Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Dette resonnementet om at insidere ikke kan kjøpe aksjer blir pushet en del i biotektrådene, men det er ikke noe jeg har erfaring med selv, jeg har opplevd på egen jobb at insidere melder innsidesalg, og så kommer det events ikke særlig lenge etter på. (Dager og uker.)

Så enig med @HebbeW her altså.

Hvor mye man skal legge i at folk med høye lønninger dropper inn 100 flak kan man heller diskutere. Aldri negativt at noen kjøper aksjer, men det må være kjøp som svir litt for at jeg legger særlig vekt på det.

3 Likes

Det er heller ikke noe som heter presis innsideinformasjon. Presis er et av flere kumulative kriterier for at informasjon skal falle inn under innsidebegrepet. Det sier seg selv at definerte primærinnsidere vil ha masse informasjon som naturligvis vil kunne være, eller vise seg å være sensitiv informasjon. Derav regler for når disse kan handle og ikke. Jeg kjenner ikke reglene i detalj, og vet ikke hvilket hjemmel Roc viser til, men dette er ikke slik det fungerer, etter min mening :slight_smile:

Jeg skal ikke kverulere på dette, det var ikke noe viktig poeng for meg. Jeg har dermot en noe annen erfaring og kommenterer ut ifra den.

Hvis noen melder innsidekjøp/salg og det kommer events ikke særlig etterpå så er det å anse at vedkommende ikke hadde noe kunnskap om gitte event.

Det er helt riktig som det sies, styremedlemmer og management er svært ofte på innsiden og det er ikke alltid så lett å kjøpe og selge.

Du kan lese mer her på definisjonen på presis kunnskap/opplysning for innside:

Og essensen i definisjonen på “presis”, hvis det var det som var uklart så er dette spesifisering som følger av FT:

Det må foreligge “presise opplysninger”

Det fremgår av MAR artikkel 7 nr. 2 at opplysninger anses som “presise” dersom de:

indikerer at en eller flere omstendigheter foreligger, eller at det er rimelig å forvente at de kan komme til å foreligge, eller en hendelse som har inntruffet, eller som det er rimelig å forvente at kan komme til å inntreffe, dersom disse opplysningene er tilstrekkelig spesifikke til at det kan trekkes en slutning om den mulige påvirkningen disse omstendighetene eller denne hendelsen kan ha på kursene på de finansielle instrumentene eller tilknyttede finansielle derivater, de tilknyttede spotkontraktene på varer eller auksjonsproduktene basert på utslippskvoter. Når det gjelder en prosess bestående av flere trinn som har til formål å frambringe eller som resulterer i bestemte omstendigheter eller en bestemt hendelse, kan både de framtidige omstendighetene eller den framtidige hendelsen og de mellomliggende trinnene i prosessen som er forbundet med å frambringe eller resultere i disse framtidige omstendighetene eller denne framtidige hendelsen, anses som presise opplysninger.

Vilkåret " presise opplysninger " er ikke et krav om at opplysningene må være sikre, nøyaktige eller fullstendige, men stiller krav om hva opplysningene må vedrøre og hvor spesifikke til opplysningene må være.

I Rt. 2014. 452 (punkt (43)) uttalte Høyesterett følgende om den tilsvarende definisjonen i verdipapirhandelloven § 3-2 slik bestemmelsen lød frem til 1. mars 2021:

Det må etter ordlyden dreie seg om opplysninger som er tilstrekkelig spesifikke til å trekke en slutning om mulig kurspåvirkning, selv om det ikke oppstilles noe krav om eksakte opplysninge r. Siktemålet er å avgrense mot rykter, spekulasjoner og andre markedsforventninger, jf. Ot.prp.nr.29 (1996–1997) side 26. (Finanstilsynets uthevninger)

3 Likes

For å være konkret på Nykode da:

Det kan f.eks være en positiv trigger hvis Nykode noteres i usa i i år. CEO sitter åpenbart på informasjon om denne prosessen, men jeg har ingen tro på at det forhindrer han å melde et innsidekjøp på en dipp i kursen i dag.

Det er jo rett etter en kvartalspresentasjon det er aller enklest for insidere å handle stort sett.

2 Likes

Yes, ikke la oss løpe mange runder på dette. Husk at CEO er definert som primærinnsider, så det er jo ikke noe spm om at han har informasjon som er innsideinformasjon. Den er given. Derav regler for når han kan handle, samt meldeplikt! Så lenge han forholder seg til er det good, for å si det enkelt…

1 Like

Marketcap 5,42 milliarder på dagens close, med 1,6 milliarder cash på bok. Vet ikke hvor mye av dette som ryker i skatt?

Den må egentlig etablere seg over 20 for å virkelig riste av seg dette negative sentimentet den er fanget i, åpenbart lavthengende setup for en trade å kjøpe her og selge på 18-19.

1 Like

Skatten er vel allerede trukket?

CFO sa vel også i call at han var ganske så sikker på at kravet ender med at skattedirektoratet frafaller kravet?

Det er vel stor sjanse for det ja i følge advokatene de har snakket med, men de måtte betale først uansett om de anket.

I følge q4 rapporten:“Other non-current receivables were USD 31.9 million (USD 0.0 million). The increase mainly reflects the NOK 325 million (USD 29.0 million) payment to the Norwegian Tax
Authorities in the fourth quarter of 2023 following their negative decision”: Så beholdningen på USD 163 mill må være etter at betaling har funnet sted

2 Likes

Ja så det nå, enig

Det er en veldig sunn kasse de sitter på

1 Like

Er det Vatne som selger her pga emisjon i ASA?

Det var det ikke, flere fond med DNB i spissen som selger på onsdag med q4 tallene.

Ja men de svir av ca 200 mill i kvartalet og 2 år går fort

Generelt sett er 12 måneder runway det minste et biotech bør ha når de sikrer finansiering, så det er sant at det ikke er astronomisk kasse de har. Bedre enn mange er det.

Hvor får du det fra at de «svir av» 200 mill i kvartalet fra?

Greit at man ikke liker selskapet men tall, er tall :man_shrugging:

4 Likes

Du har rett jeg hadde fått oppfatning av at cost var 19 mill us. Det var det ikke. Forøvrig har jeg ikke noe forhold til N nå.

Nykode Therapeutics - Mandatory notification of acquisition of shares by primary insider

4 Likes

Veldig bra, men jeg håper IR arbeidet jobber på med full styrke. Bør være mulig å få skapt momentum oppover herfra. Har dessverre ikke selv handlingsrom til å kjøpe mer nå :man_shrugging:

Hör måste de komma news snart , varit tyst i flera månader 🥲