Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Enda godt styremedlem Åbyholm og kompisen hans veier opp litt for de enorme papirtapene med shorten i et søsterselskap som var på nippet til å bli (fortjent) repriset.

Hva er du tenker på her? :blush: Ikke fått med meg

Styremedlem i NYKD, Christian Åbyholm og en kar fra Andenæsgruppen (Frode Westvold), har et investeringsselskap (NORDA ASA). Dette selskapet lånte en masse aksjer fra Folketrygdfondet og shortdumpet Ultimovacs da selskapet presenterte selskapsbyggende data i fjor høst.

Dette ble oppdaget på grunn av aksjonærlistene man har tilgang til her på TI. Følgelig ble det ganske dårlig stemning og litt fortjent støy og oppmerksomhet på ovennevnte karer som trodde ingen skulle oppdage at de utøvde den slags svineri mot et søsterselskap under Radforsk-paraplyen.

6 Likes

Uff… minus 9,6% … samme selger ? Enig med Savepig ser ikke lystig ut.

CEO i Moderna donerer opsjoner verdt $355m til charity.

Moderna i gang med å teste en apekopper vaksine.

Gode kjennetegn på at selskapet nærmer seg merket «verdens ledende vaksineselskap».

Hva gjør Nykode for å bli verdens ledende vaksineselskap?

Det gikk nesten 750.000 aksjer i sluttauksjonen i dag. Dagens omsetningen doblet seg - sjeldent å se i denne aksjen. Spent på å se hvem som kjøpte/solgte

1 Like

Dette sier Dag Rasmussen i dagens FA:

Tror på Nykode

Nykode Therapeutics har falt 1,6 milliarder kroner i verdi i år, uten at det ødelegger nattesøvnen for Rasmussen:

– Det underliggende ser bra ut. Nylig presenterte Nykode resultater fra studier som vi tolker som gode. Vi ser ikke noe selskapsspesifikt som skulle tilsi et slikt fall. Det handler nok mest om at Nykode har fulgt biotek-sektoren der pilene en stund har pekt ned i USA, sier Rasmussen.

Dersom man legger kostprisen for Nykode-aksjene til grunn er Rasmussen uansett solid i pluss. Tilsammen har gruppen kjøpt Nykode for 837 millioner kroner til en snittkurs på 24,30 kroner, mens aksjen midt på dagen tirsdag ble omsatt for 35,36 kroner på Oslo Børs.

Håper han har gode folk med forståelse og erfaring med legemiddelutvikling (og ikke bare biologi) til å vurdere caset.

Jeg håper for min del at Rasmussen ikke omgir seg med folk som lar jantelov og nisseluementalitet styre hva man prøver å få til her i Norge.

1 Like

Skulle ønske jeg også var verdensmester :crown:!!! Da skulle jeg vært et sted hvor solen aldri går ned isteden for å sitte her å chatte hele dagen :grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes::sunny:

1 Like

Erfaring og kunnskap om legemiddelutvikling og jantelov/nisseluementalitet er ofte antagonistisk :wink:

2 Likes

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-230

1 Like

Nykode Therapeutics ASA - Conversion to public limited liability company registered

God podcast med mye info om Nykode👍🏻 Det undrer meg at ikke denne aksjen får mer oppmerksomhet på dette forumet.

  • Spennende teknologi verifisert av solide og betalende partnere.
  • Godt finansiert og ikke avhengig av å hente kapital i et usikkert marked.
  • Attraktiv arbeidsplass som trekker til seg de beste kandidatene.
  • Flinke folk og god tilgang på kapital blir ofte bra på sikt
5 Likes

Øyet som ser. Jeg leser dine punkt nr 1 og 3 som konfirmasjonsbias.

3 Likes

Takk for innspillet. Jeg er ikke enig; penger på bordet fra tredjeparter underbygger potensialet, uavhengig av min konklusjon om selskapet. Det samme gjelder det faktum at selskapet trekker til seg talent og kompetanse. Utdyp gjerne hvis du er uenig.

