Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Det gir ingen mening nei, men det var vel det de sa selv også og det som startet kræsjet. På meg virker det ganske åpenbart at mange misforstod dette.

Det er ingen tvil om at dette var et setback, men at det skulle rettferdiggjøre at fall i MCAP på opp mot 1,5 milliarder virker voldsomt overdrevet. Skulle nesten tro at selskapets eksistens var avhengig av C-04, og det er jo langt fra sannheten.

Hadde man hatt ferdige studier eller produkter hadde de jo vært priset veldig mye høyere. Det sagt har jo ikke NYKD akkurat vært heldige med sektorsentiment, publisitet og aksjonærer det siste året og flere faktorer kulminerte nå i en perfect shit storm som de omtalte det i podcasten. Det hjelper ikke at markedet er dritsurt, og OSE en liten fillebørs med så lavt volum at papirer er altfor sårbare for enkeltaktører og/eller manipulasjon.

Ville bare tydeliggjøre din diskusjonsform, og nå tilegner du meg følelser også :joy:, slapp av jeg tok meg ikke nær. Nok om det.

Jeg kan ikke selskapet slikt som deg, jeg har kjøpt mye pga det psykologiske, det ser for meg ut som alle har gitt opp, og kursen som du sier har rast 90%, men jeg ser ikke helt sammenheng med raset helt ned her og performence til ledelse, noe du åpenbart ser. Jeg mener det er mange faktorer utenfor selskapets kontroll.
Som renteøkninger, et fryktelig biotech sentiment, tvangssalg hele veien ned, radforsk ble tvangssolgt som er en betydelig aktør i bransjen, det var usikkerhet rundt genentech partnerskapet og tilslutt så stoppet de et studie.
Ja det har gått tregt og ja det er ikke bra at de stoppet et studie, selv om det ikke var feil med vaksinen, men kursraset man har sett nå er en overdrivelse på nedsiden, imo. Og det var derfor jeg investerte i selskapet. Dette er mitt syn. Selvfølgelig helt greit for meg at andre har et helt annet syn, har jeg sagt noe annet?

Jeg vet ikke hvorfor det har tatt lang tid, men ser jo at genentech studie fasen de er nå tar 3-4 år da, så mulig lang utviklingsperiode, kompleks vaksine som krever omfattende forskning og prekliniske studier. Ny utprøvd teknologi har vel du påpekt tidligere, mulig derfor det har tatt så lang tid, og helt sikkert strategiske feilvalg, som også har bidratt med alt det andre å sende kursen ned. Men dette vet du garantert bedre enn meg, hvorfor har det tatt så lang tid?

  1. Jeg har ikke peiling, men det stopper meg ikke fra å invester, jeg har nok solgt lenge før vi finner ut om dette virker eller ikke. Men de har partnere som har tro på dette, muligens som en lottokupong. Men likevell de legger mye penger inn i dette, kanskje ikke for de, men for Nykode. Jeg ser det har blitt kjøpt en del fra innsidere tidligere i år også, så de har vel troa på dette, de kaster ikke penger i dass om de ikke hadde noe troa på at dette fungerer. Så det er åpenbart delte meninger og jeg som ikke har peiling, tar til meg meningene til de som har troa og de som ikke har troa (som deg) og gjør en betrakting ut av det. Så setter pris på de faglige innleggene dine. Men jeg tror det kommer rekyl her, jeg tror det kommer partnerskap her og jeg tror det kommer gode resultater fra genentech og da har jeg mest sannsynlig solgt, så om de lykkes eller ikke betyr egentlig ikke så mye for men investeringsmessig, jeg håper selvsagt på pasientene sine vegne. Og tar selvfølgelig ikke et større bet enn jeg har rå til å tape om det skulle dukke opp noen dårlige news som sender aksjen langt under cash før jeg har solgt.

Det virker som du sliter med å sette ting i sammenheng. 6 mill for Fredriksen er ingenting, 6 mill for en student uten jobb er veldig mye.

6 mill i forhold til bransjestandard er ikke mye.
Og det er ikke en mening man kan ha, det er fakta.

