Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Nykode er opp 3 - 4 % i dag med ganske bra volum, og den mest nærliggende forklaringen er kanskje denne nyheten som er delt på LinkedIn :
image

Edit: det gikk ikke mindre enn 850.000 aksjer i sluttauksjonen, men kursen falt ned 28,74 som er litt under dagens totale snitt. Så kanskje dette var et lite skifte i momentum :crossed_fingers: :man_shrugging:

2 Likes

Er ikke HC Wainwright betalte analyser fra selskapene?

De kom med en strong buy på danske Galecto med target på 12$ aksjen fra daværende 2$ i tidlig august i år. To uker etter, medio august tanket aksjen til 0,6$ aksjen på krisedata. Nå winder selskapet ned.

Analysene er jo bare Donald Duck.

3 Likes

Nå har du ikke lenket til LinkedIn-saken, og jeg finner ikke noe om dette i Google. Men jeg regner med det er Joseph Pantginis som er analytikeren til Nykode hos H.C. Wainwright. Han har ikke særlig god track record det siste året: Joseph Pantginis | H.C. Wainwright Stock Analyst - TipRanks.com

jp

1 Like

:grimacing: ikke bra track record det der. Han kan til tross for dette være “rain maker” internt ved å lage bull analyser på oppdrag på selskaper som payer up.

Erfaringsmessig funker ikke linken inn til LinkedIn og Twitter særlig godt og folk skjønner jo hvor de kommer fra og kan se innholdet der om de vil. Det var vel heller ingen link til analysen, så den har jeg ikke sett og heller ikke gjort noen vurdering av. Det jeg skrev var at dette kanskje var forklaringen på dagens uvanlig høye omsetning, og ikke noe annet enn det (er selv long i aksjen og ønsker kursen opp).

Ellers interessant å registrere at bruken av betalte analyser fra f.eks. Edison som andre selskaper betaler for sjelden blir trukket frem som noe negativt.

Jeg vet ikke om det er betalte analyser. Men for BGBIO ble Wainwright hyret inn som “Financial advisor” i forbindelsen med griseemisjonen de nettopp kjørte: BerGenBio ASA: Proposed partially underwritten rights issue- BerGenBio

H.C. Wainwright & Co. acted as financial advisor to the Company

Nå har jeg null peiling på Nykode, følger ikke selskapet, men kursmålet hadde ikke overrasket meg dersom de skal kjøre emisjon og bruker Wainwright som “financial advicor” eller tilsvarende. Da er det jo klart at kursmålet settes høyt. Det er jo slik meglerhusa holder på.

H.C. Wainwright tviholdt på kursmålet sitt på BGBIO på 30 kroner helt til emisjonen var unnagjort, selv om Wainwright deltok som “financial advisor” i emisjonen og dermed visste veldig godt hva som kom til å skje med kursen. Så Wainwright analyser fremstår ikke særlig seriøst for meg.

2 Likes

med de siste års nedgang i biotek så er vel 30% hit rate kanskje ikke så ille? det meste har jo falt kraftig innen sektoren siste 3 årene.

Problemet er at disse betalte analysene konkluderes sjeldent med “hold” eller “sell” anbefalning, men heller det selskapet betaler dem for å si. Det kunne jo få bedre hit rate ved å gi en rett anbefalning. Disse

1 Like

Her ser dere seriøsiteten til H.C. Wainwright svart på hvitt:

25 april meldte BGBIO at de skulle kjøre emisjon: NewsWeb

16 mai gikk H.C. Wainwright ut og opprettholdt kursmålet på 30 kroner og kjøps-anbefaling: BerGenBio AS (BRRGF) Gets a Buy from H.C. Wainwright | Markets Insider

H.C. Wainwright var “financial advisor” i emisjonen.

Emisjonskursen ble 10 øre, og kursen gikk deretter ned til ca. 7,5 øre på det laveste.

1 Like

Jeg har skrevet om dette før, men nå tror jeg Nykode er i ferd med å få et seriøst patentproblem.

