Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Slik jeg har blitt fortalt historien så trigget Genetech avtalen først av at en akademisk KOL som NYKD jobbet med var veien inn til Genetech. Hvordan det konkret skjedde og hva spesifikt som har vært tanken til Genetech er uvisst for de fleste av oss, men jeg tror du har veldig rett i at Roche/G har ønsket å ta lodd i noe som et potensielt er helt nytt.

Roche er veldig spesielt case siden selskapet de facto kontrolleres av Hoffmann familien. Dermed er ikke fokuset til styret og CEO i Roche neste kvartal eller neste års bunnlinje og dermed kjøpe flere fase 2-3 assets, men selskapet kan og må ta seg råd til å tenke enda lengre. Dette ser du også i Boehringer Ingelheim familien selvom de er noe mer konservative enn Hoffmann- La Roche. Siden Roche kan ta større risiko bets fordi de må tenke på hva som blir deres pipeline om 10 år så er slike bets som NYKD bedre egnet for dem.

At Genentech inngikk avtale med NYKD bidro nok mye til at de andre avtalene til NYKD kom også med. De andre selskapene slik som Regeneron tenkte nok at Roche sin interesse og due diligence var med på å redusere risiko og at NYKD trolig hadde/har noe spennende.

Så får vi se hva dette faktisk blir til. Jeg synes ting har gått svært tregt i NYKD og måten de har drevet utvikling også bærer preg av allergi mot å kjøre de tøffe forsøkene så tidlig som mulig.

7 Likes

Da Genentech/Roche-avtalen ble presentert, så kommuniserte Vaccibody bevisst på en måte som skulle få markedet til å tro at det var kort fram til potensielle ytterligere milestones. De unnlot bevisst å kommunisere at Vaccibody selv skulle være sponsor for en helt ny fase I (VB-N-02). Og i euforien blant aksjonærene grunnet den ekstremt høye verdsettingen så var det ingen som reagerte på at Vaccibody plutselig hadde denne forpliktelsen. Eller stusset over at når designet omsider ble presentert samt kom på clinicaltrials (og selskapet skiftet navn til Nykode), hadde planlagt avlesning hele tre og et halvt år fram i tid (desember 2024, som det fortsatt står på clinicaltrials). Og nå er altså planlagt avlesning av denne studien sannsynligvis skjøvet helt frem til april 2026 (riktignok nå med en ny kohort på 20 pasienter på høyere dose som opprinnelig ikke var planlagt). Som jeg skrev tilbake i 2021: “Genentech har kjøpt en helt greit priset opsjon, og at den verdien markedet tillegger denne avtalen for Vaccibody er helt absurd overdrevet.” På det tidspunktet var Nykode priset til rundt 25 milliarder.

For de som trenger overbevisning om at dette er den faktiske historien:

7 Likes

Var det ikke et amerikansk spesialfond som nylig tok en haug med aksjer også, som er kjent for sine grundige due dilligence?

Ikke noe biotekspesialfond hva meg er bekjent. Var nok litt mer en cross over runde før Nasdaq notering som nå dras ut lengre. Tror jeg.

Hvorvidt det fondet er et “spesialfond” kan diskuteres. Hovedpoenget med den emisjonen var å få inn en aktør med finansielle muskler til å hjelpe til med en IPO på Nasdaq

Ok, men er det selve teknologien dere ikke har tro på, eller er det den høye risikoen pga at teknologien er så ukjent og ikke validert dere er skeptiske til. Ekstrem high risk og ekstrem high reward?

Jeg anser risk/reward som vesentlig bedre i dag med en MCAP på 2 milliarder enn i 2021 med en MCAP på 25 milliarder i hvert fall.

2 Likes

Har ikke tro på teknologien. Skrevet endel om bakgrunnen for lite tro i gamle poster her, men kortversjonen er at jeg tror ikke slike vaksiner gir kraftig nok eller meningsfull nok immunrespons til å kunne endre peognosen ved kreft.

3 Likes

Men kanskje autoimmune sykdommer? For meg betyr det mye hva de klarer å presentere av planer for kliniske forsøk (og mulige partnere) på dette feltet det neste halve året.

Men av nysgjerrighet @Roc : Tror du Moderna sine resultater var en fluke som vil feile i fase 3? Eller har du tro på deres teknolgi? Eller bare at det er i en vedlikeholdssetting?