  1. CEO i større, børsnoterte biotech-selskaper: Årslønn kan variere mellom $1 million og $10 millioner, inkludert grunnlønn, bonus, aksjeopsjoner, og andre ytelser. Eksempler fra amerikanske selskaper viser ofte total kompensasjon på flere millioner dollar per år, hvor aksjeopsjoner og bonuser utgjør en stor del.
  2. Mindre eller mellomstore biotech-selskaper: Lederlønninger i mindre selskaper (start-ups eller ikke-børsnoterte) kan variere mellom $300,000 og $1,5 millioner, avhengig av finansiering og selskapsutvikling. Aksjeopsjoner og resultatorienterte bonuser utgjør også en viktig del her.
  3. Europeiske biotech-selskaper: I Europa kan lederlønninger være noe lavere sammenlignet med USA, men fortsatt høye. En gjennomsnittlig årslønn for en CEO i et mellomstort europeisk biotech-selskap kan ligge mellom €500,000 og €2 millioner.

Det virker jo som du er generelt skeptisk til vaksiner basert på nye modaliteter uansett bruksområde og dermed også alle selskapene innen dette feltet - inkludert Moderna og BioNTech. Det er jo greit det, men som “kritikk” av selskapet Nykode blir det litt meningsløst.

At Nykode har brukt lang tid uten en klar PoC innen noe område er vi alle enige om. Men å repetere at det er 18 år er å fordreie realitetene. Man sendte inn patenter og opprettet selskapet for så lenge siden, men i realiteten så startet man med de store ambisjonene og pengene til å gjennomføre dem mange år senere.

Å gjøre narr av at de for tolv måneder siden hadde ambisjoner om å vokse i Danmark? De har i hvert fall noen titalls ansatte der nå? At C-04 studien “did not age well” er jo å slå inn åpne dører.

Det er sikkert håpefullt at man skal klare å lande en deal innen autoimmun basert på musedata, men det kan skje. Det er sikkert håpefullt at Genenentech annonserer et nytt trinn i lisensavtalen de allerede har før planlagt avlesning av VB-N-02 våren 2026, men det kan skje. At Regeneron annonserer et nytt trinn i lisensavtalen er kanskje den aller mest sannsynlige positive nyheten som kan komme de neste 12 månedene. Men muligheten for at NOEN av disse tingene skal skje er pt. ikke priset inn overhodet i denne aksjen.

7 Likes

Kunne ikke vært løftet høyt nok for enkelte av de nye troende/investerte her på foraet!

1 Like

Se på kursen, er ikke mange som tror på det, ren oppside om det skulle skje, eller noe annet positivt. Og ja, vet nedsiden er null osv… men den er ikke det enda, men vet det kan kommer negative ting som sender den videre ned oss. Men RR tatt i betraktning, liker jeg det.

Regner med det var meg du siktet til, ser ikke mange andre nye troende her. Enda….

Jobbis - Flott at du bruker ChatGPT som referanse - det gir jo mening å sammenlikne et lite norsk biotek med amerikansk/europeiske mellomstore biotekselskap. I min verden er mid-sized biotech rundt >1000 ansatte. Et annet vesentlig poeng er at det et stort spenn i lønnsnivået, det er noen som trekker lønna veldig. Tror du ikke CEO i Vertex, Biogen, Gilead trekker opp lønna? Track record har også mye å si. Du ser sikkert godt hvilke deals/blockbusters management i NYKD tidligere har vært med på å utvikle og har hatt ansvaret for? For det ser ikke jeg. for alt jeg vet så er det første gang flere av disse folkene gjør det de i dag driver med inkl Agnete og Michael.

