Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Psykologi spiller ofte en betydelig rolle i aksjemarkedet. Selskaper blir hypet og overpriset på grunn av høye forventninger, mens andre blir underpriset som følge av skuffelser, utålmodighet og tap av tillit blant investorer. Jeg mener vi befinner oss i en situasjon der selskapet er underpriset, mye på grunn av psykologiske faktorer. Dette betyr ikke nødvendigvis at aksjekursen ikke kan falle ytterligere, men jeg tror vi nærmer oss en bunn.

Nedgangen fra 80,- skyldes flere faktorer: tidkrevende prosesser, dårlig sentiment innen biotechsektoren, tvangssalg, usikkerhet rundt Radforsk sine tvangssalg (hvor mye må de selge, må de selge mer om kursen faller videre) og usikkerhet rundt Genentech partnerskapet, samt kanselleringen av et studie. Jeg tror at sentimentet innen biotech har begynt å snu. Samarbeidet med Genentech ble bekreftet som uendret, Radforsk har meldt at de ikke planlegger flere salg som kursen ligger nå vil jeg anta. De som ble tvunget til å selge er ute. Topp 50 ser ut til å holde tight, så mye av fallet skyldes spekulasjon og usikkerhet, imo.

På kort sikt har vi jo noen triggere, som potensielle partnerskap. CEO har hintet om at nyheter kan komme snart fra partnere, kanskje relatert til Genentech studie?. Jeg tror alt shit er ute nå, og vi kan snart begynne å se økt optimisme knyttet til utvidede og nye partnerskap innen autoimmun og at det kan komme en avtale med MSD for VB.10.16. I tillegg vil det være forventninger knyttet til kliniske resultater fra samarbeidet med Genentech. Så RR fra dagens kursnivå fremstår for meg derfor som attraktivt.

Jeg tror ikke de vil selge på dagens marketcap nei, jeg tror lett BP hadde kjøpt Nykode for 2 mrd med 1,4 mrd cash om de hadde vært villig til å selge. De ville kanskje ventet til de hadde analysert dataene på den studien de gjør nå først, siden den er så nære. Nykode er jo i en skatteankesak, så er jo en mulighet for en cashbonus på 300-350 mill der.

Der har vi nøkkelordet for sektoren her til lands…

Tror gjerne management hadde jobbet hardere med execution om lønn hadde vært mer resultatbasert.

Men hvem i sitt rette sinn ville bevandret seg inn i økosystemet på lik linje med aksjonærene, og da vertfall her til lands :grinning_face_with_smiling_eyes:

Det er vel heller ingen hemmelighet at vaccibody hadde en greit høy verdsettelse pga “avtalene”(hvilke får dere avgjør selv. Hint:arctic) allerede i gråmarkedet.

Hva mener du med “avtalene”? Er ikke avtalene med genentech og Regeneron gode? Og hva skal slike avtaler verdsettes til?

Joda, de var gode de.

Men det var partene som stod for handel i gråmarkedet også, allegedly. :grin:

Ok, men har du noen tanker om hva slike partnerskap er verdt i biotech verden? Har selv ingen aning.

Er mange faktorer som går inn i markedsverdi av slike avtaler, og de fleste her er bedre til å svare på det enn meg. Det sagt så har data, guiding og utførelse en effekt på milepælsutbetalinger, og de er jo forholdsvis store for dette selskapet. Hvordan prise, som en opsjon, kanskje? Dette bruker jo selvsagt hver eneste investor mye tid på(pun intended) for å finne fair-value, og da sett i sammenheng med det over.

Eller så er man en del av markedet som dytter eller blitt dyttet i ene eller andre retningen.

Bevegelsene vi så i forkant av informasjonen tidligere er jo et godt eksempel på dette.

“Store” avtaler i tidlige kliniske løp er ikke verdt mye mer enn upfront, syns jeg. Så kan man gjerne sette en premium, altså ved dag 0, på f.eks 10% av verdien av fremtidige milepælsutbetalinger innenfor det kliniske løpet før drug approval, kanskje? Deretter, en latent sannsynlighet for oppkjøp ligger mellom linjene underveis, denne burde også få en verdi. Osv osv.

Poenget er hvor lenge man har tenkt å være investert, den mest utslagsgivende faktoren(etter min syn) for hvor mye noe er verdt i dag. Eller hvor mange hinder du gidder å risikere å snuble i før du er fornøyd med avkastningen :slight_smile:

Vær så god, riv i fillebiter.

2 Likes

Relevant for Nykode?

  • Selskapet opplyser at deres plan B er å starte en ny studie i tidlig livmorhalskreft, kalt C-05, hvor MSDs immunterapi Keytruda skal kombineres med Nykodes kreftvaksine VB10.16.*
1 Like

Motivasjon til å forbedre/akselerere samarbeidet med nykode for å utvikle nye behandlingsmetoder?

Tror ikke det er veldig relevant, dette er vel en annen behandlingsvei enn den nykode og msd fokuserer på?

Nei, ikke i første omgang. Dette er en studie i NSCLC - med andre ord lungekreft.

1 Like

Dette er feil. Etter kostnadskuttene vil selskapet kommunisere på en ny finansiell løpebane. Dagens kontantbeholdning vil antakelig rekke 3-5 år, nok til kunne rapportere fra studier de eier 100% selv.

Har ikke hørt podcasten men hørte den hvor de intervjuet Holom. Syns da den holdt et helt greit nivå og det er bra med litt andre vinklinger(mer kritiske`?) en den ukritiske haussingen som historisk har vært i Radium podcasten. Nå skal jeg faktisk gi Jonas det at tonen i de siste par podcastene har vært betydelig mer ydmyk. At man tar på seg investorhatten og er kritisk til selskapene er helt nødvendig. Tidligere har det mest vært haleluja og kritiske spørsmål har blitt dysset ned.

