Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Please, det er lenge siden bredspektret behandling slik steroider, MMF eller metotrexate var eneste alternativ for behandling av autoimmunitet. Mulig hun spesifikt kun snakket om behandling av de autoimmun indikasjonene NYKD går etter og at det er lite som fungerer her, men å snakke om at autoimmune sykdommer kun behandles med lite raffinerte medikamenter blir veldig enkelt. Feks å forventes det at man anerkjenner bruken av cytokin hemmere slik som TNF-a, IL-4/13, JAK-hemmere etc.

Forøvrig så kan man se på den globale pipelinen for SLE og T1DM og se hva som ligger der. Veldig mye avansert og endel som har frapperende effekt. Å gå inn i SLE virker nesten balllsy etter CAR-T data nylig omtalt på ASH og for T1DM så har Sanofis anti-CD3 vist å kunne utsette nyoppstått diabetes 1 med 1.5-2 år. Så deig development på disse sykdommene står ikke stille og det er raffinerte mekanismer som andre driver å drugger.

Forventer at selskapet holder et viss faglig nivå.

6 Likes

Nja, forskjellen ligger vel i hva man kaller spesifikk behandling, det betyr ikke at man ikke anerkjenner eksisterende løsninger. Cytokin-hemmere som du nevner er fortsatt ganske bredspektret, så jeg vil ikke kalle det veldig spesifikt. Som en sammenligning har man gått fra å ramme alle kjøretøy til alle kjøretøy med hjul, som er veldig bra. Men det er langt fra å ramme alle Tesla mod x med serienummer xxxxx-xxxxyy.

2 Likes

Så du mener TYK2 hemmere eller IL-4/13 hemmere er veldig bredspektret? Da tror jeg du burde lese deg litt opp på feks TYK2. Det er mange cytokiner og signalveier etc som er veldig sykdomsspesifikke og har få pleietrope effekter.

Ellers vil jeg mene at CAR-T behandlingen, som i praksis reverserte store deler at symptomene på de mest alvorlige SLE, SSC og myopati pasienter, er selve definisjonen på en differensiert behandling. Disse data begynner å bli såass gode at Galapgagos denne uken meldte at de stopper sitt program fordi andre konkurrenter har kommet så lang og kan vise til så gode effekter.

Men nå har jeg gitt endel eksempler som trolig ikke har overbevist deg, kanskje du heller kunne forklare meg hvordan NYKDs mode of action er differensiert i SLE og T1DM?

4 Likes

Takk for linker. Slik jeg har forstått det, fungerer alle (gjerne korriger meg om jeg tar feil!) immundempende behandlinger i dag ved å modulere en eller flere signalveier. Og selv om det, som du sier, er ganske spesifikt, så hemmer man de signalveiene i alle celler hvor disse er aktive. Det er supert for immunceller som feilaktig reagerer på selv-antigener og løper løpsk, hvor man blokkerer deler av disse signalveiene. Men man vil nødvendigvis også blokkere disse signalveiene i andre immunceller. Det jeg håper NYKD får til, og som jeg nesten vil tro de sikter mot, ettersom de fortsetter det løpet, er at de spesifikt kan ramme den gruppen immunceller som reagerer på selv-antigener. Da snakker vi spesifikt. Om jeg har rett er en helt annen sak, og gjenstår å se, men tør fortsatt påstå at å blokkere deler av en eller annen pathway ikke er så spesifikt det kan bli. Mulig “ganske bredspektret” var å ta i litt, men antar du skjønner poenget, man rammer betydelig flere celler enn de man ønsker.

2 Likes

Slik jeg skrev over, flere av signalveiene som er beskrevet er sykdsomspesifikke. IL-6 eller IL-4/13 feks er spesifikke for inflammasjon og har få/ingen kjente effekter meg bekjent som ikke er inflammasjonsspesifikke eller er av house-hold verdi. Disse lages av immunceller for å fremme en spesifikk inflammasjon. Å hemme disse har derfor få bivirkninger.

