Jeg må få presisere at når jeg skriver at jeg ikke har allverdens tro på peptidvaksiner så gjelder det nettopp PEPTIDVAKSINER, og ikke teknologien NYKD eller Circio jobber med.
Det er forskjell på å immunisere med peptider og å la kroppens egne celler syntetisere proteinene man vil ha immunitet mot.
Problemet med peptidvaksinene er at selv om man får immunrespons mot de “kunstige” peptidene, slik Ultimo også fikk, har man ikke nødvendigvis en effektiv og spesifikk repons mot de native proteinene i vevet. T celle-proliferasjonsassayet som bl.a. Ultimo brukte tester immunrespons mot peptidene… Fra Ultimos publikasjon “Durable and dynamic hTERT immune responses following vaccination with the long-peptide cancer vaccine UV1”: “In total, 78.4% of treated patients mounted a measurable vaccine-induced T cell response in blood. … In several patients, immune responses peaked years after their last vaccination. An in-depth characterization of the immune responses revealed polyfunctional CD4+ T cells producing interferon-γ and tumor necrosis factor-α on interaction with their antigen.”.
Heller enn å bruke “kunstige” peptider, bør man derfor la cellene lage proteinene. Dette gjorde man med mRNA-vaksinene, som fungerte under pandemien.
At peptidvaksiner har vist dårlige resultater er ikke et godt argument mot teknologien til NYKD og Circio.
Å slå sammen alt som har å gjøre med peptidvaksiner og genteknologi og si at ikke noe av dette fungerer blir for enkelt, og fremstår mest som noe som slenges ut bare for å si noe negativt.
Vertex-pausingen av mRNA-LNP i CF og diabetes viser at eksternt mRNA antakelig ikke fungerer godt nok for replacement-terapi (altså ikke vaksine). Så der forventes løsningen å ligge i DNA/circRNA. Når det gjelder circRNA så viser jeg til Circio-tråden der den delen av diskusjonen hører hjemme.