Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

I dette caset, som i så mange andre så tok BP (Genetech /Roche) et tidligfase bet. Når fase 2 PoC ikke nådde opp til det BP anså som investeringsverdig for videre utvikling så gir det ikke mening for dem å fortsette. Roche har en stor portefølje hvor det er hard intern konkurranse om funding av videre utvikling. Dette er klassisk portefølje strategi, de gjør dette like mye med egne pipeline kandidater og ting de kjøper opp og funder. NYKD var tross alt en helt ny plattform for dem, høy risk/høy reward.

At avviklingen av samarbeidet skulle være pga Trump eller en generell endring av prioritering, til tross for gode data blir en stretch. Ledelsen og NYKD som helhet må jo fortsette sine operasjoner og er helt avhengig av å pleie kursen og investorene. Selskapet har interesse i en soft landing av dette flaggskip samarbeidet. Realiteten pt er at plattformen til NYKD er ikke validert, deres mest fremskreden egne asset har fått en lengre utviklingsvei og deres mest verdifulle samarbeid er avviklet, trolig pga data som ikke var sterke nok til å gå videre. Styret i dette selskapet virker ikke kompetent og selskapet har ingen spesialist investorer. At mcap er like lavt nå som 2017 og under cash for mening fordi caset har gått feil vei.

Ellers vil jeg si at jeg er skuffet over juristene til NYKD. Det er helt standard at selskapet får tilbake assets hvis kjøper velger å ikke gå videre med utviklingen. Det er flere eksempler på at ting har blitt tatt opp av BP, ikke utviklinger videre, men bioteks har fått det tilbake med alle rettigheter uten noen kost. Hvem en NYKD har brukt som rådgiver har vært amatører her, dette burde management også ha visst. Å betale får å få dataene man selv har generert er jo helt bak mål.

De som har tjent penger på dette opplegget her er Arctic folkene, Inven2, Tuv, Sarsia, management og oppfinnere. Radforsk netto tapt i kredibilitet og finansakrobatene som sitter lastet har ikke skjønt hva de har investert i. Norda er det overhodet ikke synd på, slik de shortet Ulti.

Jeg tror management lot 20% av stokken gå på bakgrunn av dataene til VB.NEO, jeg tror også VB.NEO data kan ha spilt en rolle i skift i cervixcancer løpet samt at massiv salg av visse var pga innside. NYKD har, i mine øyne slitt med lekkasjer. Dette er hva jeg personlig tror.

Jeg tror nok også at NYKD sin plattform kan ha en plass i verktøykassa til behandlere, men fremskreden kreft virker ikke å være tingen. For det virker ikke immunresponsen å være sterk nok.

Lykke til videre til selskapet og jeg føler med retailers og småinvestorene som har hatt troa.

12 Likes

Bare for å presisere. Snakket i forrige post om eierskap til data fra N-02. Eierskap til selve asset’et synes avklart og blir tilbakeført.

Edit: To klipp til fra presentasjonen

Fra innledningen
image

Fra Q&A

3 Likes

Offentliggjøre data fra kliniske studier er av høy prioritet for BP inkl Roche. Det er public watch dogs som tracker og rapporterer hvor gode ulike selskaper er på å dele sine data.

Her er Roche sin overordnet statement om å dele data og på denne siden ligger også link til deres guidelines.

Det finnes også publikasjoner som viser at BP har blitt mye bedre på å dele data timely og i svært høy grad deler sine data. De som er dårlige på dette er små bioteks og til dels akademia (ved negative data).

4 Likes

Nå vet jeg ikke hvor mye cash norda og familien sitter på, men 10mill inn nå på bunn tyder ikke akkurat på ræv data? Overnevnte tatt i betraktning så vet jeg ikke hvor mye “leke /kurspleie” penger de har å rutte med :innocent:

Andenes familien sitter med milliarder…

Må jo tro at de ikke har kjøpt basert på innsyn av data :sweat_smile: Vil anta at det er en knippe mennesker i NYKD som har sett data og dette inkluderer ikke styret.

