Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Er vel genentech som kjører utviklingen og styrer tiden på VB N 02? Og om MSD kommer med forslag om strategiske endringer i VB.10.16 studiet, så har de vel litt innflytelse og kan vel fort ta over om de synes ting tar for lang tid?

Genentech tar nok over etter PoC er etablert. Nå betaler for den kliniske utviklingen med det er NYKD som kjører og styrer.

2 Likes

Nå er det jo ingen av oss som har sett avtalen Vaccibody signerte med Genentech i 2020, men jeg føler meg rimelig sikker på at den var ganske konkret på hva Vaccibody hadde ansvaret for og en tidsplan for dette. Så har det sikkert strukket ut i tid, men det har bla. vært fordi man har utvidet fra 40 til 60 pax. Men at nå Nykode kan gjøre hva de vil i forhold til tidslinjer stemmer neppe.

Men jeg er helt enig med deg at Nykode gir et feilaktig inntrykk av det er Genentech og ikke dem som er sponsor for VB-N-02, og at de hele tiden skyver Genentech/Roche foran seg når de blir spurt om hvorfor de ikke deler mer om VB-10.NEO

2 Likes

Det kan jo være avtalevilkår som vi ikke har tilgang til som gjør at genentech har tilgang til dataen og kommunikasjonen relatert til studien.

Ja, nå var det mer til om Nykode kan dra bena etter seg etter eget forgodtbefinnende.

Jeg mener heller ikke at NYKD kan gjøre hva de vil med tiden.

Jeg tenker det er rimelig å ta utgangspunkt i at NYKD kan mest om sin egen tech og hva som skal til for å vise effekt av den. Hvilke endepunkt som vider effekt etc og planen for studien har Roche selvfølgelig vært med på å definere, men det er NYKD som sitter i førersetet for utviklingen nå og helt til Roche tar over og innlemmer dette inn i egen pipeline. Så forsinkelser etc er mer NYKD som står ansvarlige for.

4 Likes

Jeg har lest et sted at Biontech og Genentech jobber sammen om persontilpasset kreftbehandling. Er det noen som vet mer om hvordan det går med samarbeidet nå, med tanke på nye resultater?

https://investors.biontech.de/news-releases/news-release-details/three-year-phase-1-follow-data-mrna-based-individualized/

men det er vel denne som blir spennede:

https://clinicaltrials.gov/study/NCT03815058?intr=RO7198457&rank=4

2 Likes

Hjelpes, mtp hva Biotech bransjen her til lands leverer ( ikke leverer) må jeg få påpeke et unødig høyt lønnnivå.
I en slik høyrisiko bransje, burde vel en del av lønnen være prestasjonsbasert å avlønnet i aksjer.

Her nevnes 5 personer fra ledelsen, å deres total lønn utgjør nærmere 25 millioner NOK.

Sikkert tegn på at det er dårlig stemning når gribbene går etter ledelsens lønninger :grin:

Sammenlignet opp mot små Norsk oljeservice selskaper, som omsetter for milliarder, å går med tresifret million beløp i årlig overskudd.

Så er det liten tvil om at lønnsnivået i Norsk Biotech er ekstremt høyt.

CEO i enkelte olje service selskap her til lands, ligger på 2-3 millioner i lønn.

Å mtp utviklingen/prestasjonen/inntekter😅 det Norske Biotech samfunnet har bidratt med det siste 10’året.
Så står jeg for at avlønningen er uforståelig høy!

1 Like

Alternativet er kanskje å få tak i enda mindre rutinerte folk og få enda lavere sjanser til å oppnå avkastning til aksjonærene.

Norsk biotech er internasjonal biotech.

1 Like

Tenker at den dyktige ledelsen i Targovax er prime eksempel på hva en høy leder lønn, gjør med ledelsen. De skivser tuben til den er helt tom. Også finner de et spirallån, for å melke et par dråper til.

Samme med siste talen til Erik Skullerud i NN.
Han forsøkte «gråtkvalt» å selge inn, at rest pipe var noe å satse på. #TheBestPipeline ever.

Da markedet ikke kjøpte dette, endte denne på salg.

Resultatet er du vel klar over? Denne ble gitt vekk, gratis, til tre enkelt individer.

