å si.
Moderna og BioNTech var vel ikke mye lengre fremme enn Nykode i deres utvikling av cancer vaksiner når COVID-19 pandemien slo til.
Resten er historie og et vitne på hva forskjell i gjennomføringsevne har å si.
Nykode hadde vel 30-40 ansatte når pandemien begynte og ennå ikke definert infeksjoner som et satsningsområde.
Ellers er det jo alltid hyggelig å lese din positive holdning til norske startups
BioNTech og Moderna hadde heller ikke infeksjon definert i sin pipeline på den tid vidt meg er bekjent.
Nykode er vel ikke en start-up i norsk målestokk. Både mtp verdisetting, at de er clinical stage og at de har holdt på i 15 år.
Kommentaren var myntet litt på ambisjonsnivået Nykode har (verdens ledende vaksineselskap) opp mot gjennomføringsevnen til de andre ledende vaksineselskapene.
Var selskapet verdt 10mrd før de to avtalene?
Er mye tvangssalg nå dessverre.
Sannsynligvis veldig god kjøpsanledning herfra og videre nedover et stykke.
Regeneron forsterker ytterligere sitt samarbeid med BioNTech for kombinasjonsbehandling med REGNs PD-1 hemmer med mRNA vaksine i cancer.
Veldig positivt at Nykode får presentere på denne konferansen. Litt dumt at de har sendt inn søknaden under navnet Vaccibody, men deadline for søknad var fem dager før de skiftet navn til Nykode.
https://www.abstractsonline.com/pp8/#!/10517/presentation/16983
Deadline for innsendelse av abstractet leser jeg til å være 18.11 og det var før selskapet skiftet navn, og oppegående interesserte får nok med seg hvilket selskap som står bak.
https://www.aacr.org/meeting/aacr-annual-meeting-2022/key-dates/
Men mye viktigere, her er teksten fra og link til abstractet:
Immunotherapy, in particular Immune Checkpoint Blockade (ICB) has been regarded as the next standard of care for many solid tumor indications. Yet, a significant proportion of patients do not respond to therapy. More specifically, failure of ICB has been linked to the absence of an anti-tumor immune response that can be boosted or revitalized. Cancer vaccines that are designed to elicit such response by educating the host immune system to recognize tumor antigens, are therefore considered a key next generation therapeutic modality for the treatment of human cancers.
Various vaccine platforms have been developed over the years, but recent advances in delivery technologies combined with the intrinsic qualities of the DNA matrix have positioned DNA vaccines as a safe and flexible alternative to other types of vaccine technologies. Vaccibody is developing DNA vaccines that allows specific targeting of tumors antigens to Antigen Presenting Cells (APCs), thus maximizing the elicited immune response.
Here we present a second-generation version of our DNA platform in which our vaccibody molecule can be co-expressed with immune-stimulatory proteins from one plasmid using a multicistronic design. Compared to the vaccibody molecule alone the simultaneous expression of selected immune stimulatory cytokines was shown to boost the overall immune response almost 3-fold to drive a potent anti-tumor response.
These data demonstrate the flexibility and potential of DNA vaccines as well as the advantages of combining an APC targeted delivery of tumor specific antigens together with a local production of immune stimulatory proteins.
https://www.abstractsonline.com/pp8/#!/10517/presentation/16983
Drøy dag +30%
Hva slags studie er dette? Preklinisk in vivo, in vitro eller klinisk?
Skjønte ikke intuitivt modellen/studien, statistikken eller hva de har målt. Ligger det noe annet med mer detaljer tilgjengelig?
Spør fordi jeg er nysgjerrig. Ikke fordi jeg er kritisk.
Det er ikke mer informasjon tilgjengelig enn det du ser over, men den kvalifiserte gjetningen er at det er gjort forsøk i mus (selskapet har flere godkjente tillatelser til å gjøre forsøk med mus). 8 april vet man mer, for da kommer det en e-poster i forkant av presentasjonen den 12.4.
En av partnerne til Nykode med kjempeskrell i melanom.
Det er lenge siden noen i Nykode har fremhevet samarbeidet med Nektar, så det er mulig at de har sett begrenset effekt på resultatene de også av kombinasjonen med Nektar sitt produkt de også.
Så jeg tror det bør ha veldig begrenset effekt på kursen til NYKD av denne nyheten.
PS Før vi glemmer helt hva dette handler om er det egentlig trist med et hvert studie som feiler i onkologi, hadde det vært vellykket ville flere kreftpasienter overlevd - og jeg hadde selv gjerne sett alle mine ulike biotek aksjer bli verdiløse om noen andre fant løsningen på kreftgåten med stor L.
Targo har vel gode resultat i Melonom? Bra for de også i tillegg til Ulti ?
Blir spennende å se om Nykode og Nektar stopper studiearm 5B med NKTR-214 (bempegaldesleukin).
Ellers, ser at Nektar angir studien med Nykode som fase 1 mens Nykode som fase 2. Nektar burde også oppdatere navn/logo, de bruker fremdeles Vaccibody. Ellers, kjipt med over 60% fall i kurs på Nektar. Enig med deg, utrolig kjedelig at enda ett lovende produkt under utvikling ikke viser seg å holde mål. Legemiddelutvikling er vanskelig.
Men nå som Roche har kjøpt alle rettigheter til VB10.NEO, så er vel uansett ikke denne studien så veldig relevant lenger for Nykode, sett fra et kommersielt perspektiv?
De får jo ikke alle milestolpe utbetalingene om ikke VB10.NEO lykkes, men jeg er enig at det neppe er armen med med BEMPEG som studien står og faller på.
Så VB10.NEO studien er nok fremdeles sentral for NYKD
Sant nok, men kan ha impact på royalties da