Nå har vel ikke NYKD spesifikt redegjort for MOA på autoimmunitet så det blir gjetning fra deg og meg, men det samme eksemplet vil være gjeldende for den MOA du snakker om. Det er ikke slik at det er noen immunceller som kun har som oppgave å lage autoimmunitet og ikke har andre funksjoner, meg bekjent i det minste. Autoimmunitet trigges ikke bare at det adaptive immunsystemet slik som T-celler, men i flere sykdommer så spiller det innate immunsystemet en stor sykdsomsdrivende rolle (makrofager, nøytrofile, plater etc) disse cellene har mange oppgaver og fra hva jeg vet så er det ikke beskrevet celler som kun lager sykdom og ikke har annen funksjon.

De CAR-T dataene linket over anbefaler jeg at du titter på. Dette rammer B-celler inkl udert de som lager autoantistoffer. Dataene viser at tar du knekken på disse så blir pasientene bra, slikt sett så har disse autoantistoffene tilsynelatende hatt en sykdsomsfremmende rolle i autoimmunitet.

Å lage et nytt drug development program i SLE og T1DM så må man ha et godt rasjonale på hvordan man differensierer seg fra ting som har kommet lengre i pipeline samt hvor unmet need er og vil være udekket. Slik set synes jeg kommentaren til NYKD/Agnete var lite raffinert og hun snakkes som om autoimmune sykdommer kun behandles som ved 1980 tallet.

8 Likes

Nykode Therapeutics - Mandatory notification of acquisition of shares by primary insider

4 Likes

Da kan vi vel nesten stadfeste at CEO ikke kjenner til kursdrivende nyheter type neste 6 måneder da eller?

Men kult at Michael kjøper aksjer. Flere andre CEOs i norsk biotek burde gjøre det (looking at you BGBIO mfl).

En ting jeg seriøst lurer på i forhold til NYKD sin satsning i T1DM er hvilke pasienter de tenker å behandle? Er det de med etablert T1DM eller de som enda ikke har fått diagnosen? Noen som veit?

1 Like

Er ikke dette veldig mystisk? Han må da kjenne til kursdrivende informasjon; siden de på presentasjonen holdt kortene så tett til brystet?

Hei, hvorfor sier du det? Innsidere har forbud mot å kjøpe en stund før resultatfremleggelse, men fritt fram nå. Hva er rationale ditt for å si at han med den handlingen indikerer at han ikke kjenner til kursdrivende nyheter?

Hvis han sitter med presis innsideinfo så kan han ikke handle aksjer. Ergo, siden han handlet så sitter han ikke på slik info.

Hmm, nøkkelordene her er presis og innside. Dette er rimelig vide begreper, som igjen skal sette opp mot en realitet, og som i sum i praksis gjør at dette ikke er verdt noe som helst. Så opp mot din påstand må jeg bare si at her mener jeg at du legger altfor, altfor mye inn i det. Det blir det samme som å si at et styremedlem aldri kan kjøpe en aksje. Et styremedlem vil alltids ha noe informasjon som kan sies å ha påvirkning på kurs hvis det blir kjent eller spiller seg ut. Likeledes vil en CEO alltids ha leads, informasjon og arbeidsprosesser som vil kunne være (tildels) sterkt kursdrivende, uten at dette står til hinder for at denne kan kjøpe aksjer i eget selskap. Sorry ass, men dette tolker du altfor vidt IMO

1 Like

Dette resonnementet om at insidere ikke kan kjøpe aksjer blir pushet en del i biotektrådene, men det er ikke noe jeg har erfaring med selv, jeg har opplevd på egen jobb at insidere melder innsidesalg, og så kommer det events ikke særlig lenge etter på. (Dager og uker.)

Så enig med @HebbeW her altså.

Hvor mye man skal legge i at folk med høye lønninger dropper inn 100 flak kan man heller diskutere. Aldri negativt at noen kjøper aksjer, men det må være kjøp som svir litt for at jeg legger særlig vekt på det.

3 Likes

Det er heller ikke noe som heter presis innsideinformasjon. Presis er et av flere kumulative kriterier for at informasjon skal falle inn under innsidebegrepet. Det sier seg selv at definerte primærinnsidere vil ha masse informasjon som naturligvis vil kunne være, eller vise seg å være sensitiv informasjon. Derav regler for når disse kan handle og ikke. Jeg kjenner ikke reglene i detalj, og vet ikke hvilket hjemmel Roc viser til, men dette er ikke slik det fungerer, etter min mening :slight_smile:

Jeg skal ikke kverulere på dette, det var ikke noe viktig poeng for meg. Jeg har dermot en noe annen erfaring og kommenterer ut ifra den.

