Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Targo har vel gode resultat i Melonom? Bra for de også i tillegg til Ulti ?

Blir spennende å se om Nykode og Nektar stopper studiearm 5B med NKTR-214 (bempegaldesleukin).

Ellers, ser at Nektar angir studien med Nykode som fase 1 mens Nykode som fase 2. Nektar burde også oppdatere navn/logo, de bruker fremdeles Vaccibody. Ellers, kjipt med over 60% fall i kurs på Nektar. Enig med deg, utrolig kjedelig at enda ett lovende produkt under utvikling ikke viser seg å holde mål. Legemiddelutvikling er vanskelig.

1 Like

Men nå som Roche har kjøpt alle rettigheter til VB10.NEO, så er vel uansett ikke denne studien så veldig relevant lenger for Nykode, sett fra et kommersielt perspektiv?

2 Likes

De får jo ikke alle milestolpe utbetalingene om ikke VB10.NEO lykkes, men jeg er enig at det neppe er armen med med BEMPEG som studien står og faller på.

Så VB10.NEO studien er nok fremdeles sentral for NYKD

2 Likes

Sant nok, men kan ha impact på royalties da

Dere tenker at en milepælsutbetaling fra Roche er knyttet til resultater fra armen uten bempegaldesleukin i denne studien med Nektar? Synes jeg høres rart ut.

Vitenskapelig er det selvfølgelig interessant å få data herfra, og det kan jo muligens påvirke hvordan man anslår LOA for VB10.NEO, men sånn rent kommersielt, så ser jeg ikke at denne studien har relevans lenger.

Hmm…mulig jeg forvirrer meg selv nå, men tenkte at nå som sannsynligheten for at kombinasjonen VB10.NEO og bempegaldesleukin trolig ikke fungerer så kan man begynne å se bort i fra fremtidig salg av denne kombinasjonen (og derav royalties). Kan fremdeles gi mening å kjøre ut studien, dog sannsynlighetenfor å lykkes er mindre nå.

Ser at Nektar har 10 gående stuider med bempegaldesleukin og dette var hoved asseten deres. Ouch!

Nei, muligheten for royalties fra den kombinasjonen forsvant vel på det tidspunktet avtalen med Roche ble undertegnet. Nektar valgte jo også å gå videre uten Vaccibody/Nykode før avtalen. …eller det var Vaccibody/Nykode som valgte det selv da.

1 Like

I siste presentasjon fra Nykode står det:

2. Collaboration with Nektar Therapeutics on combining NKTR-214 (bempegaldesleukin) with VB10.NEO in trial arm 5B (SCCHN

Etter min hukommelse og forståelse så er dette 8-10 pasienter av 50, og her er de antagelig også kombinert med andre sjekkpunkthemmere enn Opdivio. Studien er fullrekrutert og vil nok bli fullført, det er jo læring i alle studier og motivasjonen bak denne spesifikke kombinasjonen var jo et håp om å finne synergier i effekten mellom de to «medisinene».

Når det gjelder milepælsbetalinger vil jeg tro at de ikke er knyttet spesielt opp mot at denne ene armen skal fungere - den nye studien med Roche sin egen sjekkpunkthemmer er jo uten Netar sitt produkt og det er jo en indikasjon på at ikke det er hovedsporet.

@polygon Nektar sin studie med BMS sin Opdivio var vel startet opp før avtalen med Vaccibody/Nykode?

Vet ikke når avtalene ble underskrevet her, men studien til Nykode ble i hvert fall startet før Nektar sin i MM som vi snakker om her. Men poenget mitt var at Nektar har gått videre, og særdeles bredt med Bempegaldesleukin, i studier som også er startete ganske nylig, uten VB10.NEO.

Bare så ingen misforstår - jeg tenker jo ikke at resultatene til Nektar er negativt for Nykode altså. Tenker bare at det nå ikke betyr noe.

2 Likes
4 Likes

Enkelt fortalt om vaksinene.

5 Likes

“Det er veldig få som gjør et partnerskap og ­betaler milliarder med kroner på forhånd hvis man ikke er ­ganske overbevist om at det er en teknologi man har tro på at kan gi noe annet enn det de klarer å gjøre selv, smiler Fredriksen”

Men så er det også sånn at:

“om noen år når vi har kommet litt videre i den kliniske studien, så skal Genentech ta over og ta alle kostnader og alt videre.”

