Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Det gode er som du skriver at det plukkes jevnt, og vi har fått brudd opp uten å være overkjøpt.

EDIT: InVivo: Denne kommentaren kunne jo med fordel ha vært skrevet etter din kommententar under. Du får ta en titt på grafene og gjøre deg opp en mening basert på disse.

1 Like

Pump and dump?

Vil heller tenke noen smartinger front-runner shorten som antakelig vil forsøke å dekke.

Spørsmålet er hvor høyt den må før shorten begynner å brenne godt. Kan jo hende den skal kalles inn og mtp stemmegivning på GF?

Da klatrer vi videre - ser ut til å være uten de fleste her på TI. Overraskende at Fotokur og Targo generere mer interesse.

Kanskje det er @Roc som har skremt vekk alle. Etter hva jeg har lest er jo Roc permabear på all norsk børsnotert bio- med unntak av Ultimovacs før den feilet, så hvis man hører på hen så blir det vanskelig å tjene noen slanter i sektoren.

Med over 9 millioner aksjer synlig short så kan det være over 10 millioner aksjer som skal kjøpes tilbake. Når dagsomsetningen har ligget i størrelsesorden 1 kan shorten få et problem.
De fleste aksjonærer har vel inngang et godt stykke opp i pris her, så om disse har liten lyst til å selge med tap på dagens lave nivå vil det bidra til å gjøre det vanskeligere for shorten.

1 Like

På hvilket nivå er shorten satt?

Får se om vi kan finregne på dette etter hvert. Det er en del fra novemer/desember da kursen lå opp mot og rundt 3.
Men største shorter, GSA, har i alle fall ifølge finanstilsynets lister økt i 4 runder fra 27. mars til 22. april. Da var close hhv 2.1 og 2.41.

EDIT: jeg har sett tidligere at shortnordic ikke er helt å stole på, men om de har rett så er det meste satt fra 5 kr og ned, og en del under 3 kr som er i samsvar med finanstilsynets lister.

https://shortnordic.com/details_company.php?company=NYKODE%20THERAPEUTICS&land=norway

3 Likes

Fint link, solskimm. Så grovt regnet ca 0,5% før droppet fra 10 til 5, 1% før droppet fra 5 til 2. Og resten etter, slik jeg tolker grafen. Betyr vel at noen har høyere inngang, men enkelte kanskje er under vann per nå. Men det kommer jo også lånekostnader på toppen som nok er tosifret prosent per år for en aksje som NYKD.

Ganske stor ordre på 2,75 på salg som forsvant nå. Noen som kjemper desperat for å holde den tilbake? ?

Ble holdt nede under MA200 (2h, blå). Så fikk vi brudd opp 15. april, og stoppet på det kjente motstandsnviået 2.6.
GSA økte shorten, og hjalp da kanskje til ned for å teste MA200 og samtidig lukke gap’et fra bruddet opp. Den returnerte opp og bekreftet mulig ny positiv trend.
Så gikk det oppover, og stanget først noe mot motstanden på 2.6 før vi fikk ny positiv bekreftelse med brudd opp.

EDIT: Det som tidligere var taket på 2.6 vil nå være et støttenivå. En liten konsolidering rundt 2.8 vil være en god måte å vise at det fortsatt plukkes jevnt oppover uten pump, men med momentet som tar den videre mot 3-tallet og legger sterkere press på shorten. Det er såpass jevnt sig og volumer at shorten ikke kan ha kommet ordentlig i gang. Det blir interessant å følge shorten nå. Når våkner de?

2 Likes

Ja eller kanskje noen større tradere tar tak i den før shorten kommer igang. Nesten litt rart den ikke har kommet på radaren av de litt større. 2-3 mill i daglig omsetning er jo egentlig ingenting.