Hadde muligheten vært der, ville NN gått for en emisjon, å satset videre. Med da gode lønninger på øverste nivå.

Hva er poenget? At alle med høy lønn er skurker?

Om slike selskaper skal være på børs, burde ledelsen ha litt skin in the game de også.

Er der markedet ligger, så ikke veldig oppsiktsvekkende dette:
Lederlønninger i biotech-selskaper varierer avhengig av selskapets størrelse, lokasjon, og om selskapet er børsnotert eller privat. Generelt ligger kompensasjonen til toppledere i biotech-bransjen betydelig høyere enn i mange andre sektorer, særlig for selskaper som har fått store investeringer eller inngått partnerskap med farmasøytiske giganter.

Typiske lønnsområder:

  1. CEO i større, børsnoterte biotech-selskaper: Årslønn kan variere mellom $1 million og $10 millioner, inkludert grunnlønn, bonus, aksjeopsjoner, og andre ytelser. Eksempler fra amerikanske selskaper viser ofte total kompensasjon på flere millioner dollar per år, hvor aksjeopsjoner og bonuser utgjør en stor del.
  2. Mindre eller mellomstore biotech-selskaper: Lederlønninger i mindre selskaper (start-ups eller ikke-børsnoterte) kan variere mellom $300,000 og $1,5 millioner, avhengig av finansiering og selskapsutvikling. Aksjeopsjoner og resultatorienterte bonuser utgjør også en viktig del her.
  3. Europeiske biotech-selskaper: I Europa kan lederlønninger være noe lavere sammenlignet med USA, men fortsatt høye. En gjennomsnittlig årslønn for en CEO i et mellomstort europeisk biotech-selskap kan ligge mellom €500,000 og €2 millioner.

Sett under ett, økte gjennomsnittlig lønn med 80 prosent for de seks medlemmene av Nykode-administrasjonen. Dog trekkes gjennomsnittet særlig opp av juridisk direktør Louise Stubbe og FoU-direktør Klaus Edvardsen, som kunne smile hele veien til banken med en lønnsøkning på henholdsvis 208 og 161 prosent.

*For meg virker dette å være en bransje, som er flink til å justere lønn opp, når de mener de har progresjon?
Men, dessverre virker det som at de glemmer å sette den ned, ved store tilbakeslag? *

Nykode er ikke i noen særposisjon når det gjelder lønninger. Alt koster i Biotech og lønningene er også en del av det. Jeg tenker at om man investerer i Biotech må man se på hva de leverer av data. Foreløpig er det kanskje begrenset hva som er kommet frem og noe av kritikken ligger rettet mot dette. Jeg har selv 100k aksjer i Nykode og ligger til høy papirtap slik det er nå.

Likevel har jeg og nærmest de 50 største aksjonærene valgt å ikke selge. Det er slik jeg ser det en viktig årsak til og det er at det ikke har kommet frem dårlig data slik studie til ultimo har vist. Dette selskapet kan ikke sammenliknes med ultimo som et eksempel. Det blir spennende å se hva de viser frem videre og en korreksjon kan komme. Det er også mulig at alt feiler og denne går videre ned både ved feilstudie eller frykt slik den har gått den siste tiden. Men jeg selger ikke på frykt og hadde jeg ikke hatt troa på nykode så hadde jeg solgt.

3 Likes

Styret og Gf som er ansvarlig for avlønning av toopleder og opsjoner til ledelsen. Øvrig lønn er CEO ansvarlig for

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://nykode.com/wp-content/uploads/2024/04/Nykode-Therapeutics-ASA-Remunertion-Report-2023-FINAL.pdf&ved=2ahUKEwjJl5nbtLOIAxUSDxAIHRhNCXQQFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw2vHkpeuEBqp7QHAB6LhG3N

I 2024 blir det negativ måloppnåelse, så da ligger det vel an til lønnskutt

At Nykode og Ulti belønner sine CFOs med ca 4mill i lønn er helt sprøtt. Ikke klarte han å unngå inntektsskatt på upfront heller. Det var kanskje derfor han fikk bra med bonus i fjor?

Ser jo ikke sprøtt ut i det hele tatt når man sammenligner med standard i bransjen.