Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Jeg tror nok Genentech gjerne holder igjen på VB10.NEO resultater for å få de så modne som mulig før de publiserer noe. De vil jo gjerne holde på sitt forsprang (vi håper jo at dette er noe unikt) og ikke få andre til å forfølge lignende strategier.

Det jeg imidlertid IKKE tror skjer at de holder igjen info med tanke på å skulle kjøpe et selskap. De har jo lisensrettighetene på dette produktet uansett, og et styre ville jo aldri anbefale å selge selskapet om de visste at bare budgiver har den type info.

4 Likes

Her er en internasjonal biotek journalist sine kommentarer til dagens presentasjon på Twitter:

Del 2:

Har ikke tilgang til Finansavisen, men kun basert på den korte ingressen i linken kan man jo stille spørsmålstegn til DNB megleren og journalisten.

Haudemann-aksje, big pharma holder igjen data hos en partner, spådommer om 3 dobling av aksjen (på en dag den faller 10%).

Hvor seriøst skal man ta slike artikler?

9 Likes

Så dere i BP driver ikke med utspekulerte triks (les: skjuling av data, shorting av utviklingsselskap, betaling til leger for å velge deres studier) altså?

5 millioner aksjer skal ut mens markedet krakker. Nå må alle haussetriksene tas fram :grin:

2 Likes

Kan det dokumenteres at 5 mil aksjer skal selges, eller er det bare noe du antar fordi konto DNB 75 holder på dem?

1 Like

Det kan ikke dokumenteres. Det var 10mill, nå er det 5mill, og kursen faller stadig.

If it looks like a duck…

1 Like

Men det er ikke godt å si hva som skjer videre, kontoen øker også enkelte dager.

Skal ikke gå inn i detaljene rundt dette (er ikke DNB kunde). Men analytikeren i DNB har vel hatt samme kursmål lenge og er for øvrig på linje med analytikere fra ABG og Arctic i sin vurdering av dagens tall. Så jeg synes det er pussig at dere kaller det haussing av aksjen - grunnen til at det er i avisen er jo at journalister spør pga dagens nyhet. (Og i den grad det er interessant sitter jeg jo selv med aksjen fordi jeg tror den er verdt 100+ kroner aksjen, så da blir det jo litt pussig å kalle alle høye kursmål for haussing. Det gjelder jo i flere biotek aksjer.)

Når det gjelder DNB kontoen, så må man huske på at banken er den største i Norge innen verdipapirfinansiering, og de finansierer mange investorer som ikke nødvendigvis handler gjennom DNB sitt meglerbord. Jeg tro disse salgene er tvangssalg/tvungne salg for å holde belåningsgraden innenfor rammene til en eller flere store kunder.

Edit: Jeg tror ikke BP shorter norske biotek, det er å gjøre seg til kjeltring for småpenger (les gjerne internasjonal take-over standarder)

1 Like

Altså, vi er kjent for å betale leger for å øke forskrivelse av våre markedsførte medikamenter/kick backs, influere politikere, holde igjen egne sikkerhetsdata (noen har historisk gjort dette), og saksøker andre selskaper for å beskytte egen IP eller blokkere for andre over en lav sko. Noen har også manipulert studiedata, men dette har i tilfelle ikke vært ansatte på sentralt nivå, men lokale/nasjonale og samarbeidspartnere. Alt dette har skjedd og er nok innenfor hva jeg føler man kan spekulere om hva angår BP.

At BP går short i partnere, holder igjen data for å påvirke kursen/mulig oppkjøp eller manipulerer aksjekursen generelt er bare for far fetched. Er alt for mange mennesker involvert i beslutningsprosessene, for mye fokus på compliance og for mye å tape hos ledelsen til at noen skulle begynne å manipulere en liten puttepartner.

Vet ikke hva disse meglerne røyker, men må være good shit

10 Likes

Noen som husker Opticom ? Når kursen nådde 2300 kr og de var det 3 største selskapet på børsen på bare luft,anbefalte noen meglere videre med kursmål 10000 kr om jeg ikke husker feil.

1 Like

Jau, husker Opticom. Cisco på 1990 tallet før dot.com boblen sprakk hadde samme historie. Man mente at alle i hele verden skulle ha ruter fra Cisco. Er nesten som Tesla, folk tror Tesla skal til $10.000. Folk vil bedras.

3 Likes

Hvis dere ikke vet forskjell på megler og analytiker, og så sammenligner et selskap uten cash med et selskap som har 200 mill USD i cash med store avtaler er det vel ikke så veldig fruktbar diskusjon.

1 Like

Det er jo ikke sånn det funker. Hadde det vært tilfellet, så hadde fremskritt innen medisin blitt bremset drastisk. Alle forskere vil ha ting publisert og delt på konferanser, og BP vil også at deres samarbeidspartnere skal gjøre samme, så sant IP er beskyttet. Alternativt; hvorfor i all verden skulle dette bare gjelde Nykode/Roche? Det er bare en teit hauss hvor logikken er at folk skal tenke at data faktisk er bedre enn det som blir kommunisert.

6 Likes

Altså, JEG er ikke analytikeren i avisen i dag :man_shrugging:

1 Like

Nå var poenget at en bør være forsiktig og tro blindt på analytikere og meglere.

Skal ikke uttale meg om hvor mye Opticom hadde i cash, var heldigvis ikke investert i den, men en ting Opticom og Nykode har til felles er at både Voldberg og Haudemann er og var på eiersiden.

Forskjellen mellom megler og analytiker, den ene er selger, den andre har utdannelse…same shit, different wrapping er nå min erfaring (finnes unntak så klart).

“En skal være forsiktig med å sammenligne for mye med historiske studier, men foreløpig tyder dette på en forbedring i pasientenes respons og hvor mange som får stabilisert sykdommen, sier analytiker Lars Knudsen i Arctic.”

2 Likes

image

Både Lars Mørland Knudsen i Arctic og Geir Hiller Holom i DNB har tung medisinsk/bioteknologisk utdanning og erfaring, og er helt sikkert gode mennesker på bunnen, men som Darth Vader sa: “You don’t know the power of the dark side! I must obey my master.”

2 Likes

Kjøper den, the Dark side har sterke krefter, vanskelig å stå i mot, selv for en Jedi.

Jeg får sitere master Yoda da:

Anger, fear, aggression; the dark side of the Force are they. Easily they flow, quick to join you in a fight. If once you start down the dark path, forever will it dominate your destiny, consume you it will.

Men fra spøk til alvor, hadde vært spennende å høre hvilke historiske data analytikerne legger til grunnlag.

Er jo denne sliden her, vil jeg tro. Pembrolizumab godkjent på accelerated approval.

2 Likes