1 Like

Bakgrunnen for kommentaren min var de to punktene over som jeg ikke er helt enig i. At de er godt finansiert er ubestridelig.

I mine øyne har verken Genetech eller Regeneron verifisert teknologien til Nykode. Nykode har selv heller ikke enda vist overbevisende kliniske data. Det partnere har gjort er en scientific due diligence basert på preklinisk og tidligfase data, og funnet teknologien spennende nok for å ta noen lodd, men verifiseringen gjenstår.

For punktet om at de trekker til de beste kandidatene så har jeg enda ikke sett at de har gjort veldig spesielle ansettelser hvor man har fått noen godt drevne profiler med god track record i sine felt, foruten CSO ansettelsen, den er på nivå man forventer. Utenom dette har jeg førstehåndsberetninger, men et slikt argument har ikke noe vekt i et anonymt forum, så lar den være.

4 Likes

Enig at punktene kunne vært tonet ned noe, men jeg tok ikke høyde for å bli gått etter i sømmene. Den tar jeg på min kappe.

Poenget mitt er at selskapet har voks til 120 ansatte, der de fleste består av høyt utdannede og kompetente ressurser som jobber med å videreutvikle selskapets portefølje. At du sier at du har førstehånsberetninger uten å si noe mer synes jeg er svakt og det gir ingen verdi. Det kaster kun en negativ skygge for de som hører på hva andre (tilsynelatende) kompetente brukere skriver her.

I forhold til teknologien sier det seg selv at den ikke er verifisert, da hadde ikke Nykode vært et lite selskap med base i forskningsparken. Potensialet er verifisert og det til de grader når Genetech og Regeneron legger penger på bordet såpass tidlig, uten overbevisende kliniske data som du selv sier.

2 Likes

Var ikke meningen å gå deg etter sømmene. Beklager hvis det var det du følte. Synes det er fint at du postet og etterlyser mer aktivitet om selskapet her på forumet. Var mer at jeg tenkte jeg kunne nyansere bildet ut i fra hvordan jeg så på samme punkter.

At de ansatte er og må være høyt utdannede ligger i konteksten, de driver med legemiddelutvikling. Jeg tror det ikke er noen grunn til å tro at de ansatte i Nykode er noe mer (eller mindre) utdannet enn ansatte i Nordic Nanovector, BergenBio, Targovax, Ultimovacs og de andre peers. At man klarer å tiltrekke seg høyt utdannede til å tiltrekke de beste talentene i respektive rolle er en vesensforskjell.

Hva jeg har blitt fortalt har selvfølgelig vært med på å farge min oppfatning. Var derfor jeg nevnte det, men skjønner at en slik kommentar ikke kan tas seriøst, derav presiseringen.

Jeg tolker partnerskapene fra Roche/Genentech og Regeneron som at de ønsker å være med tidlig og ser potensiale dersom dette blir verifisert. Slike partnerskap er helt klart noe som er viktig og betydningsfullt, men selv «de beste talentene» i Genentech og Regeneron tar aller oftest feil, de færreste dealer blir legemidler, en stor andel av godkjente legemidler tjener ikke inn sine utviklingskostnader og et mindretall av godkjente legemidler blir blockbusters. Denne trakten er uhorvelig smal.

6 Likes

Ingenting å beklage. Generelt er jeg glad for at noen tar seg tid til å dele sine synspunkter. Jeg er investert i selskapet og som du var inne på tidligere leter man ofte etter argumenter som støtter kjøpet, fremfor det motsatte.

Kan jeg spørre deg om hvor godt du har satt deg inn i selskap og teknologi? Det jeg egentlig lurer på er om du er negativ til selskapet basert på faktiske forhold eller om det er mer mangelen på informasjon (kliniske data mm)?

1 Like