Ensig deler, uten å dele, at nyheter er på gang og jeg regner med at selskapet ikke kan holde på disse nyhetene særlig mange timer til uten å gå til markedet med det.
For meg virker det som at det var viktig for management og styremedlemmene å være først ute med sitt statement; «vi trekker oss», før selve nyheten kommer.
De tar avstand virker det som, samtidig sier de at de vil støtte kommende prosesser ved behov. Sistnevnte er de selvsagt pålagt å si skal de noengang få seg en jobb på nivåene de kommer fra. «Illojale» mennesker vil jo ingen ansette.
Jeg finner det rart om børsen tillater videre handel i aksjen før det kommer ut hva det var Ensig og de andre fikk vite til morgenen som gjorde at de velger å si opp sine stillinger. Her foreligger det noe som ledelsen ikke visste om i går kveld, men som de største eierne har jobbet med en stund og droppet til ledelsen i dag.
Det virker impulsivt at styre og ledelse trekker seg, det er nok nært beslektet med at her har noen tatt fra de fremtidsutsiktene med å fortsette å heve millionlønninger på bekostning av eiernes kapital.
Man kan spekulere i at eierne mener ting går for tregt og at her reduseres verdiene fremfor at de forvaltes godt. De setter foten ned og krever EOGF for å avsette ledelsen og hente ut gjenværende verdier før de går i lomma til ledelsen og de andre 100 ansatte som ikke evner å skape noen RoE.