Hovedpatentet til Nykode WO2004076489 - MODIFIED ANTIBODY (dimerization unit, eller selve vaccibody-teknologien) har prioritetsdato 25.02.2003 som betyr at det gikk ut i ferbruar i år. De har så langt jeg klarer å finne ut fortsatt bare fått innvilget to patenter til i US og EU siden det, WO2011/161244 HOMODIMERIC PROTEIN CONSTRUCTS (targeting unit’ MIP-1α, VB-10.NEO) som har prioritetsdato såpass tidlig som 25.06.2010, og WO2013092875 - VACCINES AGAINST HPV (som dekker VB-10.16) med prioritetsdato 21.12.2011.

Nykode har de siste par årene sendt inn virkelig en haug av nye søknader, men det gjennomgående temaet i tilbakemeldingene fra både WIPO og de nasjonale patentkontorene er at prior art og i særdeleshet hovedpatentet deres (som altså gikk ut for seks måneder siden) gjør at de ikke kan godkjenne de fleste, eller i alle fall vesentligste krav i dem. Det refereres også ofte til artikler publisert av Bjarne Bogen før Vaccibody ble et selskap som prior art, f.eks. i den ikke helt gamle knusende dommen fra WIPO i deres vurderinger av WO2022238395 - TOLERANCE-INDUCING CONSTRUCTS AND COMPOSITIONS AND THEIR USE FOR THE TREATMENT OF IMMUNE DISORDERS

Så når Nykode om tre uker skal stå og snakke om det revolusjonerende potensialet i sin satsing på autoimmune sykdommer, så kan det være greit å ha i bakhodet at WIPO slaktet det innsendte patentet deres og mener ingen av patentkravene vil kunne godkjennes i dette patentet.

WO2022238395-ISR-20221117-9413.pdf (152,2 KB)

For dere som er investert i selskapet, så kan det jo være relevant å spørre Geir Hiller-Holom om han har noen meninger om dette temaet når han gjester Radium om en uke. Da kan man jo samtidig spørre ham om han er enig med Elisabeth i at VB-C-04 kan kalles en fase 3-studie, slik hun gjorde i forrige Radium :wink:

Men en liten gladmelding på tampen - VB-C-03 er nå omsider på clinicaltrials:

Så får vi se om det endrer status til “recruiting” og om de klarer FPD innen den allerede forsinkede guidingen innen Q3. Det står i alle fall “estimated september” foreløpig :+1:

5 Likes

Nykode Therapeutics Announces FDA Approval of IND for VB-C-04, a Trial of VB10.16 in HPV16-Positive Cervical Cancer

2 Likes

og

Saken oppdateres gjennom børsdagen. !!!

Seriøst: At et selskap sender ut en børsmelding om IND gir mening om legemiddelet ikke har vært forsøkt i mennesker før, og dette har noen andre norske biotek opp i gjennom gjort. Men å melde IND på et legemiddel som allerede har vært i klinikk to ganger er nybrottsarbeid fra Nykode. Men det vet selvfølgelig ikke en journalist i Finansavisen - eller markedet som nå tydeligvis tolker dette som en ikke uvesentlig derisking av selskapet.

2 Likes

Är det tidningsöverskriften eller kravet på att melda nyheter som börsnoterat bolag som var kul ?

Dette er definitivt ikke en meldepliktig nyhet. Der tar du feil @erpe80

Edit: @Lasse01 , som gir et klovnefjes her, mener tydeligvis at samtlige andre norske børsnoterte biotekselskaper i klinisk fase bryter børsforskriften. Er vel derfor han bare interesserer seg for Nykode.

Inte ?
Vad hade du själv gjort ? Är väl trots allt 2023 och allt som kan påverka kursen meldes. Är väl inget brotsligt gjort.

Nei, det hadde jo ikke vært ulovlig å børmelde at CEO tok seg en tur på do heller.

Edit: Dette er ikke bare en ufinhet, men en referanse til en spydig kommentar i DN for et par år siden om hva noen biotek finner på å melde.

Oki. Intressant svar. På vilket sätt är det relevant för bolaget ?

Det er en ikke uinteressant observasjon at de melder noe ingen andre gjør. Kriminelt er det ikke. Kanskje ønsket effekt ble oppnådd på økt volum og overskriften? Who knows.

Uansett, det hadde vært mye mindre rart om de bare meldte en CMD senere i september. Noe som er normalt.