Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Ser den! Biotek er veldig vanskelig. Men så er det vel når alt ser bekmørkt ut i en hel sektor at det er lurt å investere, men vanskelig å finne hvilken eller hvilke hester enn skal satse på.

Føler biotek er litt som krypto. Enten går alt ganske bra eller så stuper alt, problemet med biotek er at når det går bra så kommer jo emisjonene :sweat_smile:

image

Jeg kan prøve å svare, med en analogi (som alltid):

NYKD er han onkelen som har hatt studio i kjelleren i ti år med enormt mye utstyr, og det hele ser veldig forseggjort ut. Denne onkelen har imidlertid aldri beviselig laget noen form for musikk i studioet sitt. Det spilles, det gjør det, så avgjort. Men det blir liksom aldri et ferdig produkt. Ikke har han fått gitt ut noe, han har faktisk ikke villet spille noe for nær familie en gang. Må bare jobbe litt til med låtene. De eneste som angivelig har hørt noe er musene i veggene. De er der fortsatt, og derfor hevder onkelen at musikken neppe er helt grusom.

Saken er at for 3-4 år siden hadde folk fortsatt troen på at dette kunne bli musikk. Nå har folk gått lei, og trenger mere håndfaste bevis. Det markedet som sendte denne nesten opp til 100kr er borte, og det kommer nok ikke tilbake igjen med det første.

Problemet til NYKD er at det fundamentale investeringscaset fortsatt ikke er nær bevist, klinisk i mennesker. Sånt funka før, da det var litt tro / håp igjen på / for norsk biotek. Nå funker det ikke. Og når kommer bevisene? Ordentlige toarmede studier, randomiserte kliniske forsøk, i mennesker?

Men klart, NYKD kan sikkert gå tett på 100% på noe jall. Som all norsk / svensk småbiotek kan. Herregud, var ikke Ulti opp 30-40% på en grusom melding (NIPU på ESMO) for litt siden? Nå var jo den børsmeldinga litt Finnegans Wake, men likevel ass.

8 Likes

Sikker på det ikke er nettopp de som sitter i denne enda mens de som var tidlig inne solgte? :sweat_smile:
Denne gikk enormt før den kom på børs. Den kan sikkert falle 70% til og enkelte vil enda være over break even.

1 Like

Sikker kan man ikke være på noe. Jeg argumenterer heller ikke om hvem som sitter med aksjen eller ikke, eller når de ev. har kjøpt. Jeg bare påpeker at det fundamentale investeringscaset fortsatt ikke er bevist per dags dato.

1 Like

Ja det er lenge siden jeg har fulgt dette caset og andre biotek-case, men her er det vel strategifeil fra ledelsen som har en del av skylden for kollapsen?

1 Like

Uavhengig av når man har kjøpt eller ikke er ikke aksjen i dag priset spesielt høyt. Den er priset så vidt over cash. Om det kommer frem gode nyheter vil denne opp. Nedsiden mener jeg har sin begrensning fordi det er cash ut q1 2026.

Enig i det første du skriver. Men en biotekaksje vil nok aldri ha en begrenset nedside. Det har vi vel alle lært i løpet av årene.

2 Likes

At den kunne handles til cash er en gavepakke som ble mulig bare pga den perfekte stormen som oppstå med følgende 6-trinnsrakett av hendelser:

1: Kraftig nedsalg i forkant av Q2 som følge av misforstått Genentech-melding
2: Radforsk må selge aksjer som følge av sitt verdipapirlån
3: Q2 hvor de kommer med nedleggelse av studie
4: Radforsk må selge ytterligere aksjer
5: Sent i september faller kursen ytterligere og under 5,- muligens framprovosert av at proffe tradere og shortere som vet de kan presse ut flere aksjer fra Radforsk
6: Radforsk river av plasteret og selger nye 7,5 millioner aksjer til 4,-

Den røde trådne i dette er Radforsks salg av ca 15 millioner aksjer. Det har vist seg ganske ødeleggende for kursen. Siden aksjene plasseres både hos flippere og noen langsiktige, sirkuleres mange av aksjene i en slags stollek. Den har lagt en langvarig press på kursen og utrolig nok kom aksjen helt ned på cash som er akkurat 4,40.

Jeg tror det er gode sjanser for at det ble den historiske bunnen. Selv takker jeg og bukker og forstår ikke hvordan det kan ha seg at jeg kunne kjøpte tilbake mer aksjer enn jeg hadde da jeg tok min første inngang i 2019 til GAV 6,40. Her er det bare å holde og vente på nyheter og retur til 2-sifrede kurser

4 Likes

Du glemmer jo en vesentlig del av historien om han onkelen i kjelleren:

Før han fikk det raffe studioet og låste seg inne i kjelleren, så satt han og spilte akustisk gitar inn på en enkel båndopptaker. Et svært plateselskap hørte et par av disse kassettene, og ble så interessert at de ba om å få høre gjennom hele kassa med kassetter han hadde nede i kjelleren. Og etter å ha gjort det ble de så gira at de ga ham en platekontrakt selv om de skjønte at det kom til å ta lang tid å spille inn den plata. Derfor ga de ham et veldig fett forskudd. Og derfor kan ha sitte i den kjellern nå med alt det raffe utsyret og spille (foreløpig) bare for musene. Og sjefen i plateselskapet har fortsatt trua på at den debutskiva selger til gull når den til slutt kommer.

11 Likes

Får være litt upopulær her og legge til at onkelen tar i bruk noen ganske ukonvensjonelle og nye instrumenter. Plateselskapene har hørt noen enkle beats og på bakgrunn av disse «kjøpt visjonen» til onkelen. Nå må låtene lages. Onkelen har potten med penger fra plateselskapene og får han ikke laget låta før pengene renner ut må onkelen kle på seg sirkusartistkostymet og opptre på Karl Johan i håp om å få noen slanter for å fullføre prosjektet. Folkene på Karl Johan er mangeartede og de færreste kompetanse til å skjønne hva onkel forsøker å spille. De fleste anser det som støy og siden dette er første gang onkel gjør dette så er han også ganske usikker og vinklete.

Hører også med til historien at det å få gitt ut en plate er binært, de aller fleste feiler og det er lenge siden A-ha hadde suksess i Norge med sin innovative musikkvideo.

Men den som intet våger, intet vinner…og onkel har noen groupies som har troa, mens andre er der kun for festene (bla EXIT-gjengen).

14 Likes

Men er det sånn at plateselskapet til onkelen snart skal annonsere hvilke sjangere det skal satses på fremover?

Innafor med en slik en i dag : :rocket:?

Oh yes, gøtt man fylte på nærme bunnen :see_no_evil:

Ligger rett nord for B/E nyst nu,
Spent på om en restplass tur til granca profitt kan oppnås iløpet av dagen/uken🤞🏼

At denne går fra -2% til +10% på en dag uten nyheter tenker jeg vitner om hvor oversolgt og negativ denne trenden her har vært. På tide at det prises mer riktig. Bør mye mer opp

Og der falt det nye 60% etter melding om chapter 11.

3 Likes

Tydeligvis ikke klart å hente penger til tross for gode nok data til å gå videre…:grimacing:

Ikke for å være negativ til deg, men dette har ingenting med nykd å gjøre. Selvfølgelig synd for bransjen at Gritstone havarer riktignok.

1 Like

Er det ikke greit at muligens en «konkurrent» går konk?