Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

:sheep:

1 Like

Hvilken type oppføring er det egentlig som kommer opp i nordnet når man søker på nykode?

image

Må være denne:

Aldri brukt den eller sett noe på den :man_shrugging:

Mest bjellesauete kursreaksjonen jeg har sett😂

Tror ikke det er noe som har noen relevans for norske investorer overhodet, var bare litt nysgjerrig på hva den type oppføring heter.

ADS er det jo ikke. :wink:

Fra Geir Holom ref dagens artikkel i FA:
– Før jul var jeg i kontakt med Regeneron, og de sa at det kommer nyheter på samarbeidet med Nykode i første halvår 2024. Vi forventer at de gir et innblikk i planene videre for det samarbeidet. Vi tror det kan være positivt for Nykode.

1 Like

Er så flott når en analytiker blir foret med innsideinfo som han kan viderbringe til mange eller få markedsaktører ettersom det passer seg.

12 Likes

Personlig liker jeg best når de uttaler seg om “spekulasjoner / rykter” om kapitalinnhenting.

2 Likes

Egil sitter å kjeder seg med Pillage 3 sine penger🙃

Definisjonen av innsideinformasjon er vel som dette:
”Med innsideinformasjon menes presise opplysninger om de finansielle instrumentene, utstederen av disse eller andre forhold som er egnet til å påvirke kursen på de finansielle instrumentene eller tilknyttede finansielle instrumenter merkbart, og som ikke er offentlig tilgjengelig eller allment kjent i markedet.”

Og informasjon om at det kommer nyheter om et utviklingen i et samarbeid som man ikke vet om blir positivt eller negativt, eller på noen annen måte vet omfanget av eller økonomien i er nok IKKE definert som presis informasjon eller egnet til å påvirke kursen. I tillegg er det vel ikke akkurat overraskende at det snart må skje noe rundt dette samarbeidet som tross alt har holdt på en god stund.

At informasjonen ikke burde vært gitt fra Regeneron på den måten er en annen sak, men det er altså ikke sånn at all konfidensiell/proprietær informasjon er innsideinformasjon. Hadde der for vært greit om man ikke brukte det begrepet i utide.

Når Holom fikk denne informasjonen før jul kunne han dele det med utvalgte kunder og på et passende tidspunkt kunngjøre det offentlig. Det ble altså samtidig med at en kjent fotballspiller dukker opp og kursen går. Tilfeldig eller god kundepleie?

2 Likes

Tidspunkt for nyheter som gir innblikk i planene videre for ett av to samarbeid som utgjør mesteparten av verdien av Nykode vil jeg mene er vesentlig informasjon som i høyeste grad kan påvirke riktig prising av aksjen. Jeg mener det uten tvil karakteriseres som innsideinformasjon. Men om jeg skal ta på med konspi-hatten (som jeg ikke gjør så ofte), så vil jeg tro at det er Nykode selv som har gitt Holom denne infoen og ikke Regeneron.

Og til timingen nå:

https://www.dn.no/marked/opplysninger-til-dn-egil-ostenstad-blir-erling-braut-haalands-finansdirektor/2-1-1249145

4 Likes

Før jul var det “snakket med REGN og de sier samarbeidet går fint”. Nå var det “snakket med REGN før jul og de kommer news h1 24”.

Denne informasjonen er ikke innside informasjon for Nykode aksjen, og kan dermed deles.

@polygon Denne informasjonen er IKKE presis, så den kan uten tvil IKKE karakteriseres som innsideinformasjon. Sjekk gjerne med en jurist, eller spør deg selv spørsmålet om du selv hadde fått vite dette i desember hadde du da kjøpt eller shortet aksjen??

Tar selvfølgelig forbehold om at informasjonen ikke inneholdt presis informasjon som kan regnes om til penger i forbindelse med milepælsutbetalinger eller annet.

Spennende å følge med på listene hvor langsiktige de nye aksjonærene er. Forhåpentligvis blir de med en stund.

Hvis det bare er et raskt klipp er jeg mer kritisk til Holoms timing av informasjon. Men ulovlig er det ikke.

Hvis det er kendt i markedet at det er overvejende sandsynligt at nyt på samarbejdet er positiv nyt - ja så bør det drive kursen op på forventning og det må være styg gråzone.
Hvis du havde kendt den info - havde du selv turde sprede den offentligt…?

Det er som jeg skrev over en forutsetning at informasjonen ikke er presis på en måte som man kan «omregne» til penger. I dag vet markedet ingen ting om hva som utløser milepælsbetalinger fra Regeneron og fra det Holom er sitert på kan man heller ikke vite om det er positive nyheter, eller om det konkluderes med at samarbeidet legges eller forlenges på grunn av at forsøkene tar lengre tid. Det er jo også fem forskjellige program, og det er ingen informasjon om dette gjelder 1, 2, 3, 4 eller 5 program. Nykode har jo også sagt at samarbeidet med Regenron og Genentech er «ongoing», og det bekrefter jo egentlig denne uttalelsen.

Så av det jeg har lest i avisen er dette ikke innsideinformasjon og kan dermed spres videre, og også handles på - hvor man da kan merke seg at man hadde tapt penger om du hadde kjøpt på dette i desember.

1 Like

Da har vi fasit på hva en fotballspiller gjør med en prekomersielt biotek sin aksje:

Ved børsslutt i forigårs var det 3888 Nordnetkunder som eide aksjen
Ved børrslutt i går var det 4551 Nordnetkunder som eide aksjen

3 Likes

Du får legge en lissepasning til Brauten og hans batteri av finansielle rådgivere så kanskje Ulti også blir en folkeaksje.

Man takker ikke nei til folk med utsøkt spisskompetanse.