3 Likes

Da har du et godt poeng Roc :+1:

Oppsiden er allerede på 50 øre per aksje :slight_smile: Greit å plukke 2,5 mill på en dag :slight_smile:

Med tanke på lekkasje teorien du har i forrige innlegg så tviler jeg på det er noe annet enn isopor i veggene mellom styrerommet og kontoret til CEO :see_no_evil:

3 Likes

Molnes om Nykode på FA -TV:

«Wellington lå åpent med + 0,5 % av aksjekapitalen short. Da er du ganske sikker på at du har rett»….

Så for fremtiden (nok en gang…), når de proffe gutta begynner å syne kortene sine på at de er short norske biotek, da er nyheten ute, det har bare ikke nådd amatørene ennå :sweat_smile:

4 Likes

Bet meg merke i dette som Engsig sier angående “trimming” av portfolios - han sier at de har registrert dette i andre samarbeidsavtaler i det siste.
Hva konkret kan det henspille på, noen andre som har sett noe om dette i det siste?

Fra 3:52:

That also means we are in a position where we need to speculate on the motivation, and it it our clear impression that this decision by Genentech Roche is a result of an assessment of their overall portfolio of activities, and a more politically driven decision to prune some of the activities away, we have seen that with other collaborations recently, and as said and what we emphasize not related to anything we have observed in the program.

Stor vaksineskepsis
Robert F. Kennedy jr. har i flere år vært en fremtredende skikkelse innen vaksineskeptikerbevegelsen, kjent for sine kritiske synspunkter på vaksinesikkerhet og effektivitet.

Han har i mange år kjempet mot miljøgifter, stråling og vaksiner som advokat og aktivist.

Under coronapandemien gikk han ut og antydet at vaksinen kunne føre til autisme.

Kennedy sammenlignet president Joe Bidens coronavaksine-program med Holocaust, og mente at jødene i nazi-Tyskland hadde større frihet enn amerikanerne under pandemien.

Trumpa sin kommentar om RFK i Joe Rogan pod :sweat_smile:

Tror du, at de viste i podcasten, at samarbeidet med Genentech mest sannsynlig kom til å bli terminert?

radium podcast ::

Michael og Agnete snakker om bakgrunnen for at de tok beslutningen om å avbryte studien, hvor utrolig tøft det er å se ansatte gå - men at det tross alt er mye positivt som skjer også:

➜ Nykode har nylig etablert datterselskapet Nykode Tolerance som samler satsingen innen autoimmune sykdommer. Dette er en skikkelig hot-spot innen biotek/pharma og selskapet er godt posisjonert
➜ Partnerskapene med Genentech/Roche og Regeneron går bra, den nylige omorganiseringen i Genentech er ikke så dramatisk som man først kunne få inntrykk av
➜ Fram til jul 2024 kommer det flere milepæler

Jeg tror Roche sitt valg om å avslutte samarbeidet kommer pga ikke gode nok data på VB.NEO til å forsvare videre utvikling. Hadde det vært en ren upper management omstrukturering så hadde Roche økset flere liknende program samme dag og også lagt ut en pressemelding om at dette er som et ledd i tidligere omorganisering for å strømlinjeforme/spare penger etc. Dette er vel hva de gjorde i august. I dette tilfelle er det, som vi pt vet, kun NYKD sitt samarbeid som ble avviklet forrige uke. Ikke en ryddesjau i IO porteføljen. Roche tjener mest penger i cancer av alle sine terapiområder, at Roche lar noe gå til tross for gode data er ikke god business. At de spesifikt økser NYKD nå tyder på dårlige data imho.

Så hvis vi antar at Roche tok beslutningen på bakgrunn av svake data så har disse dataene vært tilgjengelig en stund, først for enkelte mennesker i NYKD samt CRO, og hvor NYKD har delt disse med Roche.

