Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Får håpe de har mulighet til å hvert fall ha aksjer til 4 kroner. Å selge nå for dem er ingen god løsning for noen. Virker relativt amatørmessig av Radforsk om de må selge nå. Vet de har tapt likviditet gjennom ulti, men allikevel. Litt føre var…

Ulti?
Nano?
Targovax?
PCI?

Jepp😂

De har i praksis hatt belåning av porteføljen i flere år. I stedet for å selge noen % av aksjene i U og NYKD i fjor høst og slettet hele lånet økte de opplåningen fra 75 til 100 mill. Det er slik en privat investor kan gamble på men ikke en stiftelse etter min mening.

Etter U-smellen i mars kunne de fortsatt solgt 20 % av NYKD-posten og gjort opp lånet. Hadde de forklart det godt til markedet tror jeg ikke det hadde ødelagt kursen heller.

7 Likes

Ja, helt enig. Rett og slett utrolig svakt av Radforsk. De har ikke tenkt langsiktig

1 Like

Det er ikke fundamentalt forankret i hvert fall, og da er det ingen annen logisk forklaring enn at noen prøver å tvinge kursen ned på lavt volum for å tvinge frem SL. Det er trist at volumet på OSE et så lavt at det ikke skal mer til for å styre kursen dit man vil, og jeg vil gå så langt som å si at det med all sannsynlighet hemmer investeringslysten til potensielle investorer.

Jeg vil være såpass ærlig å si, at mangelen på resultater, å ikke minst, helt ekstremt elendig resultater av alle andre Biotech selskap her til lands.
Er det som avskrekker både små aksjonerer, å penge sterke investorer.

Er vel blitt litt synlig at, den beste strategien på Oslo Børs, er å hive seg på når gode resultater foreligger.

Ja, man betaler gjerne 5- 20% ekstra on the news!

Men, stort sett har man da spart enormt med kapital, på å ikke være med på ventetiden.

Lenge siden jeg har sett en aksje gå mer en 30% på gode nyheter siste 5 årene.

Men, dessverre alt for ofte har en aksje stupt 50-95% på bad news/emsisjon!

4 Likes

Enig. Har tenkt det samme. Betalingen for å sitte posisjonert før eventuelt gode nyheter kommer i norsk biotek er ekstremt dårlig og som du sier dersom nyhetene er av det negativte slaget så er det fullt krakk. Snakker seff norsk biotek generellt og ikke spess Nykode.

3 Likes

Vad hände i slutaktionen?

Blir ikke veldig overrasket om det kommer noen nyheter til uka og at det er noen som vet noe. Bare se på hva som skjedde i forkant av stupet. Å tro at det ikke finnes gråsoner på Oslo børs er å være naiv. Kjøp på 1 mill aksjer har vært uvanlig kost i sluttauksjonen. Jeg håper det beste for biotech og de trenger en seier/ noe positivt. Vært en begredelig måned for legemiddelutvikling generelt. Bare se på Moderna.

4 Likes

Det er helt sikkert ikke tilfellet. Mer sannsynlig shortinndekning eller et fond som rebalanserer. Da kan man se sånne utslag i auksjonene. Godt mulig den skal litt ned igjen på mandag.

Ja, kan være. Men da forstår jeg ikke helt inndekningen på kun 1 mill og med en så høy prosentøkning…

Ikke shortinndekning da short var 0 etter torsdag. Det er aksjehandel.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010714785

Ingen shortposisjoner over 0,5 % nei, men det norske systemet for rapportering kan skjule en eller flere enkeltposisjoner på opp til 1,6 mill aksjer hver.

Jeg tenker uansett at det er positivt tegn uavhengig hva det er. I tillegg er shorten 0 eller svært lav.

I følge en statistikk som er basert på opplysninger fra de som formidler utlån av aksjer, var 5,7 % av aksjene i Nykode shortet per den 13.9. Og det volumet hadde da vært ganske stabilt en periode.

2 Likes

Over 18 mill aksjer det. Da kan det være at noen dekket inn i går.

1 Like

Også verdt å ha dette i mente når man leser aksjelistene, noen har jo lånt ut disse 18 millionene og den eierandelen er jo da ikke synlige i listene.

1 Like

Hvor kommer den shortstatistikken fra - stemmer ikke med Oslo Børs ?

Svakheten med Finanstilsynet sitt Short sale register er at bare posisjoner på over 0,5 % av aksjekapitalen vises. Totalen vises ikke, derfor kan det ligge mange små posisjoner som totalt er ganske store.

Sverige sitt register viser i tillegg total short uavhengig av størrelsen på hver enkelt posisjon. Det burde vi hatt her også.

1 Like