så nå er vacci sin grunnleggende “fremgangsmåte” public domain? (jeg spør/konstaterer siden jeg aldri har brydd meg om å lese patentet)
Ikke nå lenger nei. Men det ga dem verdifull beskyttelse helt fram til i år.
Og så har de jo lansert dette vaccibody-molekylet “versjon 2.0” nå. Her er det ennå ikke publisert noe patent tror jeg. Om det blir godkjent, og dette er noe de vil bruke i nye satsinger, så løser kanskje det mye. Men den grunnleggende vaccibody-teknologien kan nå andre bruke uten å betale Nykode noe som helst. …er jeg ganske så sikker på.
https://www.epo.org/en/legal/guide-epc/2022/ga_c5_8.html
A valid divisional application also enjoys the priority right(s) of the parent application.
Parent patent i diksjonen her er fra 2003. Og dette praktiserer likt hos USPTO
Hva angår Roche; kommer dette legemidlet til klinikken først får man ikke-patent beskyttelser i form av ekslusiviteter.
Kan sikkert patentere CMC prosessen, dose, indikasjoner men disse patentene er ikke like robuste som composition of matter. Mulig de får patent på nye vaksinen, men deres nåværende patenter må jo leses som Prior Art.
Kommentar bare fra sidelinjen.
Hva vil du at jeg skal dokumetere? At patenter er gyldige i 20 år? At de to patentetene har prioritetsdato 2003? Det første kan du google deg fram til. Det andre ser du under punkt 60 på dem begge.
Det riktige er vel å si “kommer på markedet”. Men ja, da er det noen år markedsbeskyttelse uansett for et biologisk legemiddel uansett hva patentsituasjonen er.
Greit da, kommer først til markedet. Er det noen som kommer før dem med samme teknologi i samme indikasjon så får de ikke den eksklusiviteten.
Ja, alt i de patentene som ble godkjent i 2015 og 2017 er public domain nå. Men teknologien er beskyttet i form av de to patentene som ennå ikke har gått ut, som altså dekker henholdsvis .NEO og .16
I prospektet før børsnotering på Merkur/Growth i 2020 så står de tre patentene som de hadde fått godkjent da og nå. Riktignok uten listet prioritetsdato, noe flere andre prospekter jeg har sett har hatt. Men du kan være sikker på at tilrettelegger ikke har gjort noe ulovlig ved å la være å ta med det.
Divisional patent som ble filet her går på moderpatentet fra 2003 og har samme start og løpetid som moderpatentet. Divisionale patenter legges til for å bedre synliggjøre og utbrodere “unity of invention” til moderpatentet.
Du må gjerne rådføre deg med en patentadvokat, helst en EU patent attorney med bioerfaring.
Prior Art vae fra min side at teknologien som nåværende patent dekker blir overlappende med den nye vaksinen. Antakelsen om prior art er fordi den nye vaksinen, slik jeg har skjønt, er samme prinsipp, men med en bedre adjuvans enn MIP-1a, men gjerne korriger meg.
Nå som jonas99 slettet seg selv og alle innlegg her, så ble kanskje denne diskusjonen litt uforståelig for folk som leser den først nå.
For å kanskje berolige jonas99 litt, så er det slik at dersom .NEO eller .16 blir godkjent medisin i USA så er det her hele 12 år regulatoriske markedseksklusivitet som altså gjør det irrelevant at patentet går ut lenge før. I EU er det 10 (fra tidspunkt data det søkes på blir offentlig).
Gode muligheter for at det interne prosjektet/assetet på autoimmun blir lansert i dag.
Webcast kl. 16:00, norsk tid: Nykode Therapeutics – Capital Markets Day - 1633969 (webcasts.com)
Kapitalmarkedsdag i New York idag, blir spennende!
Betydning for Nykode?
Dette går vel på forstadiet til kreft, mens VB10.16 testes på «etablert» kreft.
Skulle man lykkes med å behandle store mengder på tidligere stadium vil man kanskje få færre pasienter i målgruppen for VB10.16. Men den triste realitet er vel at det er massevis av pasienter og dermed marked for begge.
Spennende med utvidelse med en satsning mot MS
Legg også merke til oppdateringen angående Regeneron og Genentech.
Obs Svar til Boms forrige melding
Dr. Linda Wu, Chief Development Officer of Asieris Pharmaceuticals, Photocure partner, said “This
milestone marks a significant leap forward in the management of HSIL, with the
potential to transform care in this domain. Moreover, tackling precancerous
cervical conditions is pivotal for early prevention of cervical cancer and is an
integral part of the three-tier cancer prevention system. Asieris
Pharmaceuticals is committed to playing an active role in advancing China’s
Action Plan to Eliminate Cervical Cancer (2023-2030) and contributing to Healthy
China 2030, aligning our efforts with the WHO’s global strategy to accelerate
the elimination of cervical cancer.” NewsWeb
Tror det kan være nyttig for Nykode-aksjonærer å lese seg opp på Cevira. Eid av Photocure, som fortsatt er svært undervurdert kursmessig, til tross for oppgangen i dag på 44% etter fase III Ceviranyheten. Minner om at Photocure hadde strålende resultater i fase II med 95% helbredelse, ingen bivirkninger. Cevira er en fenomenal oppfinnelse. Tidl. adm dir i Photocure regnet med at Cevira vil bli en blockbuster, dvs med over 1 mrd USD i årlig omsetning.
Slutt med denne oppsøkende reklamevirksomheten 'a
Problemet er dessverre at alt for få tilfeller av kreft oppdages tidlig nok til å bli behandlet i et pre-cancerous stadium. Men for all del, en hver som ikke utvikler alvorlig kreft er et steg i riktig retning.