Hvis shortnordic viser rett så er det ikke langsiktig short vi snakker om, men halvparten er satt fra november rundt 5 kr og deretter halvparten på nivået der den har ligget skadeskutt frem til nå.
Det ikke helt lett å forstå hvorfor GSA satte short i 4 runder i mars og april på nivåer under der vi ligger nå. Trodde de selskapet skulle legges ned, uten å ta hensyn til selskapets cash i regnestykket? De kjenner kanskje ikke NYKD spesielt, men har shortet generelt pga markedsuroen.
Ifølge shortnordic (som ikke er helt oppdatert, og jeg har tidligere sett at det er noen feil der) ligger GSA på 3.23, Connor på 3.28, og er dermed foreløpig totalt sett ikke i minus (om man ser bort fra kostnader), med Citadel på 2.33 i minus (men de har nå dykket under 0.5%-grensen så vi vet ikke hvor stor posisjon de har i dag).
Basert på listene går det da i minus for GSA og Connor som i dag har over 64% av shorten når vi passerer 3.2, og hos Citadel brenner det om de ikke er helt ute.

EDIT: I følge listen til shortnordic har GSA en short på 0.81%, som betyr at listen er gammel, og man har da ikke fått med seg den nevnte shortøkningen de har gjort på lave nivåer i det siste. De er nå på 1.21%. Det taler for at det brenner også hos den største shorten en stund før vi er på 3.2 :fire:

Det er relativt mye som skal kjøpes tilbake sett i forhold til daglige volumer.
NYKD på topp 10:
image

Ja, jeg finner det vanskelig å være veldig bull på børsnotert bio. Er en del mer spennende på privatsiden i norsk bio dog.

NYKD har hatt alle mulighetene (penger/partnerskap/manpower/knowhow/tid) til å demonstrere klinisk POC med teknologien sin. Dessverre mener jeg at de ikke har klart å overbevise, ved gjentagende forsøk. Det opplegget nå, hvor de mister tilsynelatende gode uavhengige styremedlemmer, gir ut utbytte og får inn en som er kjent for å operere i gråsonen som styremedlem gjør ikke selskapet noe mer attraktivt. Hvordan var det med VB.NEO studien? Skulle de data deles? Til det motsatte bevises så har NYKD feilet i min bok.

For øvrig, Vertex sa opp mRNA vaksine avtalen med Moderna nylig også (tror det var på CF), så tydelig at peptidvaksiner ikke er like hot lengre som de en gang var.

Mulig NYKD er en god trade mtp utbytte og cash posisjon.

Var denne jeg tenkte på

3 Likes

Dette har nok ikke så mye med peptidvaksine å gjøre.
Det er vel forsøk på å bruke mRNA til genterapi, og er mer relevant for Circio-tråden.

1 Like

Blir semantikk, bottom line er at de bruker mRNA pakket inn i LNP for å påvirke en endring dvs samme prinsipp (mRNA og samme delivery). Men ja, genterapi.

Hva er det MS modellen til NYKD gikk ut på? Jeg gidder ikke å sjekke, men tipper det er samme type prinsipp er det ikke?

Jeg vil si det er mer en semantikk når det ikke har noe med “vaksine” å gjøre…

1 Like

Hvordan definerer du vaksine?

Vaksine har med immunsystemet å gjøre, å stimulere immunsystemet med et antigen.

" a preparation that is administered (as by injection) to stimulate the body’s immune response against a specific infectious agent or disease"

" a preparation of genetic material (such as a strand of synthesized messenger RNA) that is used by the cells of the body to produce an antigenic substance (such as a fragment of virus spike protein"

1 Like

Delivery på genterapien og cancervaksinene til Moderna og NYKD er den samme. Det er LNP som har innpakket mRNA eller DNA. Derav semantikk. Den eneste forskjellen er hva man forventer av teknologien, forebyggelse (infeksjonssykdommer f.eks. covid), stimulerer (cancer) eller reparerer (som i CF). Og hva angår den definisjonen din så omtaler den bare infeksjonssykdommer. Så hva er cancervaksiner da?

Please, det er fredagskveld.