Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Et lite søk i lister og på proff viser at minst 3 selskap hvor Kjell Skappel er i ledelse eller styre, med samme forretningsadresse i Stavanger, tømte seg i Nykode i følge listene 16.08 og 19.08. Stuffers er involvert i flere av selskapene og hun solgte også størstedelen av aksjene hun tilsynelatende eide privat. Det ser ut til å være over 3 år siden sist både selskapene og Stuffers handlet i aksjen.

Kun til orientering altså.

9 Likes

|VB10.NEO|Melanoma, lung, bladder, renal, head and neck cancer; locally advanced and metastatic

På Nykode sin hjemmeside i pipeline oversikten, står det at VB10,NEO er i fase 2, men jeg finner ikke noen tidshorisont for når resultatene er forventet?

Selv sitter jeg på en stor post og har vært med siden de var unotert. Men jeg visste ingenting om nyheten, men det var mange signaler som gjorde at jeg faktisk vurderte å selge. Hadde jeg fulgt bedre med hadde jeg kanskje solgt. Men siden aksjen allerede hadde falt så mye lot jeg det være. Det var en feil. Men nå er verdien altså 1,8 mrd. Det er en bokført EK bak hver aksje på kr 4,8 og kontanter utgjør 4,4. Det er ikke aktivert en krone i balansen på FOU. Dvs da aksjen bunnet i går betalte markedet mindre enn 1 kr pr aksje for teknologiplattformen og FOU porteføljen (altså ca 300 mill kr). Jeg skulle mene at selskapets verdi er langt høyerere enn det. I går var det sell-off som følge av margin calls og tvangssalg.

8 Likes

Her er fra 22 mars i år. Nykirke ledelsen har troen:

Beklagelig å høre om alle som sitter med tap her, men man kjøper vel ikke aksjer pga. kontantbeholdning? Da er det flere selskap som handles under underliggender verdier på børs med mindre risk enn Nykode etter min mening. Det jeg har lest meg til er at når denne studien nå ble lagt død, så ble en stor trigger for aksjekursen også fjernet:

Investeringsbanken Jefferies skriver i en oppdatering at avslutning av C-04-studien fjerner en viktig kortsiktig klinisk katalysator, nemlig interimsdata som var ventet å komme i løpet av 2025.

«Det anså vi som en mulig katalysator for partnerskapsdiskusjoner, og kan sannsynligvis forsinke markedsinngangen for VB10.16. Det prekliniske programmet NYK011 for tykktarmskreft er også nedprioritert», skriver Jefferies i en oppdatering.

Når de skal de skal starte opp en ny studie neste år, så vil det ta 2-3 år før man har topplinjedata.

Selv om den nye strategien kan være lovende på lang sikt, er det klart at dette er et langt løp. Hvis de starter i 2025, vil de første resultatene komme enda senere. Så på kort sikt er dette veldig uheldig.

Arrester meg om jeg tar feil. Nå har de jo diverse partnerskap og pengesterke eiere, så helt natta er det ikke, men det er heller ikke vanskelig å argumentere for at aksjen fremdeles er «for dyr», all den tid man ikke får noe nyhetsdrivende her på en stund. Er det noen triggere jeg har oversett?

2 Likes

De flørter med at de jobber med å få inn partner på Autoimmune og VB10.16, men de har ikke registrert noe datterselskap på autoimmun enda.

Det er vel normen at et døende biotekselskap handles godt under bokførte verdier og cash.

Etter betydelige investeringer i sin unike vaksineplattform, har Nykode oppnådd tidlig bevis på konsept i avansert livmorhalskreft, noe som tyder på en betydelig overlevelsesfordel sammenlignet med eksisterende behandlinger. Beslutningen om å avvikle utviklingen i denne indikasjonen skyldes ikke negativ klinisk data eller endringer i konkurranselandskapet, men reflekterer heller Nykodes strategiske omprioritering i et utfordrende finansieringsmiljø for biotekselskaper", heter det i analysen.

Ved å omfordele ressurser til høyere verdi prosjekter, vil selskapet forlenge sin likviditet og opprettholde rom for ytterligere investeringer i plattformen, inkludert den innovative inverse vaksinen for autoimmune sykdommer som kanskje er den mest innovative bruken av teknologien, mener meglerhuset.

Meglerhuset gjentar kjøpsanbefalingen og kutter kursmålet sitt på aksjen til 20 kroner, fra tidligere 28 kroner

1 Like

Har du noen gang hørt ledelsen i noe selskap, uansett bransje, si at de ikke har tro på egen butikk?

1 Like

Var postet lengre opp (Carnegie analysen)

Man skal ikke høre på ledelsen om hva de tror. Man skal se hva de gjør. I går var det kun styreleder som kjøpte en liten post på 50.000 aksjer. Jeg forventer at de fleste primærinsidere i dag benytter anledningen til å kjøpe aksjer for rundt en årslønn hver om de har mulighet for det. Er de sterk i troen kan de sågar skaffe likvider via en bank. Hvis det ikke kommer noe flere insidekjøp i dag er det grunn til å bli ganske så skeptisk, for da har de ingen tro.

