Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

I bioteksammenheng, der det ofte er volatilt, sier vel egentlig tallet 14% ikke så mye. Det er mer interessant at vi ser en jevn kursstigning, og brudd gjennom et veletablert motstandsnivå.

Enig. 1000-kr spørsmålet er hvorfor (foreløpig) shorten ikke gjør noe. hvis du skal spekulere i det, hva ville du sagt da? Kjøpsinteressen vi har sett er jo også backet opp av ganske stor salgsinteresse. Noen vil tydeligvis benytter dette til å komme seg ut. Flere av disse dagene har vi sett isfjellordre som en enkelt dag legger lokk på videre kursoppgang. Idag er det 2,87 som visstnok er nivået det skal selges på. En bit av isfjellet tas og så kommer neste blokk til syne. En effektiv måte å bremse kursoppgang på. Noen ganger kan det være bedre for selger å legge ut hele blokken. Men det gjøres tydelgivis ikke av denne/disse selgerne.

Det dekkes inn. VPF DNB AM NORSKE AKSJER (DNB fond) har f.eks. fått tilbake 1 mill aksjer de siste dagene. Enten er det aktører som ligger under 0,5% som kjøper, eller så aktører som dekker og melder det inn etter at posisjonen er lukket.

2 Likes

Shortens problem er jo de begrensede volumene man kan få tak i uten at kursen begynner å løpe.
Et kortsiktig alternativ shorten kunne vurdert når volumene er små er å øke for å forsøke å skremme kursen ned. Men det kan være ris til egen bak på litt lengre sikt. Det kan være de ulike shorterne har ulike strategier, og så kan det være noe short som ligger under synlig terskel. Listene vil gi noe mer informasjon etter hvert.

1 Like

image

1 Like

takk for reminder, posteren ligger ute nå:

har ikke fått sett på den selv ennå, men det finnes uansett andre som kan tolke den bedre enn meg.

(Gamle?) musedata og N-01. Så ikke så interessant

Hvis man ønsker å stemme på generalforsamlingen, feks mot Stuffers, som styrets leder kan man logge inn på www.vps.no velge “Hendelser”, “Generalforsamling”, Nykode, Avgi forhåndsstemme, stemme mot sak nr. 9, eventuelt også sak 10 som handler om kompensasjon til styret.

Anbefaler uansett alle å lese innkallingen til GF. Forøvrig stryk til Nykode for å henvise til dokumenter på hjemmesiden i GF, hvorfor ikke bare inkludere dem i børsmeldingen eller som vedlegg til innkallingen til GF?

Frist for forhåndsstemming er 22.mai.

https://newsweb.oslobors.no/message/645251

3 Likes

Da vi fremdeles ikke har sett noen endring i registret siden GSA økte 22. april bør den tilbakeleveringen skyldes noen under synlig grense som har dekket inn. Det er bra.

EDIT: Volumene litt ned siste dager, og aksjen faller. Det negative er at det kan bety at de under terskel som evt. har dekket noe inn tar en pause eller nærmer seg slutten. Samtidig er det ikke dramatikk i at den faller noe tilbake på lave volumer etter flere uker med oppgang. (RSI 2h fremdeles positiv og 4h var kommet opp over 70.)

Kun 6 handelsdager igjen å dekke på. Kan vel ikke tolkes på annen måte enn at de store shorterne sitter over. Og at de gjør det synkront. Aksjen litt ned som du påpeker.

Personlig forventer jeg innsidekjøp fra Steuffers via P53 etter GF, så får vi se på størrelsen på denne om hun har trua.

1 Like

Mulig forklaring på nedgangen (på relativt lavt volum): Connor økte shorten med over 300 000 aksjer. Nærmere halve dagsvolumet. Det er en uvanlig stor andel.
Hvis de har forsøkt å forsvare seg med å presse ned så har de blitt fanget opp. Og morsomt at kursen er opp igjen i dag.

Hun ble vel bare hentet inn som en interim løsning for å ha en som Fredriksen og Engsig kunne akseptere og som kunne tiltre på kort varsel i det kaoset som var i våres. Tror ikke det var så mange å velge mellom i den situasjonen. De har jo også sagt at de skal søke etter nye styremedlemmer.
Dessuten er vel fokuset til P53 investeringer på såkorn stadiet, og ikke børsnoterte aksjer, så jeg forventer ikke at P53 kjøper en eneste aksje.

Her er tallene så folk slipper å søke det opp selv:

Skjønner virkelig ikke at de spekulerer i nedsiden i et selskap som handles til under cash og snart skal betale ut 1,- i utbytte. Men jeg har jo tatt feil i aksjen lenge nå :man_shrugging:

1 Like

De hadde allerede en shortposisjon, og kan ha forsøkt å forsvare den. Dessuten har jo kursen steget en del i det siste, så de kan ha spekulert i at en topp var nådd.
Men det er alltid bra at kursen øker etter at shorten har økt :popcorn:

Den gikk meg hus forbi. Så der har vi altså forklaringen på nedgangen i går. Ballsy move det skal de ha. Da sitter de altså klar til å i praksis løse inn 35% av shortposisjonen gjennom utdeling av 1,- per aksje. Buen spennes ytterligere.

Kan de ha glemt ASCO? Kommer det noe skikkelig juicy der kan det bli særdeles gøy å være aksjonær her.

Føler det er mest ryddig å svare i denne tråden. Av erfaring vet jeg at det kan være irriterende når folk kommentere andre aksjer i en selskapstråd.

Det er korrekt at det ikke har vært noen solskinnshistorie om man kjøpte etter IPO og har vært long siden. Jeg tenker imidlertid med utgangspunkt i nåsituasjonen og er i NYKD fordi jeg mener det ligger et ganske høyt gulv i aksjen pga cashen. Det er bortimot livsfarlig å sitte i aksjer med lite eller dårlig finansiering fordi du kan bli utradert. Det risikoen er det ikke per tid i NYKD. Det mener jeg er en forskjell på Targovax.

Utbyttet er ikke eneste spenningsmoment - på ingenmåte men situasjonen rundt det er ganske pikant og det som kommer først.

Like etter skal vi få to ASCO abstracts. Der kan det komme spennende data.

Så er det riktig at ny plan skal komme i august, men de har også sagt den kan komme før. De man forventer er en mer offensiv strategi - og helt konkret så ventes det at man setter igang en pivotal studie på VB10-16.

Nå kjenner jeg sikkert ikke like mye detaljer som deg, men det er jo gjennomføringsevnen jeg stusser på. De har jo sittet på en haug med penger i lengre tid, og har hatt hundrevis (?) av ansatte. Hvorfor er det først nå at de skal bli offensive, og hvilken evne har de til å faktisk klare å snu rundt? (for eksempel; det at det er nødvendig med 4 måneder for å oppdatere selskapets strategi, det virker ikke særlig offensivt?)

@polygon har vel satt fram en teori på dette. At det har vært en kamp mellom “kapitalistene” og “forskerne” i styret og at dette har hemmet utviklingen i selskapet. Dette toppet seg jo da antakelig da hele ledelsen gikk på dagen. Nå ser det ut til at man har kommet til et kompromiss. Kapitalistene får sitt gjennom et utbytte og forskerne får forske, dvs det vi antar blir et pivotalt studie på VB10-16.

Men ja jeg er ikke uenig i at arven etter avtalene med Genentech og Regeneron så langt har blitt forvaltet elendig. Det gjenstår jo å se om de denne gangen klarer å få noe ut av de store ressursene de har.

1 Like

Når kan man forvente noe nyheter fra Regeneron?