Hun er ikke snau…
Hm - Ulti fremdeles under radaren
Hva er det egentlig denne meldingen betyr? Kun at de skyver utløpsdato fram to år? Da skjønner jeg i så fall ikke reaksjonene i form av emojier over.
Eller er det signifikant at de omtaler de nye som opsjoner og de gamle som warrants? Kan de nye selges av ham til 3. part uten å utøves?
Jeg leser det som om at han har warrents som går ut på dato og at styret gir ham nye opsjoner, like mange som før, som løper ut lengre frem i tid med mindre han løser ut de warrentsene han har før de løper ut.
Med andre ord; dette er kun en forlengelse av noe som allerede er tildelt.
Ja, så du er enig med meg i at det ikke betyr noe mer. Hva er det folk reagerer på da? Er jo ett fett for aksjonærene om man blir vannet ut med tre millioner aksjer nå eller om to år? Det utsetter riktignok at selskapet blir tilført 26 millioner i frisk egenkapital med to år også, men for Nykode betyr jo ikke det allverden.
Mulig noen bare reagerer på å bli minnet om at Nykode belønner sine ledere og styremedlemmer særdeles rundhåndet? -Altså på bekostning av eksisterende aksjonærer.
Ja. Jeg er enig med deg. Her er det ingenting nytt og ingen grunn til noen form for reaksjon tenker jeg også.
Nykode er jo også desidert mest suksessfull, så man kan også innta synspunktet at det er greit at lederne og gründerne får betalt underveis.
Jeg ser for meg at arbeidsmengden og ansvaret i et så stort biotech som nykode har blitt (200 ansatte og en million forskingsprogrammer) er veldig annerledes enn i de mindre selskapene med 10 til 20 ansatte og en ball på banen
Ja, godtgjørelsen til styret og ledelsen følger vel omtrent faktoren med antall ansatte her (altså ti-gangen), så de leverer på det
Et annet moment er jo at om han innløser opsjonene nå vil han få en grei skatteregning til neste år. Mulig det vil tvinge han til å selge mesteparten av aksjene (kjenner ikke privatøkonomien).
Ikke alle som kan/ vil bruke 25 - 26 mill på aksjer sånn helt uten videre heller
Den skatteregningen kommer jo uansett da. Og det er vel neppe andre ting han blir rik av de to kommende årene heller? Når det gjelder innløsning som fordrer samtidig salg (som jo veldig ofte er tilfellet), så tror jeg de fleste selskaper har avtaler med et meglerhus for å ordne det på en smidig måte.
Når du sier det sånn, så føler jeg meg irrasjonell.
Det jeg reagerte på var å ikke løse inn på en in the money. Men istedet forlenge på de samme vilkårene videre.
En ny belønning kunne ha endt med en lang høyere strike enn noe jeg antar er tildelt før IPO
Ikke imot løsningen i det hele. Men er en tilits greie for meg. misliker det at vilkår i avtaler bare endres ved pennestrøk, og at det i tillegg er in the money. Men viser frem at han ikke vil ta den risikoen frem til us notering er et faktum, antar jeg
Skatteregningen kommer som du skriver uansett. Men et salg av feks 2 mill aksjer fra CEO vil nok ha lagt et visst press på kursen. Vil nok være mer smidig å innløse opsjonene og ta nedslaget som en del av Nasdaq noteringen
Skjønner ikke hvorfor de unnlater å informere om hvilken ansatt det er i slike meldinger. Det er CMO Siri Torhaug som har en litt dårlig timing med denne.
Det er nok standard for de børsnoterte selskapene at bare primærinnsidere nevnes med navn i disse meldingene.
I f.eks. Ultimovacs har det vel vært tilsvarende tilfeller av ansatte som har solgt aksjer og/eller innløst opsjoner/warrants uten å være definert som primærinsidere i selskapet.
Virker som ikke mange er spente på denne - det synes jeg er rart. Skjer vel neppe siste uka før jul, og i så fall er det ikke lenge til. Man må jo gå ut i fra at det gjøres akkompagnert av noen prekliniske data.
Den er veldig spennende. Venter også på avsløringen av hvilket, ifølge dem selv, top tier, amerikansk helse investeringsselskap som er kommet inn på eiersiden.
Er det ikke et ganske dårlig signal at CMO løser inn sine opsjoner på bunn??? Har hun så dårlig tro på pipeline?? Opsjonsdelen fikk jo utsettelse, så det var jo ikke behov å løse dem ut nå…
To spørsmål:
1 - Vet du at hun selger aksjene?
2 - Det var vel bare CEO Engsig som fikk forlenget sin warrant/opsjonskontrakt?
Uansett om hun har råd til å løse inn opsjonene helt/delvis nå kan det være gunstig for å ikke få en alt for stor skatteregning.
Ellers så har jo folk et liv utenom børs og skal gjerne betale for hus, hytter og annet, og av og til har man uflaks med timingen.
Nei, ser ikke helt det. Man får en rett til å kjøpe aksjer til en gitt kurs, strike, i dette tilfellet 8.30. Det at hun velger å innløse betyr at hun velger å erverve aksjene, og blir eier av disse. Det er et godt signal. For å bli eier trigger det en del skatt pga gevinst. Det at hun velger å erverve aksjene, og ta skatteregningen, er knall det