Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Ser den.

Folk later til å kun fokusere på cash som gjenværende verdi i selskapet. Hva med mulig salg av teknologien? Kan det tenkes at de store har funnet kjøpere til teknologien og vil stykke opp og slakte på den måten. Ren spekulasjon så klart, men ikke gitt at teknologien blir kastet på skraphaugen.

Bruh!

At Haudemann, Rasmussen eller Andenes har fått innpass hos BP og pitchet Vaccibody tech og deretter fått en kjøper som tenker det er greit å kjøpe dette uten gründerne og forskerne er klassisk retail ønsketenkning. At noen kompetente ønsker å kjøpe denne tech etter at Roche lot dette gå og uten noen nye data som validerer er far fetched.

3 Likes

Uavhengig drømmerier så hadde dagens kjøp garantert ikke skjedd om det var tilfellet

1 Like
1 Like

jaha, noen som har hele artikkelen, dette her blir jo bare rarere og rarere. Alle snakker rundt grøten men ingen vil si hva som er i den?

1 Like

Tydelig at de to gjenværende styremedlemmene har fått nok av Biotech!

Her skal nok Cash utbetales.

Da jeg våknet opp i dag visste jeg ingen ting.

Han sier han ikke vil gå nærmere inn på bakgrunnen for oppsigelsene, men er opptatt av å understreke følgende:

– Vi har en uforandret og dermed sterk tro på teknologien og dataene våre.

Han legger til at den nå avtroppende ledelsen har tilbudt seg å stå til rådighet for selskapet og styret i det omfanget som er ønsket.

1 Like

For et luftslott Norsk Biotech har vært de siste årene.

Å for noen verdier - lønninger - opsjoner - bonuser M.M de sentrale skikkelsene ( LES : lederne) har ordnet; å unnet seg selv underveis.

#RIP Norsk Biotech på Oslo Børs nå azz!

3 Likes

Må ikke glemme Anders Tuv i Radforsk som har hentet ut et tosifret antall millioner fra opsjoner han var med å tildele seg selv som styreleder i dette selskapet (og forsvare verdien av i et kritisk øyeblikk før han skulle innløse dem - gjennom beslutninger han tok i Radforsk)

3 Likes

Så så….aldri så galt at det ikke er godt for noe. Tenk på alt norske retailers har lært om biotek og morgendagens biotek selskap må da også forventes å lære noe om alle feilene som har vært begått?

Nå bygges Livsvitenskapsbygget og man har folk som har jobbet i biotek som har opparbeidet seg masse erfaring. Økosystemet modnes og så lenge vi holder oss unna pepetodvaksineselsksper er jeg sikker på at vi får et selskap som blir større enn Algeta :sunglasses:

1 Like

Det var en merkelig setning. Bygger man folk og et bygg?

Noe slikt ja. Du er velkommen til å ettergå mine øvrige 124K innlegg på TI slik at vi får opp kvaliteten på grammatikken og syntaks.

4 Likes

Vil heller si at økosystemet råtner på rot. Uten investeringer vil ikke denne sektoren gro i dette landet. Dagens nyhet bare forsterker dette. Syns oppriktig synd på de som jobber i sektoren for det må bli et tøft arbeidsmarked der ute nå.

2 Likes

Da tror jeg du må sette deg inn i hva som rører deg hos de selskapene som ikke er notert på børs. Er mye spennende som skjer hos de privateide selskapene. Veldig mange nykode folk som blir plukket opp skal du se :wink:

Tribune meldte vel i går at de sikret €37m, ArtBio hentet €90m i 2024, Arxx meldte i 2024 at de hentet €75m. Det var vel et Bergens selskap også som fikk endel penger av Merck eller noe slikt. I tillegg er det flere lovende som ligger under radaren, og har hentet penger uten å melde eller er i prosess med å hente penger.