Til kurstviklingen i NYKD vil jeg si at ingenting overrasker meg med Oslo Børs. Når man klarer å sende kursen i Ultimo opp 50% på en melding om at også NIPU feilet, så er det på mange måter forståelig at man har klart å barbere bort 2/3 av market cap på ca 1 mnd i NYKD, bare fordi en Genentech-nyhet ble feiltolket og at et mindre studie ble lagt pga. dårlig rekruttering. Så er det viktig å minne seg selv på at aksjekursen en gitt dag eller sekund kun er en temperaturmåler på tilbud og etterspørsmål etter aksjer akkurat da. PCIB-aksjen steg i 2019 og 2020 to ganger fra 25 til 85, første gang på den såkalte AZ-nyheten, andre gang på ingenting. Så at aksjer kan mangedoble seg på kort tid, ja det har vi sett før.

2 Likes

:sweat_smile: Alt har feilet, etter fadesen med NN. Valgte Jonas å bare go radio silent om NN, å heller kun fokusere (Hause) på Ultimovacs, den muligheten eksisterer ikke lenger.
Da det ikke finnes flere Radforsk selskaper med alle armer og ben fortsatt inntakt.
Så at mannen endelig har blitt ydmyk, å muligens kritisk til et par av selskapene, er def, på høytid!

Med det sagt, er ikke jeg veldig «inn» i caset til Nykode, men en kursutvikling sørover på -93% siste 3 år, vitner vel om at selskapet ikke har evnet å levert noe? (Enda?) å markedet begynner å gå lei.

«Nykode-ledelsen har gjort flere strategiske feilvurderinger»

Men ved dagens prising, virker cash & disse partner avtalene, hvor vist nok en studie ble ferdig rekruttert i April år?!
Som at selskapet er et potent lodd.
(Godt mulig noen tenkte det samme på Kr 11?, så er vel fortsatt mulig nedside her å, om selskapet ikke leverer innen rimelighetens tid)

1 Like

Nykode presenterer poster på VB10.16 poster på ESMO’24:

https://cslide.ctimeetingtech.com/esmo2024/attendee/confcal_2/presentation/list?q=nykode

3 Likes

Basert på abstractet ser jo dette veldig lovende ut:
“VB10.16, a DNA-based vaccine encoding E6 and E7 proteins from HPV16 linked to natural human chemokine (CC motif) ligand 3-like 1 (CCL3L1), triggers strong HPV-specific T-cell responses. After VB10.16 monotherapy in patients with HPV16-positive high-grade cervical intraepithelial neoplasia, a PD-L1 upregulation post-vaccination has been observed indicating that VB10.16 may sensitize tumours to anti-PD(L) 1 treatment. In a Phase II trial in R/M cervical cancer, VB10.16 combined with atezolizumab showed a favourable safety profile and promising efficacy. Boosting T-cell responses with VB10.16 could be a valuable strategy to improve outcomes in HPV16-positive R/M OPSCC patients.”

3 Likes

Dette er en såkalt ‘trial in progress’ poster og er ment for å informere det vitenskapelige miljøet om den pågående VB-C-03. Det er altså ingen resultater som skal presenteres. Det er de allerede kommunisere resultatene fra VB-C-02 det referereres til i abstractet.

2 Likes

När kommer nästa viktiga ting här?

Pleier ikke samarbeidsavtaler å kunngjøres på denne konferansen, kan det være de har ventet med kunngjøring av partner på Autoimmune og VB.10.16 til denne konferansen?

ESMO er forskning og ikke bissniss

Ser det er noen eksempler på samarbeidsavtaler som ble kungjort på ESMO, kan håpe Nykode tar en slike en, selv om det sikkert hører med til sjeldenhetene.

During ESMO 2023, Daiichi Sankyo announced a major collaboration with Merck valued at $4 billion upfront, granting Merck rights to Daiichi’s antibody-drug conjugate (ADC) pipeline, a deal aimed at accelerating the development of several cancer therapeutics. This deal was significant as it underscored how companies leverage ESMO to secure partnerships that can quickly advance drug development.

1 Like

Jeg har min glasskule, har du din :wink:

Kl 0700 31/10/24: Nykode annouces deal with Merck on autoimmune diseases valued at $ 640 million in up front and milestone payments.

Kl 0700 6/3/25 : Announces that Regeneron initiates a phase 1 trial in infectious diseases, with a milestone payment of $ 10 million to Nykode.

Kl 2230 5/5/25: Nykode announces its upcoming listing on the New York Stock Exchange (NYSE). Concurrently, key shareholders will conduct a secondary sale of 15 million shares. The shares are being offered at a price of NOK 76 per share, with the book covered at this price.

Oslo (Norway), 13 July 2025– Nykode (OSE: NYKD), a cancer focused biopharmaceutical company, today announced a 6 month extension of the evaluation period under its preclinical research collaboration with AstraZeneca.

The collaboration was initiated in September 2015 to determine whether Nykodes technology has the potential to enhance the delivery of AstraZeneca’s nucleic acid therapeutic compounds. The evaluation of the potential for a further collaboration now runs to the end of 2025.

Der har du nyhetsflowen framover :crazy_face:

Disclaimer for de som ikke skjønte det:

Jeg har ingen krystallkule og dette er renspikket ljug og fanteri.

Hva er rasjonale for at NYKD skal få en autoimmun deal før klinisk PoC på teknologien sin - noe som ventes fra Genentech partnerskapet. Musedata i autoimmune modeller?