Etter min mening var det en uberettiget overreaksjon i går. Genentech-nyheten tidligere i uka har påvirker ikke Nykode, og C-04 avsluttes ikke fordi teknologien ikke virker, men fordi forutsetningen for studiet har endret seg pga Tivdak og studievarighet nå blir lenger. Det kommer i strid med Nykodes uttalte strategi om fast-to-market, og da tar de et strategisk valg om å fokusere midlene på de studiene man har kommet lengst i og som har størst potensial, raskest, i tillegg til å kutte kostnader så selskapets cashbeholdning varer lenger.

Carnegie mener at kursfallet i Nykode Therapeutics etter at selskapet valgte å avslutte VB-C-04 fase 2-studien for VB10.16 i avansert livmorhalskreft er en klar overreaksjon.

Meglerhuset gjentar kjøpsanbefalingen og kutter kursmålet sitt på aksjen til 20 kroner, fra tidligere 28 kroner.

ABG
BUY
Management repeatedly reassured that the discontinuation is neither data-driven nor connected to the Genentech deal and the partner’s recent R&D reorganization. VB10.16 development costs are expected to be reduced by a minimum USD 25m. NYK011 has also been discontinued.

Share price overreaction

Following yesterday’s announcement the share was punished by the market, which we believe was related to a loss of confidence in management, considering that C-04 was started up only relatively recently. The move away from 2L r/m CC was perceived as very abrupt. We speculate that management’s decision could be related to a shift in strategy after discussions with MSD and KOLs on the opportunities in CC.

Valuation update

Following the VB10.16 reshuffle we update our valuation. We remove the 2L r/m CC from our model and include instead a model for high-risk locally advanced CC. At the bottom line, we still believe that Nykode as a platform company has a good intrinsic value foundation from its vaccibody platform, but we cut our risk adjustments and postpone potential market launch timelines for VB10.16 and all partner programmes. Adjusting for higher risk, we cut the vaccibody platform value and increase the WACC to 13%. BUY, TP NOK 20.

DNB kom med kommentar i går:
BUY
VB10.NEO (Genentech partnership) . Last week, Genentech announced that it will close its cancer immunology research department. Genentech will merge its research and development efforts in this area with its molecular oncology programmes, creating one single cancer research body within Genentech Research and Early Development. The decision was “driven by shifts in the science of immuno-oncology”, but the company “continues to believe that cancer immunology is an important part of our oncology programs.” Nykode’s management stated that it “has not received any indications of the partnership being affected”.

C-04 discontinuation . The company announced that it has decided to discontinue the C-04 trial based on standard-of-care changes (the company experienced that after full approval of Tivdak referrals to study sites were lower than expected).

C-05 guidance . The company will later this year decide the final study design and when to enter the clinical stage.

NYK011 . It also decided to no longer pursue the NYK011 preclinical programme.

Negative share price reaction expected . We expect a significant negative share price reaction (15–25%) on the back of the decision to discontinue the C-04 trial.

De har foreløpig ikke satt ned TP fra 31, men skulle de redusere TP med tilsvarende de mente var berettiget fall på 15-25% tilsvarer -25% en TP 23,25.

1 Like

Chartet ser stygt ut, men utrolig nok kan fremdeles en hel del sitte på gevinst. Jeg var inne i aksjen da den var unotert. De som var inne tidlig da hadde vel 100x++ i gevinst da de kom på børs. Kan ikke minnest i farten hvordan den har blitt splittet opp igjennom.

1 Like

sist emisjon ble vel satt på 17,10 så at det er mange med gevinst her tviler jeg sterkt på, da har de vert med lenge.

Tenkte ikke nødvendigvis mange her på forumet. Men de som var inne tidlige da den var unotert. Mange har nok solgt for lenge siden og noen har nok som du sier deltatt i emisjon/ kjøpt mer underveis og løftet sin snittkurs betydelig.

Er på reisefot uten noe godt nett og bare på mobil. Så etter hukommelsen er det vel noe sånn som dette:

Aksjen ble først spittet 1:20 relativt tidlig mens den ble handlet OTC primært hos Arctic. Så kom det en ny splitt på 1:5 nærmere børsnotering.

Så de som var med på den aller første emisjonen på kroner 80,- har dermed en kostpris på disse første aksjene på 0,80 kr.

2 Likes

Og likevel går kursen kraftig opp i dag?

I første omgang skal vi til gårsdagen HOD, før vi får gap close på 10,40 :sunglasses:

(håper jeg) :sweat_smile:

Praktisk for de aller fleste som solgte før gårsdagen uventede nyhet om nedleggingen av fase II-studiet er at de bare kan lene seg på denne og gå “home free”:

Bakgrunnen for salget til TD Veen var imidlertid nyheten forrige uke om at Genentech legger ned og endrer sin forskningsavdeling på kreftimmunologi. Genentech er en viktig avtalepart for Nykode, og DNB-analytiker Geir Hiller Holom forklarte til Finansavisen onsdag at avgjørelsen bidro til forsterket kursfall og uro i selskapet.

– Det er et selskap Nykode har jobbet med, og vi leste nyheten som enten negativt eller marginalt negativt, sier Skappel.