Stor sannsynlighet for at dette og andre store salg er utlån til Short-sellere
I følge statistikk som er basert på tall fra de som formidler utlån av aksjer så var det allerede sist fredag totalt shortposisjoner på ca 5 % i Nykode. Så det har tydeligvis vært mange «små» aktører som er short i aksjen.
Når det gjelder Radforsk så er det vel antagelig et mer eller mindre tvunget salg for å dekke utgifter til de nybyggene de holder på med. De har vel ikke så mye annet de kan selv etter at Ultimovacs gikk i d***. Så Radforsk har blitt en trist historie nå, og tidspunktet er jo ekstremt uheldig for oss som sitter i NYKD aksjen.
De har jo tidligere pantsatt aksjer i Nykode, Photocure og sikkert flere selskaper… Radforsk fremstår jo ikke akkurat som noen solskinnshistorie akkurat nå - hvilket er ganske ironisk hvor udelt positive de er til alle porteføljeselskapene sine og hvor lite kritiske de er ift. utviklingen i disse.
Hvor mange aksjer eier Radforsk per nå? Kanskje de skal helt ut.
Men trenger de bidra til å brenne ned åkern, trodde de var et såkornfond. Ikke mye grønt igjen nå.
Kan hende jeg er helt på bærtur, men Radforsk burde kanskje vite om potensielle kjøpere av disse aksjene sine, og kontakte dem? Vil tro at Radforsk har all interesse av å unngå å selge via ordreboken dersom dette ødelegger aksjekursen.
Er det rimelig, eller alt for tendensiøst, å tenke at når større aktører selger over børs, har de fått negativt svar fra andre aktører på tilbud om større blokksalg avtalt direkte?
Tja, hvem vet. Dette er i hvert fall drepen om det fortsetter.
Kan også være at det bare er noen mindre regninger som skal betales
400 k nye solgt av radforsk med listene oppdatert 09.08…
God tid til å redusere snittet da om de skal kvitte seg med en del eller alt
Tenkte jeg og😅 for på ensifret kurs da
Skulle de kvittet seg med alt så hadde de gjort det gjennom blokksalg. Dersom dette er salg og ikke utlån så er det helt sikkert frigjøring av noe kapital til annen investering som skjer.
Radforsk låner ikke ut. Jonas har vært svært negativ til det. Ser ellerscat de knapt har igjen verdier blant de børsnoterte,
Divestments
Kun nykd og ulti og sistnevnte har de kun for litt vekslepenger. Sager av siste greina de sitter på mao gjennom nedsalg i nykd.
2024 har vært en trist sorti for Radforsk. Er kun Nykode i porteføljen som kan gi litt likviditet til andre investeringsbehov. Vi vil nok se at salget stopper ila kort tid.
Fra 1.5 mrd til 280 mill i Nykd for Radforsk da
Denne kom rett før sommerferien. Optimismen innad i Nykode er mildt sagt høy.
I mitt hode er salget enkelt. Fuglene på taket har, med unntak NYKD som også er ned rundt 80-90% fra toppen, «forduftet» en etter en. Det må investeres i ny forskning og nye selskaper og RADFORSK har flere jern i ilden enn å kun holde aksjer i de børsnoterte porteføljeselskapene. Kun spekulasjon, men jeg vil tro at et blokksalg er vanskelig som følge av et vanskelig sentiment mot eksterne investorer og flere av de eksisterende, som har tatt i mot relativt store poster fra eiere som har sittet belånt. I tillegg har mange av de største eierne sittet lenge og er lite villige til å øke markant med mindre rabatten er større enn det markedet tilbyr. Det hadde ikke vært spesielt positivt om det gikk en blokk på 2m aksjer på 10kr. Min take er at radforsk trenger pengene og at de har tatt det «beste» valget ved å selge i markedet.
Det betyr og at det er et begrenset antall aksjer de er i markedet for å selge.
NYKD er jo ikke i mål, hvorfor skulle Radforsk selge alle aksjene sine for å investere de i noe annet? Om selskapet blir en suksess er det jo da Radforsk vil sitte igjen med noe som de kan reinvestere. De selger nok noen aksjer for å dekke utgifter, de resterende investeringene har jo ikke akkurat generert noe merverdi i det siste. Å selge alt nå med spennende ting på gang ang auto immune ville jo være tullete
De selger fordi de er belånt. De vil ikke selge. Ka være de er ferdige, vet ikke.