Da er det min påstand at “Det er veldig få som betaler flere hundre millioner med kroner dersom de ikke kan være sikre på at selskapet man gjør en avtale med er finansiert til den kritiske milepælen som gir avtalen verdi”. Dette er altså TIDLIGST i første halvdel 2024. Fra nå til da har nettopp Nykode brent cash i milliardklassen, og ikke i hundremillionersklassen. Størrelsen på up-fronten fra Roche som alle er så imponert over, tenker jeg mer og mer først og fremst var Roche sin måte å sikre en trygg finansiering av Nykode fram til dette tidspunktet (som jo er grovt underkommunisert hvor lenge er til). Og nettopp derfor trengte heller ikke Regeneron-avtalen være like front-loaded.

5 Likes

pre-edit: Det er jo litt lumpent å slette et innlegg når jeg driver og svarer…

Justere oppfatningen om at Nykode bader i penger? Argumentere for at Nykode kanskje TRENGER disse pengene? At Nykode kanskje ikke HAR så mange penger igjen i 2024? At Nykode da (fortsatt!) prises til veldig stor sannsynlighet for suksess med VB10.NEO?

3 Likes

Jeg skjønner jo at du ikke “liker” Nykode, men dette blir utrolig sleivete.

Nykode sine kostnader knyttet til Roche dealen gjelder den første NEO studien med 50-60 pasienter og hvor man nå kan anta at for mange av pasientene er den fullført og man nå er i observasjonsfasen for de sist rekrutterte. Det vil med andre ord være relativt lite kostnader som gjenstår på det programmet. I den neste studien som kun skal ha 40 pasienter vil det selvsagt komme ytterligere kostnader, men her har de allerede mottatt en ny milepælbetaling på 20 mUSD nå i 1Q22, så hvor mye vil de klare å bruke på denne studien frem til 2024 om det tar så lang tid? En vanlig antagelse er jo 1 mill per pasient, så la oss si 2 mill og gange med to år for å være konservative. Og pussig nok får du da 160 mill NOK som er likt med den nye milepælen.

Når Nykode nå har 120 ansatte er det jo ikke på langt nær alle som jobber med NEO studien, så når du klarer å få det ut som om Roche ikke har betalt for mer enn kostnadsdekning av NEO studiene er ikke det fair fremstilling av saken (og en journalist skriver jo ikke i en oversiktsartikkel som dette med den presisjonen som trengs for en aksjeanalyse uansett).
Nykode brenner jo nå penger på Covid forsøkene, VB10.16 og også neste generasjon av DNA plattformen deres som skal presenteres under AACR nå i april. I tillegg må man anta at en del ansatte jobber med Regeneron delen av pipelinen, men dette er jo også under en avtale som vil gi Nykode inntekter via milepælsbetalinger selv om vi ikke har detaljene rundt dette.

Så du må gjerne konkretisere litt mer hvordan disse milliardene skal brukes opp, også kan du jo kanskje ha Einarssons ord i bakhode om at biotek selskap som bruker penger er en god ting. Som kjent skjer ingen ting uten at man satser og tar risiko.

Fra side 21 i siste presentasjon:
image

9 Likes

De direkte (marginal)kostnadene knyttet til VB N-02 er selvfølgelig ikke i milliardklassen (selv om jeg tror denne studien langt overstiger den tommelfingerregelen om 1 mill per pasient). Men at Nykode likevel kommer til å bruke godt over en halv milliard kroner i året på drift og øvrig pipeline er et faktum jeg tror Roche forutså (og Nykode forhandlet ut i fra) da de inngikk avtalen. Og at det altså er hele to år til studien leser av nå, er også noe både Roche og Nykode har visst helt siden de skrev under (da det altså var 3,5 år), selv om de altså ikke informerte om det før over et år etterpå.

1 Like

Bare et spørsmål på siden her, men har Nykode etablert sin storskala CMC/produksjons prosess for VB10.NEO vaksinen? Hvem er i så tilfelle CMO de bruker?

Tror aldri de har nevnt firmaet de bruker for produksjonen med navn, men om jeg husker riktig har de post-Brexit valget flyttet produksjonen fra England til Belgia. I den grad dere stoler på informasjonen fra selskapet, så har de hatt 100 % suksessratio på produsere den “riktige” individualiserte vaksinen til alle pasientene i NEO studien.

Men ettersom NEO programmet er solgt til Genentech/Roche så er det vel ikke meningsfullt for Nykode å selv etablere et storskala produksjonsapparat for et produkt de ikke eier ?

Dette blir kun spekulasjoner!!