Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Hvorfor tok de i så fall ikke den beslutningen i høst da Genentech/Roche omorganiserte og ryddet opp?? Her må avgjørelsen være data dreven, spesielt siden det faktisk eksisterer data.

For en gangs skyld følte jeg at en skuffende biotekmelding kunne være en god kjøpsanledning, sist gang det skjedde var vel når NANO trøblet med REK og falt fra 25 til 14 kroner før de tok heisen opp til 100 igjen.

At de kjører ut en 100 % negativ melding i god tid før åpning, lar markedet handle i blinde en time og så avklarer at meldingen er ikke 100 % negativ, mer type 70 %, det er rett og slett bare amatørmessig.

Bra for de som tørr å kjøpe på 60 - 65 % kursfall, kjedelig for de som selger uten å ha hele forståelsen på plass.

Om det kommer nye partnere inn får tiden vise, men klart at hvis dataene ikke er katastrofe så er jo det greit nok, men er de samtidig bra nok til at de er verdt å gå videre med? Det mangles noen streker under svaret fortsatt.

Så får man se hva shorterne (innsiderne ?? ) gjør.
Holder de på korta, øker de eller snur man de seg og høster inn “veddemålet”?

2 Likes

slo (Infront TDN Direkt): Ifølge konsernsjef Michael Engsig i Nykode Therapeutics var grunnen til at Genentech avsluttet samarbeidet og lisensavtalen for Nykodes VB10.NEO kreftvaksineprogram ikke relatert til de kliniske dataene fra programmet.

Det fremgår av selskapets presentasjon i forbindelse med kunngjøringen.

-Det er ingenting i termineringen som på noe måte refererer til data som de har sett. Det er mitt inntrykk at teamet som har jobbet med programmet var entusiastiske til programmet, teknologien og dataene, og derfor har jeg inntrykket av at dette er en beslutning tatt på et veldig høyt nivå som sannsynligvis er relatert til pipelinen, sier Engsig.

Når det kommer til potensielle nye partnere skal selskapet først og fremst forsikre seg at de har rettighetene til å bestemme over fremtiden til programmet og har rett til å søke nye partnerskap dersom det er hva selskapet vil gjøre.

-Vi trenger nå å sette oss ned for å forstå og få full oversikt over alle implikasjonene til denne beslutningen, og ha en grundig gjennomgang med styret på hvordan vi best kan gå fremover med VB10.NEO. Vi vil deretter komme med en oppdatering til markedet, sier Engsig.

Konsernsjefen presiserer igjen at det er ingen indikasjoner på at VB10.NEO ikke er et veldig interessant prosjekt som har potensiale til å behandle mange forskjellige typer tumorer, og selskapet er fortsatt optimistiske til programmets utsikter.

1 Like

Marketcap utvikling - til å få mareritt av

1 Like

– Tror du selskapet vil finne en ny partner?

– Med nåværende finansielle situasjon så ser jeg ikke for meg at det er aktuelt for selskapet å gå videre på egen kjøl. De vil nok være interesserte i å finne en ny partner for dette, men jeg venter ikke at det skjer i morgen for å si det sånn.

– Hvordan er kapitalbehovet fremover?

– Slik vi forstår det, som følge av kutt i organisasjonen og avslutningen av C-04-studien, så har selskapet penger til ut 2026. Avslutningen av samarbeidet med Genentech endrer ikke noe signifikant på det, men kan nok forlenge runway noe, sier han.

1 Like

Det var jo litt av en bombe kan man si. Når det først er så galt så kan det kanskje bety at det kan bli satt en endelig bunn og vi kan bli kvitt shorten som antakelig sitter og koser seg med inndekning as we speak. Jeg fighter iallfall videre i NYKD og satser på at Agnete og co snur skuta.

1 Like

Så klart avgjørelsen kommer høyt oppe fra Roche. Noe annet ville jo være merkelig. At Roche velger å ikke gå videre på noe de allerede har lagt inn milliarder av kroner i og noe som angivelig skal ha generert gode nok data høres jo merkelig ut. Spesielt hvis de gir tilbake kandidaten for en lav sum.

3 Likes

For Roche er ikke pengene de har lagt i Vaccibody en regnefeil en gang.

Deres marketcap:

Så det koster dem ikke så mye som en kalori å rydde opp i pipelinen sin.

Men de generer inntekter med legemidler med gode data. At de forkaster noe med gode data skjer ikke ofte. St man rydder pipeline skjer veldig ofte, men dette er som regel pga dårlig data eller lav prio uten data. Gode data er gull verdt.

3 Likes
  • – Vårt inntrykk er at denne avgjørelsen fra Genentech og Roche er et resultat av en vurdering av hele porteføljen deres, og at dette er en mer politisk drevet avgjørelse, og ikke relatert til noe vi har sett i programmet, sier Engsig…*

Er det selveste Trump, som slo KO på våre verdier?

1 Like

En liten kommentar fra manges favoritt Holom:

– Det var jo nettopp dette samarbeidet med Roche-selskapet Genentech som gjorde at Nykode ble et selskap av en viss størrelse, da det fikk to cirka to milliarder kroner forhåndsbetalt og kunne bredde seg ut på flere krefttyper og vaksineløp. I tillegg er det blitt sett på som en viktig validering av teknologien, kommenterer Holom.

Analytikeren bemerker at Roche for kort tid tilbake uttalte at det fortsatt hadde tro på kreftvaksiner – og i så måte «er denne nyheten litt overraskende».

– Men jeg faller ikke av stolen akkurat. Det har vært noen oppdateringer siden 2020, men det har vært lite klinisk effekt data og de færreste hadde nok trodd at de ikke skulle ha startet flere studier med fasit i hånd fire år senere.

Hilsen en som har kursmål 21 NOK.

1 Like

Kanskje Roche tror at Trump skal bli diktator, dvs sitte lengre enn de 4 årene han kan formelt sitte.

Spennende å se om Roche økser BioNTech molekylet også. På den kjøres det tross alt endel flere kliniske studier og dermed koster mye mer en VB.NEO.

Godt ikke Bobby Kennedy også blir sjef for EMA og RoW.

2 Likes

Hvem vet hva Trump-seier og RFK inn som MAHA-sjef vil ha å si.
Er sikker på at mRNA-vaksiner får kjørt seg, men kan også tenkes at, sett fra et investor-ståsted at apetitt på vaksiner generelt svekkes.
Timingen er i alle fall finurlig.

Skulle VB.NEO bli lansert i perioden Trump er president?

2 Likes

Anbefalte dem i finansavisen for noen dager siden også.

Med Trump ved roret kan det nok bli en god investering i desinfeksjonsmiddel som kan drikkes i stedet for vaksiner :crazy_face:

1 Like

Holom er gjest og snakker om Nykode:

1 Like

Disclosure of large shareholding in Nykode Therapeutics ASA

2 Likes

Dirr i pause ja