1 Like

Administrerende direktør Michael Engsig, forskningssjef og med-grunlegger Agnete Fredriksen, samt finansdirektør Harald Gurvin sa torsdag opp sine stillinger i Nykode Therapeutics.

Halve styret, inkludert styreleder Martin Nicklasson, går også av.

Michael Engsig som har ledet Nykode Therapeutics siden 2019, sier til MedWatch at torsdagens hendelser var fullstendig nytt for ham og øvrig ledelse.

– Dette var helt nytt for alle oss også, og i prinisippet startet denne «begivenheten» i dag da styreleder trakk seg, sier han.

– Da jeg våknet opp i dag visste jeg ingen ting.

Han sier han ikke vil gå nærmere inn på bakgrunnen for oppsigelsene, men er opptatt av å understreke følgende:

– Vi har en uforandret og dermed sterk tro på teknologien og dataene våre.

Han legger til at den nå avtroppende ledelsen har tilbudt seg å stå til rådighet for selskapet og styret i det omfanget som er ønsket.

1 Like

Uansett - blir spennende å følge fortsettelsen her, hva slakteverdien ender opp med å være. Nedsiderisikoen ble jo iallfall kraftig redusert idag, gitt at det ender opp med slakt. Det kan jo være verdt å ta med seg i det ruskete markedet som er om dagen.

Man kan jo ta det som ganske gitt at det er over 2.1388 per aksje - noe som selvfølgelig gjør det ganske grisete at rørleggerarvingene kjøpte i dag uten å informere markedet i klartekst om hva som skal skje.

5 Likes

I så henseende så er dette rart at ikke RHL får mer traction.

Men Hadean & co torpederte jo en potensiell suksess der ved å skremme vekk det som kunne være av interesse for bruket.

2 Likes

Ensig deler, uten å dele, at nyheter er på gang og jeg regner med at selskapet ikke kan holde på disse nyhetene særlig mange timer til uten å gå til markedet med det.

For meg virker det som at det var viktig for management og styremedlemmene å være først ute med sitt statement; «vi trekker oss», før selve nyheten kommer.

De tar avstand virker det som, samtidig sier de at de vil støtte kommende prosesser ved behov. Sistnevnte er de selvsagt pålagt å si skal de noengang få seg en jobb på nivåene de kommer fra. «Illojale» mennesker vil jo ingen ansette.

Jeg finner det rart om børsen tillater videre handel i aksjen før det kommer ut hva det var Ensig og de andre fikk vite til morgenen som gjorde at de velger å si opp sine stillinger. Her foreligger det noe som ledelsen ikke visste om i går kveld, men som de største eierne har jobbet med en stund og droppet til ledelsen i dag.

Det virker impulsivt at styre og ledelse trekker seg, det er nok nært beslektet med at her har noen tatt fra de fremtidsutsiktene med å fortsette å heve millionlønninger på bekostning av eiernes kapital.

Man kan spekulere i at eierne mener ting går for tregt og at her reduseres verdiene fremfor at de forvaltes godt. De setter foten ned og krever EOGF for å avsette ledelsen og hente ut gjenværende verdier før de går i lomma til ledelsen og de andre 100 ansatte som ikke evner å skape noen RoE.

5 Likes

Når styreleder Martin Nicklasson velger å gå på dagen, så er nok ikke det motivert av dårligere muligheter for fremtidig styrehonorar. Det handler nok heller om at de ikke trenger hans kompetanse i den prosessen gjenværende styremedlemmer ønsker seg. Samme gjelder nok ledelsen.

Har sett denne klagingen over at lønningene er for høye etter at selskaper har feilet flere ganger før, og jeg synes det er malplassert.

Forøvrig heter (het) CEO Engsig og ikke Ensig

3 Likes

Det er litt underlig at børsen gjenopptok handelen etter en melding som skriker at her er det kaos og mulig revolusjon i selskapet men bare noen få vet hva. Og de gjorde attpåtil en solid innsidehandel.

10 Likes