Sant nok! Synes allikevel det er positivt at interessen blant det internasjonale analytikerkorpset er økende. Skulle de få rett i at Nykode blir en ledende aktør innen noe som helst innen feltet, vil de nok legge til litt på kursmålet
Nykode Therapeutics to announce financial results for the second quarter 2023 and host webcast presentation on August 23, 2023
Her var det vel et par nyheter?
Først og fremst safety oppnådd i den viktigste studien VB-N-02 med klarert høyeste 9mg dose
De skal ha en CMD i New York i september (oppvarming til den etterlengtede noteringen?)
De kommer til å presentere prekliniske data for autoimmune sykdommer i løpet av høsten - kanskje nettopp på CMD 20. september?
En annen ting som har skjedd i Q2 som Nykode ikke skriver noe om, er at de har avsluttet VB-N-01. Eller mer korrekt: De oppdaterte clinicaltrials i april med at de avsluttet studien i januar. Helt til april var Primary Completion satt til mars 2024. Da er det tydelig at min tidligere spådom om at vi aldri får se noe mer data fra denne studien slår til. Alt man har er altså noen særdeles umodne og anekdotiske data som ble presentert tilbake i 2019(!)
Nykode har helt siden børsnoteringen skjøvet Roche foran seg i å forklare at de ikke deler data, men for meg er dette et rødt flagg.
Og det brukte de tre år på finne ut?
Nei, det hadde nok vært fullt mulig å følge opp pasientene og lese av endepunkter som planlagt her.
Dette KAN det finnes plausible forklaringer på. Oppfordrer deg til å ta kontakt med Nykode, fremfor å spekulere. Personlig så tror jeg ikke Nykode er så uryddige at de «håper» at ingen skal finne ut om en evt. avslutning uten å informere markedet. PS. Jeg går ikke i en diskusjon med deg.
De har helt sikkert en mer eller mindre god forklaring ja. Men faktum er at de ikke har informert markedet. Og faktum er ganske sikkert at de ikke kommer til å dele noe data. Og for det siste så kommer de garantert nok en gang til å skylde på Roche. Og så kan man tro på at det er hele sannheten eller ikke.
At dosen nå blir tredoblet vitner jo om at man har håp om bedre effekt i VB-N-02 og evt. senere studier, men det ville likefullt være særdeles interessant for selskapets aksjonærer og det vitenskapelige miljø å se data fra VB-N-01
jeg er overlykkelig over at ikke nykode brenner penger, siden det ikke er rapportert.
Det er et av fem sekundære endepunkter ja. Og altså ingen effektdata.
…og de omtaler det som en interimanalyse i meldingen
Nykode er opp 3 - 4 % i dag med ganske bra volum, og den mest nærliggende forklaringen er kanskje denne nyheten som er delt på LinkedIn :
Edit: det gikk ikke mindre enn 850.000 aksjer i sluttauksjonen, men kursen falt ned 28,74 som er litt under dagens totale snitt. Så kanskje dette var et lite skifte i momentum
Er ikke HC Wainwright betalte analyser fra selskapene?
De kom med en strong buy på danske Galecto med target på 12$ aksjen fra daværende 2$ i tidlig august i år. To uker etter, medio august tanket aksjen til 0,6$ aksjen på krisedata. Nå winder selskapet ned.
Analysene er jo bare Donald Duck.
Nå har du ikke lenket til LinkedIn-saken, og jeg finner ikke noe om dette i Google. Men jeg regner med det er Joseph Pantginis som er analytikeren til Nykode hos H.C. Wainwright. Han har ikke særlig god track record det siste året: Joseph Pantginis | H.C. Wainwright Stock Analyst - TipRanks.com
ikke bra track record det der. Han kan til tross for dette være “rain maker” internt ved å lage bull analyser på oppdrag på selskaper som payer up.
Erfaringsmessig funker ikke linken inn til LinkedIn og Twitter særlig godt og folk skjønner jo hvor de kommer fra og kan se innholdet der om de vil. Det var vel heller ingen link til analysen, så den har jeg ikke sett og heller ikke gjort noen vurdering av. Det jeg skrev var at dette kanskje var forklaringen på dagens uvanlig høye omsetning, og ikke noe annet enn det (er selv long i aksjen og ønsker kursen opp).
Ellers interessant å registrere at bruken av betalte analyser fra f.eks. Edison som andre selskaper betaler for sjelden blir trukket frem som noe negativt.
Jeg vet ikke om det er betalte analyser. Men for BGBIO ble Wainwright hyret inn som “Financial advisor” i forbindelsen med griseemisjonen de nettopp kjørte: BerGenBio ASA: Proposed partially underwritten rights issue- BerGenBio
H.C. Wainwright & Co. acted as financial advisor to the Company
Nå har jeg null peiling på Nykode, følger ikke selskapet, men kursmålet hadde ikke overrasket meg dersom de skal kjøre emisjon og bruker Wainwright som “financial advicor” eller tilsvarende. Da er det jo klart at kursmålet settes høyt. Det er jo slik meglerhusa holder på.
H.C. Wainwright tviholdt på kursmålet sitt på BGBIO på 30 kroner helt til emisjonen var unnagjort, selv om Wainwright deltok som “financial advisor” i emisjonen og dermed visste veldig godt hva som kom til å skje med kursen. Så Wainwright analyser fremstår ikke særlig seriøst for meg.
med de siste års nedgang i biotek så er vel 30% hit rate kanskje ikke så ille? det meste har jo falt kraftig innen sektoren siste 3 årene.
Problemet er at disse betalte analysene konkluderes sjeldent med “hold” eller “sell” anbefalning, men heller det selskapet betaler dem for å si. Det kunne jo få bedre hit rate ved å gi en rett anbefalning. Disse
Her ser dere seriøsiteten til H.C. Wainwright svart på hvitt:
25 april meldte BGBIO at de skulle kjøre emisjon: NewsWeb
16 mai gikk H.C. Wainwright ut og opprettholdt kursmålet på 30 kroner og kjøps-anbefaling: BerGenBio AS (BRRGF) Gets a Buy from H.C. Wainwright | Markets Insider
H.C. Wainwright var “financial advisor” i emisjonen.
Emisjonskursen ble 10 øre, og kursen gikk deretter ned til ca. 7,5 øre på det laveste.