Mtp hvor vanskelig det er å finne kompetente biotekansatte så syntes jeg, som skrevet da nyheten ble kjent, at det er veldig rart å la 20% gå kun basert på endring i strategi. Hadde man vært bullish på Roche samarbeidet (visse at dataene var gode) og måtte legge om strategien på den interne vaksinen så hadde man ikke skalert ned, men kjørt på. Kompetente folk øker sannsynligheten for å lykkes innen definert tid. Å la så mange gå sitter veldig langt inne og tilsier fundamentale issues. Deretter er det massiv nedsalg av enkelte som har sittet rolig og med nære tilknytninger til selskapet.

Dette er slik jeg har resonert. NYKD sitt management har personlig alt å vinne på å tåkelegge og skjønnmale situasjonen for holde operasjoner gående så lenge som mulig inntil hver og enkelt av dem finner en annen jobb.

Fint at NYKD går inn i immun toleranse. Det er vel en ny hypebølge. Hadde vært fint å se noen data eller aller helst sett validering av teknologien overhodet. Kan det tenkes at de går inn i dette for at de skjønner at deres vaksine ikke klarer å fremprovosere en kraftig nok immunrespons som kan gjøre en klinisk betydning i settinger de til nå har forsøkt og derfor må tenke alternativt? Ikke vet jeg.

Man har gode musedata da, må ikke glemme det, og selskapet kan jo hypotetisk få en ny preklinisk deal. Finnes mange rapporter på slikt :sweat_smile:

6 Likes

I morgen kommer Q-oppdatering fra neoantigen selskapet Gritstone Bio som i okt kom med «lovende» fase 2 data. Selskapet er notert på NASDAQ, har falt 99.8% siden notering og nå verdsatt til snaue 3.5 M dollar. Selskapet er i praksis konkurs.

Skal vedde på at selskapet snakker opp sine kliniske fase 2 data….:thinking:

Tror NYKD sitt vindu til NASDAQ notering er lukket.

Du har vært spot on på alt rundt nykode. Det er bare å innrømme. La oss si at du har helt rett om data fra samarbeidet med Gennentech. Det var ikke bra nok. Kanskje kreftvaksinene de utvikler sammen med Regeneron heller ikke duger. Men på infeksjonssykdommer er det vel god grunn til at det skal funke gitt resultatene fra Covid-vaksinen. Så klart er det ikke snakk om samme type pris på slike vaskiner; men selskaper som utvikler dette tjener vel penger de og? La oss si at de kun hadde den avtalen med regeneron; hva burde selskapet være verdtsatt til da?

1 Like

Men det var vel ikke kun grunnet endret strategi at 20% måtte gå? Forstår det som at hovedårsaken var nedleggelsen av C-04 studiet…

– I lys av våre endrede planer for C-04-studien justerer vi strategien, noe som medfører at vi reduserer kostnadene og forlenger vår cash runway. Som en konsekvens av de endrede aktivitetene vil dessverre en rekke stillinger, tilsvarende 20 prosent, bli overflødige, sier konsernsjef Michael Engsig i Nykode.

Det er bråstoppen av selskapets kreftvaksinestudie på livmorhalskreft som gjør at Nykode Therapeutcs kutter staben med 20 prosent, sier administrerende direktør Michael Engsig.

Men hva med Plan B?
Trenger de ikke folk til dette?

Føler at selskapet har mer negativ info, som de ikke deler med markedet.

Selskapet opplyser at deres plan B er å starte en ny studie i tidlig livmorhalskreft, kalt C-05, hvor MSDs immunterapi Keytruda skal kombineres med Nykodes kreftvaksine VB10.16. Imidlertid vil resultatene fra denne studien først være klare mot neste tiår, lenge etter at selskapets midler er forventet å være oppbrukt. Nykode anslår selv å ha finansiering frem til første halvår 2026.

