Jeg er i prinsippet ikke veldig keen på å drive opplæring i drug development her, men ser du ikke helt har fattet poenget mitt.
Helg overordnet så har utprøvende legmidler flere ulike risikoer og usikkerheter. En slik hovedrisiko er: hvilken type legemiddel eller teknologi det er snakk om - dette vil si feks små molekyler (slik som GPCR agonister/antagonister, kinasehemere, ensymhemmere etc), monoklonale antistoffer, siRNA, rekombinante proteiner, radiofarmaka, ADC, ulike typer vaksiner (som også inkl de mer innovative neoantigenvaksiner med mRNA, DNA, og hva enn Circio driver med etc)
Av disse så er det noen av teknologiene som er mer validerte og household, slik som små molekyler av ulike klasse (feks tyrosin kinase hemmere), monoclonale antisoffer (eks Humira etc etc), rekombinante proteiner (insulin, GLP-1 analoger etc). Noen av teknologiene er derimot IKKE validerte dvs har enda igjen å vise effekt og dermed bevist at de er egnede legmidler. I denne kategorien setter jeg neoantigenvaksineteknologien og universalvaksineteknologien til NYKD.
Du har mange 2mrd eller billigere bioteks som har en pipeline på feks 2-3-4 ulike monokonale antistoffer. Her er det ta mye mindre teknologisk risiko fordi man vet at monoklonale antistoffer er godt egende legmidler, men risiko i slike selskaper ligger i om targeten disse antistoffene feks inhiberer er relevant nok til å modifisere sykdom. Slik sett så har man mindre teknologisk risiko, me mer biologisk risiko.
Så når jeg som investor ser på et biotek så tenker jeg at en kinasehemmer som har god safety eller et monoklonat antistoff har mindre teknologisk risiko enn feks noe helt nytt som NYKD sin teknologi. Om kinasen som hemmes eller proteinet som antistoffer bindes til er et god target er en annen sak, men det er ikke en stor teknologisk risiko her.
Henger du med på poenget mitt nå?
Jeg har fra start av vært bearish på NYKD, men det jeg primært reagerer på her er hvordan enkelte større aksjonærer i og rundt sfæren til Arctic Sec har oppført seg. Slik oppførsel og faul play er ekstra ødeleggende for sektoren. Det var hovedgrunnen til at jeg skrev her nå, ikke får å baisse NYKD og deres teknologi.