I dette caset, som i så mange andre så tok BP (Genetech /Roche) et tidligfase bet. Når fase 2 PoC ikke nådde opp til det BP anså som investeringsverdig for videre utvikling så gir det ikke mening for dem å fortsette. Roche har en stor portefølje hvor det er hard intern konkurranse om funding av videre utvikling. Dette er klassisk portefølje strategi, de gjør dette like mye med egne pipeline kandidater og ting de kjøper opp og funder. NYKD var tross alt en helt ny plattform for dem, høy risk/høy reward.
At avviklingen av samarbeidet skulle være pga Trump eller en generell endring av prioritering, til tross for gode data blir en stretch. Ledelsen og NYKD som helhet må jo fortsette sine operasjoner og er helt avhengig av å pleie kursen og investorene. Selskapet har interesse i en soft landing av dette flaggskip samarbeidet. Realiteten pt er at plattformen til NYKD er ikke validert, deres mest fremskreden egne asset har fått en lengre utviklingsvei og deres mest verdifulle samarbeid er avviklet, trolig pga data som ikke var sterke nok til å gå videre. Styret i dette selskapet virker ikke kompetent og selskapet har ingen spesialist investorer. At mcap er like lavt nå som 2017 og under cash for mening fordi caset har gått feil vei.
Ellers vil jeg si at jeg er skuffet over juristene til NYKD. Det er helt standard at selskapet får tilbake assets hvis kjøper velger å ikke gå videre med utviklingen. Det er flere eksempler på at ting har blitt tatt opp av BP, ikke utviklinger videre, men bioteks har fått det tilbake med alle rettigheter uten noen kost. Hvem en NYKD har brukt som rådgiver har vært amatører her, dette burde management også ha visst. Å betale får å få dataene man selv har generert er jo helt bak mål.
De som har tjent penger på dette opplegget her er Arctic folkene, Inven2, Tuv, Sarsia, management og oppfinnere. Radforsk netto tapt i kredibilitet og finansakrobatene som sitter lastet har ikke skjønt hva de har investert i. Norda er det overhodet ikke synd på, slik de shortet Ulti.
Jeg tror management lot 20% av stokken gå på bakgrunn av dataene til VB.NEO, jeg tror også VB.NEO data kan ha spilt en rolle i skift i cervixcancer løpet samt at massiv salg av visse var pga innside. NYKD har, i mine øyne slitt med lekkasjer. Dette er hva jeg personlig tror.
Jeg tror nok også at NYKD sin plattform kan ha en plass i verktøykassa til behandlere, men fremskreden kreft virker ikke å være tingen. For det virker ikke immunresponsen å være sterk nok.
Lykke til videre til selskapet og jeg føler med retailers og småinvestorene som har hatt troa.