Hvis noen melder innsidekjøp/salg og det kommer events ikke særlig etterpå så er det å anse at vedkommende ikke hadde noe kunnskap om gitte event.

Det er helt riktig som det sies, styremedlemmer og management er svært ofte på innsiden og det er ikke alltid så lett å kjøpe og selge.

Du kan lese mer her på definisjonen på presis kunnskap/opplysning for innside:

Og essensen i definisjonen på “presis”, hvis det var det som var uklart så er dette spesifisering som følger av FT:

Det må foreligge “presise opplysninger”

Det fremgår av MAR artikkel 7 nr. 2 at opplysninger anses som “presise” dersom de:

indikerer at en eller flere omstendigheter foreligger, eller at det er rimelig å forvente at de kan komme til å foreligge, eller en hendelse som har inntruffet, eller som det er rimelig å forvente at kan komme til å inntreffe, dersom disse opplysningene er tilstrekkelig spesifikke til at det kan trekkes en slutning om den mulige påvirkningen disse omstendighetene eller denne hendelsen kan ha på kursene på de finansielle instrumentene eller tilknyttede finansielle derivater, de tilknyttede spotkontraktene på varer eller auksjonsproduktene basert på utslippskvoter. Når det gjelder en prosess bestående av flere trinn som har til formål å frambringe eller som resulterer i bestemte omstendigheter eller en bestemt hendelse, kan både de framtidige omstendighetene eller den framtidige hendelsen og de mellomliggende trinnene i prosessen som er forbundet med å frambringe eller resultere i disse framtidige omstendighetene eller denne framtidige hendelsen, anses som presise opplysninger.

Vilkåret " presise opplysninger " er ikke et krav om at opplysningene må være sikre, nøyaktige eller fullstendige, men stiller krav om hva opplysningene må vedrøre og hvor spesifikke til opplysningene må være.

I Rt. 2014. 452 (punkt (43)) uttalte Høyesterett følgende om den tilsvarende definisjonen i verdipapirhandelloven § 3-2 slik bestemmelsen lød frem til 1. mars 2021:

Det må etter ordlyden dreie seg om opplysninger som er tilstrekkelig spesifikke til å trekke en slutning om mulig kurspåvirkning, selv om det ikke oppstilles noe krav om eksakte opplysninge r. Siktemålet er å avgrense mot rykter, spekulasjoner og andre markedsforventninger, jf. Ot.prp.nr.29 (1996–1997) side 26. (Finanstilsynets uthevninger)

3 Likes

For å være konkret på Nykode da:

Det kan f.eks være en positiv trigger hvis Nykode noteres i usa i i år. CEO sitter åpenbart på informasjon om denne prosessen, men jeg har ingen tro på at det forhindrer han å melde et innsidekjøp på en dipp i kursen i dag.

Det er jo rett etter en kvartalspresentasjon det er aller enklest for insidere å handle stort sett.

2 Likes

Yes, ikke la oss løpe mange runder på dette. Husk at CEO er definert som primærinnsider, så det er jo ikke noe spm om at han har informasjon som er innsideinformasjon. Den er given. Derav regler for når han kan handle, samt meldeplikt! Så lenge han forholder seg til er det good, for å si det enkelt…

1 Like

Marketcap 5,42 milliarder på dagens close, med 1,6 milliarder cash på bok. Vet ikke hvor mye av dette som ryker i skatt?

Den må egentlig etablere seg over 20 for å virkelig riste av seg dette negative sentimentet den er fanget i, åpenbart lavthengende setup for en trade å kjøpe her og selge på 18-19.

1 Like

Skatten er vel allerede trukket?

CFO sa vel også i call at han var ganske så sikker på at kravet ender med at skattedirektoratet frafaller kravet?

Det er vel stor sjanse for det ja i følge advokatene de har snakket med, men de måtte betale først uansett om de anket.