Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Stimulere immunsystemet vha antigener, til å gjenkjenne og drepe cancerceller?

Checkpoint-hemmere vil mao heller ikke være cancervaksine, selv om det faller inn under den overordnede felles kategorien immunterapi.

Men, ja. Vi er enige om at det er fredagskveld. :beer:

Jeg har gjort innlegget mitt over litt mer pedagogisk så kanskje du ser hvorfor jeg mener det er mer semantikk. Hovedpoenget er at deliverymekanismen (LNP) og payload (mRNA/DNA) er hva som er interessant med Moderna og NYKD. Du kan teoretisk bruke det til genterapi og som vaksine/immunstimulering. Virker den så virker den, virker den ikke så virker den ikke.

Vertex er ikke overbevist. Roche er ikke overbevist.

Bruker NYKD LNP for delivery?

De bruker både JetPEI formulation og LNP.

LNP er det som faktisk ble brukt i covid vaksinene som ble blockbusters.

Setter strek her. Har ikke noe tro på peptidvaksiner. Hverken for det ene eller andre.

Er du sikker på det?
NYKD skriver bare om injector i klinikk så langt:
The Vaccibody™ immunotherapies in the clinic to date are delivered as a DNA plasmid using a needle-free jet injector that delivers the plasmids into the muscle cells.

Utgangspunktet her var at du begynte å skrive om peptidevaksiner. Legg deg flat når du skriver noe feil en sjelden gang :stuck_out_tongue:

1 Like

Dette er altså JetPEI. Sjekk patentene deres de bruker JetPEI formulation og for toleranse så bruker de LNP (sjekk postere).

@polygon klart, jeg tar masse feil, men å bli arrestert for noe slikt blir bare støy (og tullete) mener jeg. Så når noen alikevel skal arrestere meg så kan jeg like gjerne utfordre og se hvor mye dybdekunnskap den som arresterer meg har :wink:

1 Like

Men i klinikk så har Nykode altså adri brukt LNP. Mitt inntrykk er at de har forsøkt det preklinisk (og ønsker å vise det på postere) kun fordi det en tid har vært “all the rage”

Stemmer.

Nå er Bob Langers LNP patenter ikke noe alle bare kan bruke i klinikken så om NYKD ble nødt til å bruke JetPEI eller bruker det fordi det passer dem best vet jeg ikke. LNP er i hvertfall noe som FDA og EMA ar godkjent i produkter som er markedsført.

Uansett, likt prinsipp. Den ene er en Tesla og den andre Audi.

Det er greit. Har forøvrig heller ikke allverdens tro på peptidvaksiner.

2 Likes

Ingen har tro på det lenger :pensive:

1 Like

Men vi har tro på videre rally mot ex utbytte. Flere får opp øynene og shorten skal få kjørt seg framover. God helg og happy trading folkens.

Men siden dere tre diskuterer dette, har dere tro på sporet Circio forfølger siden koblingen ble nevnt?

Selv har jeg oppfattet EDW og Hansen som innsiktsfulle og EDW sa til meg over ett år før Ulti feilet at han hadde null tro på det de holdt på med. Det viste seg at han hadde rett i det, uten at det verifiserer at cRNA i deres oppsett er riktig.

Feil tråd

Jeg må få presisere at når jeg skriver at jeg ikke har allverdens tro på peptidvaksiner så gjelder det nettopp PEPTIDVAKSINER, og ikke teknologien NYKD eller Circio jobber med.

Det er forskjell på å immunisere med peptider og å la kroppens egne celler syntetisere proteinene man vil ha immunitet mot.
Problemet med peptidvaksinene er at selv om man får immunrespons mot de “kunstige” peptidene, slik Ultimo også fikk, har man ikke nødvendigvis en effektiv og spesifikk repons mot de native proteinene i vevet. T celle-proliferasjonsassayet som bl.a. Ultimo brukte tester immunrespons mot peptidene… Fra Ultimos publikasjon “Durable and dynamic hTERT immune responses following vaccination with the long-peptide cancer vaccine UV1”: “In total, 78.4% of treated patients mounted a measurable vaccine-induced T cell response in blood. … In several patients, immune responses peaked years after their last vaccination. An in-depth characterization of the immune responses revealed polyfunctional CD4+ T cells producing interferon-γ and tumor necrosis factor-α on interaction with their antigen.”.

Heller enn å bruke “kunstige” peptider, bør man derfor la cellene lage proteinene. Dette gjorde man med mRNA-vaksinene, som fungerte under pandemien.

At peptidvaksiner har vist dårlige resultater er ikke et godt argument mot teknologien til NYKD og Circio.

Å slå sammen alt som har å gjøre med peptidvaksiner og genteknologi og si at ikke noe av dette fungerer blir for enkelt, og fremstår mest som noe som slenges ut bare for å si noe negativt.

Vertex-pausingen av mRNA-LNP i CF og diabetes viser at eksternt mRNA antakelig ikke fungerer godt nok for replacement-terapi (altså ikke vaksine). Så der forventes løsningen å ligge i DNA/circRNA. Når det gjelder circRNA så viser jeg til Circio-tråden der den delen av diskusjonen hører hjemme.

4 Likes

Kompis, DNA/cRNA ligger langt ned på listen hvis man skal snakke om genterapi tech som er hot. Ville heller ha nevnt CRISPR-Cas9, virus vektor basert, CAR-T, autolog eller allograft celleterapi etc før «løsningen forventes å ligge i DNA/circRNA».

Hva angår NYKD. Jeg tror vi kan være enig i at du er bull og jeg er bear. Du tror dette kan funke (enten basert på teori, data generelt eller kombinasjon av begge), mens jeg er 1) ikke overbevist over data generert til nå og dermed tror ikke på at deres tech er best og 2) tror heller ikke på at selskapet har gjennomføringsevne. Jeg tror selskapet også vil slite med å finne noen nye partere.

La oss bare sette strek her og vente på data. Inntil videre så er aksjekurs for meg irrelevant.

Har hørt at utlånsvolumet var på 3,9 % for noen få dager siden, og at det bare er redusert med 0,1 %-poeng på en uke.

Hvem av shorterne blunker først?

Citadel fikk i alle fall redusert til under 1.6 millioner aksjer (0.5%) før oppgangen tiltok. Hvis de ikke har klart å redusere til null så brenner de nå.
Ved siste oppdatering var det 4 shortere over terskel, og noen ligger dårlig an, særlig den største GSA med ca 4 millioner aksjer i minus.

1 Like

Trend og moment holder.
Verken shortregister eller volum tilsier så langt shortendringer av betydning :popcorn:

image

2 Likes

Mye tyder på at akkurat dette er i ferd med å skje. Aksjen opp 14,4% siden 2,50 for bare litt over en uke siden. Genialt trekk av styret for å bedre synliggjøre verdier i selskapet.