Poly - ja, jeg er skeptisk til mRNA og DNA vaksineteknologi for etablert sykdom slik som manifest kreft og/el autoimmunsykdom. Poenget mitt var at når de med de største ressursene (penger, folk) sliter med å få dette skikkelig til så tror jeg ikke NYKD er de jeg tror kommer til å få det til. NYKD har vært ekstermt gode på å balansere og trekke ting ut i tid, mye godt hjulpet av avtalene sine som ble inngått i riktig tid. Men som flere enn meg vet, så er det en fåtall av de dealsene som BP gjør i preklinisk stadie eller før PoC som blir et godkjent legemiddel. 1 av 10 drugs som kommer til klinisk testing blir et godkjent legemiddel og dette samme gjelder de assets BP plukker opp i tidlig fase. I denne statistikken så inngår det etablerte modaliteter slik som små molekyler, rekombinante proteiner, antistoffer og også high risk nye plattformer. NYKD plasserer jeg i siste bås. Derav er sannsynligehten derav mindre slik jeg vurderer dette.

Jeg synes aksjekursen til NYKD har gått i riktig retning, jeg kan ikke se noe vesentig verdiskapning siden 2021. C-04 studien og covid satsingen har vært waste, håpet nå er avtalene. Effektstudier i mus er ikke så imponerende for meg. Ja, jeg sa også at preklinisk deal kan skje, men jeg tror sannsynligheten for en god deal er mye lavere enn hva den tidligere var.

Jeg la ikke de bildene ut for å gjøre narr av selskapet, men var myntet på at ledelsen i slike selskap har lav terskel for å legge ut kommentarer som kan tolkes veldig bullish ref pivotal stuide noe jeg skrev endel om når dette ble meldt, som i ettertid viser seg å være veldig svakt fundert. Det med å vokst ut av Norge for 12 mndr siden er bare ironisk når de nå sparker 20% av stokken. Hvor gjennomtenkt og godt fundert var den “tunge” opprustningen av arbeidstokken? Ledelsen og styret viser ikke imponerende strategi akkurat (mener jeg).

3 Likes

Å fler med deg.

Spør igjen, burde «noen» fra ledelsen følge med blandt de som nå mister jobben?

3 Likes

Er dette feil da?
Dette er absolutt ikke så viktig for meg at jeg gidder å sjekke flere 1000 biotech selskaper nei. Er der feil, de ligger på laveste sjiktet i Europa. Og mye av det var vel bonusbasert også.

For den enkle uvitende sjel jeg er så kom det en alternativ medisin på banen for C-04 studie, de så det da ble vanskelig å rekruttere til dette studiet. Derfor avsluttet de studiet for å fokusere på de andre to. Oppsigelsene kom jo pga dette. Slikt kan skje, kjipt, men dash runden forlenges og de har de andre studiene å fokusere på.
Ser jo at dette tar tid, når genentech studiet var forventet å ta 3 år, også fikk de først rekruttert ferdig i april, men er dette noe man kan laste selskaper for? Jeg er bull nykode så lenge partnerskapene går sin gang.

Er endel biotek CEOs i Sverige som ligger lavere, så lavest i EU er litt å ta i. Igjen, avlønningen i NYKD er ikke et spesielt issue for meg.

1 Like

Så denne på Hegnar nå ,har ikke fulgt med så mye er så jeg er usikker på om den er delt tidligere .

2 Likes

Takk, har ikke sett den tidligere nei, er vel presentasjon for ESMO.

Den der finner du alltid på hjemmesiden deres og den oppdateres jevnlig. Har ingen ting med ESMO å gjøre

1 Like

Kan det være C-02 CMOen tenkte på når han sa de analyserte da?

Nei. Det var om VB-N-02. Helt sikkert

1 Like

Helt utrolig at den fremdeles driver å surrer her nede når det eneste som egentlig har endret seg siden 18kr er C-04. Blir aldri slutt på selgingen ser det ut til.

Litt rart på slutten der. Kan være i sammenheng med at moderna stupte at det ble solgt i nykode også. Vært i pluss hele dagen og deretter rett ned 2-3 min før sluttauksjon

Er det noe nytt som kommer her? Oppdateringer eller lignende, eller er det kun old news som presenteres?

Det er bare en poster som outliner designet av studien. Hvilke pasienter de rekrutterer, hva endepunktene er, osv.

1 Like