Jeg kjenner NYKD så dårlig at jeg burde ikke uttale meg, men tar sjansen likevel. Dette blir en amatørs betrakninger fra sidelinjen, og sammenlignet med polygon og Roc sine innlegg blir dette litt Donald Duck, så beklager det.

Vaccibody kom på banen som en “ung og lovende” kandidat for noen år siden, litt mystisk også. De fikk god hjelp av kjendisinvestorer og børsverdien var vel oppe i 11 milliarder allerede før de fikk den første avtalen.

Det neste steget jeg ville forvente da var større studier hvor vi virkelig skulle få svar på om teknologien virkelig fungerer. Et slags “moment of truth”. Nå flere år etterpå venter vi vel fortsatt på dette? De har sluppet noen lovende resultater med lav n, men sett utenfra skulle en nesten tro at de bevisst skyver de store og avgjørende resultatene foran seg. Det er sikkert ikke slik, men jeg synes at vi får mye store ord og lite klarhet rundt veien til markedet.

Mulig det er bare jeg som føler det slik men det blir litt som om Martin Ødegaard fortsatt skulle briljere i Strømsgodset og ikke tør å vise seg frem på de store arenaene? Når kan vi forvente NYKD sitt moment of truth?

5 Likes

Jeg vet ikke. Er jo ganske mye som allerede virker på autoimmune sykdommer og de sykdommene hvor det er lite som funker har mye blitt feilet på. Immunsystemet i disse autoimmun sykdommene er jo også i ganske stor ubalanse.

Har fra starten av vært bearish på NYKD, og nå etter Ulti så har jeg mistet all tro på neo og universielle vaksiner mot kreft og slikt. Tradisjonelle vaksiner mot infeksjonssykdom er funker, men disse nye greiene? Jeg tviler altså.

Enig, risk reward nå er mye bedre nå enn tidligere. Også greit å få ut noen av de kjipe aksjonærene, selsom det fremdeles er endel kjipinger igjen. Selskapet er godt kapitalisert. Også greit at Agnete tar mindre plass nå og flere litt mer profesjonelle er med på å forme selskapet.

Ref Moderna: vanskelig å si. Jeg tror det var en fluke. Tror det blir tøft for dem også i fase 3. Både Moderna og BioNTech startet jo som kreftselskap, og enda, med alle de pengene de har og etter alle pr de har holdt på så har de enda ikke fått noe men kreftvaksiner godkjent.

2 Likes

Hva er billig nok? Da dette ble skrevet var vel kurs ca 85…

Utfordringen med mRNA er jo at det brytes raskt ned og gir ingen varig immunrespons i mange tilfeller.

Man kan antakelig gjøre det samme med circRNA, men det er kanskje feil tråd? :wink:

Litt mer komplisert produksjon, men i kreft skulle man tro en langvarig immunrespons er helt nødvendig, og at mRNA dermed er et blindspor. De samme utfordringene ser vi med peptidene til Ulti, slik jeg forstår det.

Et annet spørsmål er jo om de bør slanke organisasjonen. Litt Nordic Nanovector over pengebruken. Hva gjør de 180 ansatte egentlig?

Med mindre Genentech ønsker en interim i VB-N-02 som Nykode ikke har fortalt oss om, som potensielt gir oss beskjed om at de går videre med samarbeidet, så er problemet at dette “moment of truth” kommer etter at de går tom for penger. Men det var nok nettopp det markedet også skjønte i forigårs. For her var det C-04 som hadde potensialet for å vise at 10.16 fungerer før slutten av 2025. Nå er det først i 2027 C-03 og C-05 (sannsynligvis) vil gi oss det svaret.

2 Likes

Det var en kraftsalve som du nesten bør begrunne. Det er selve grunderen vi snakker om her og tar jeg ikke mye feil var det henne som snakket på seg de to avtalene.

Det er vel nettopp fordi hun har snakketøyet i orden at du glemmer å nevne Bjarne Bogen der :wink:

Radforsk største nettoselger med 1.2 mill aksjer på onsdag. Takk, farvel og adjø til all kredibilitet til den gjengen der.

2 Likes

Edit. Se nedenfor. Tror salget må være påtvunget av bankene. Da skal de vel ut med alt, ingen hast de som skal inn mao.

Likviderer stumpene av verdier? Kjemper for Radforsk sin eksistens?

2 Likes