Selskapet opplyser at deres plan B er å starte en ny studie i tidlig livmorhalskreft, kalt C-05, hvor MSDs immunterapi Keytruda skal kombineres med Nykodes kreftvaksine VB10.16. Imidlertid vil resultatene fra denne studien først være klare mot neste tiår, lenge etter at selskapets midler er forventet å være oppbrukt. Nykode anslår selv å ha finansiering frem til første halvår 2026.

1 Like

@Peterdawn Uten at jeg har sjekket så er vel REGN samarbeidet på autoimmunitet. REGN velger ut epitopene og NYKD lager vaksinen. Autoimmunitet er nok like «vanskelig» som kreft tror jeg, men jeg tror også som du, at forebyggende vaksiner mot infeksjonssykdommer kunne være en nisje for NYKD. Det er nettopp her mRNA vaksinene har vist effekt. Du må riktignok vaksineres hyppig (ca hver 6 mnd eller hvert år), men i gjengjeld kan man lage vaksiner mot sykdommer man ikke har lyktes å lage med konvensjonelle vaksiner. Prisen for forebyggende behandling og hyppige vaksinering er klart et issue, men her kan man sikkert gjøre en grundig jobb og finne noen sykdommer hvor det er høy betalingsvillighet for (eks mpox med penger fra Gates/CEPI/BARDA etc). Idk….

@tverilytt Det jeg skrev er hva jeg tror har vært avgjørende for avgjørelsen av å la 20% gå, ikke det selskapets ledelse kommuniserer. Dette var vel noe jeg skrev den tid også. Jeg opplever ikke at ledelsen har en oppriktig kommunikasjonsstil. Jeg opplevelse er at de vrir seg unna, tåkelegger og ikke alltid gir nødvendig info.

Jeg mener det er sannsynlig at første tolkbare data på VB.NEO studien forelå i august. Deretter har man jobbet videre med data, presentert dem for Genentech og de har tatt en avgjørelse. Alt dette tar tid og det er enkelte få i NYKD som har kjent til dataene en stund og dermed også mulighet for at endringer i strategi og avsettelser kan være forårsaket av flere medvirkende forhold enn de som er kommunisert. Dette er noe jeg bare tror. Sier ikke at det nødvendigvis er sånn.

Edit: jeg tror nok at NYKD vil klare å kommunisere noe positivt fra VB.NEO studien. Noe ala det Gritstone kommuniserte i oktober. Det de kommuniserer vil være avgjørende for dem mtp å kunne hente mer penger, noe de må ha for å fullføre de ulike programmer. Er det noe NYKD er flinke på så er det å vektlegge positive funn og definere ting som trender i deres favør. Det er kanskje en stil man kan tillegge deg når man ikke blir nok utfordret av kunnskapsrike styremedlemmer? Ser ikke for meg at Greve, Haudemann, Åbyholm, Rasmussen et al er de som kommer med de tøffeste vitenskaplige spørsmålene. Ser for meg at de kjøper mye av det ledelsen sier for god fisk så lenge det er positivt.

3 Likes

Jeg tror det er viktig at Nykode skaffer seg tilgang / rettigheter til (å kunne publisere) dataene fra Genentech rundt VB10.NEO, og legge de fram. (Kanskje Genentech selv vil gjøre det?)

CEO er klar på at det ikke er dataene som er grunnen til termineringen, Framlegging av data kan forhåpentligvis avklare det. Så kan man sikkert alltids mene mye om hva som er “godt nok”. Kanskje Genentech synes det er for langt løp fram i tid, selv om dataene er “gode nok”, og koster for mye (de må betale alt).

Dataene må fram i lyset, så kan de spavendes etter ønske, da slipper vi i det minste usikkerheten rundt dette slik det framstår nå…

1 Like

REGN har også plukket ut noen kandidater for infectious.

1 Like