Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Her kan Vaccibody bidra?

3 Likes
5 Likes

Hva tenker du, som har innsikt i biotek, om Vaccibody vs. Ultimovacs? Jeg tenker da fra et aksjonærperspektiv med et 12-24 mnd.perspektiv, inkl. risk/reward, oppsidepotensial, etc. :blush:

2 Likes

Innsikt og innsikt. Jeg bare liker å holde på med dette.

Jeg er positiv til teknologien til Vaccibody selv om de har delt lite OS-data. Generelt så kan man vel si at Vaccibody er priset til en viss suksess (>20mrd), mens Ultimovacs ikke er priset til suksess.

Samtidig så mistenker jeg at Oslo Børs ikke ser så veldig mye på market cap når det kjøpes aksjer, så det behøver ikke å ha noe å si. Det handler om å levere varene, og der har begge selskapene uovertruffen track record!

De neste 24 månedene så ser jeg stor oppside i begge selskapene, men siden Vaccibody allerede er priset høyt så anser jeg oppsiden størst hos Ultimovacs, som også er kommet lengst i det kliniske løpet.

Eventuelle nye avtaler for Vaccibody kan såklart endre dette bildet.

Ved en eventuell børskorreksjon så må man anta at de selskapene med størst pengebinge klarer seg best. Der stiller begge selskapene sterkt.

Oppsummert så har jeg lyst til å kjøpe Vaccibody for teknologien, men avstår på grunn av at market cap allerede er på hva jeg anser som premium. Det betyr på ingen måte at det ikke er smart å ha Vaccibody i porteføljen, og jeg ville sett ned på noen som vektet seg opp i Vacc nede på 60-tallet.

3 Likes

Takk for utfyllende og opplysende svar!

Noen som har oversikten over neste seminar der vaccibody er representert, og når vi kan forvente en oppdatering fra vaccibody?

Det første som kommer av større interesse er nå er jo Q4-tallene der selskapet jo virkelig vil slå til med høy inntjening. Dette er inntektene fra Genentech (2 000 MNOK). Mener de kommer med tall 12.2

Er egentlig litt overrasket over at selskapet ikke har kommet med noen nye oppdateringer på Covid, men antar at dette ikke kan ligge langt frem.

Kanskje noen kjenner til signaler fra selskapet på nye oppdateringer innen de ulike studiene?

Er alle 100% trygge på at dette stemmer? At altså Vacci har fått hele dette beløpet, og at det er bokført før nyttår?

Har de en avtale med Roche/Genentech som er fullt ut oppfylt kan beløpet bokføres som en kortsiktig fordring. Spiller sånn sett ingen rolle om alt er på konto eller ikke. Kredittrisiko er i hvert fall ikke noe problem.

Hadde det vært tvil om beløpet kommer eller ikke hadde det vært meldepliktig, så jeg er 99,99% sikker på at dette er på er på plass.

Hadde de kunnet utsette bokføringen hadde aksjonærene sluppet ganske mye i formuesskatt, som jo for disse selskapene er basert på bokførte verdier.

1 Like

Tror man gjør seg en bjørnetjeneste om man bryr seg om inntektene i Vaccibody bare fordi de har fått en avtale :slightly_smiling_face:

Fokus på r&d! Hvilke andre programmer har de? Sjanser til deals? Når går de i klinikk med VBXX.CORONA? Status på livmorhalskreftstudien? (mulig det er noe annet, og ikke livmorhalskreft)

De har masse penger. Nå må de vokse organisasjonen, og bruke penger. Sparer de, så taper de.

1 Like

Mitt poeng er at det er uklart hva som er “up-front” og “near-term”, og hva som utløser “milestones”. Det synes jeg er veldig relevant.

Du tenker at en del kanskje kommer i løpet av de neste årene?

Ja, det får vi jo håpe? (skjønte ikke den helt)

Hva er det du tenker på da?

Vaccibody to receive up to USD 715 million, including initial upfront and near-term
payments of USD 200 million and with potential milestone payments of up to USD 515
million and in addition, tiered royalties on sales of commercialized products

Her er pressemeldingen. Er greia at du lurer på fordelingen og tidspunkt for up front og near term payments, samt strukturen for de 515mUSD i milepælsutbetalinger?

Hvordan tenker du selv at det kan være strukturert?

Det poly kanskje peker på er vel ikke finansiell risiko, men hvilken grad av utviklingsrisiko som ligger i å få beløpet utbetalt.

1 Like

Nettop

Aner ikke. Og særlig det siste (altså milepælene) har de vært tydelige på at de ikke kan/vil si noe om. Og så lurer jeg på hva markedet forventer/har priset inn.

2 Likes

Det de kaller upfront + near term må være betalinger som kun er avhengige av formaliteter som bl a antitrust godkjennelsen de har fått og andre papirøvelser. Hvis de bruker normal definisjonen skal det ikke være noen ytterligere usikkerhet rundt de første ca 200 MUSD.

Strukturen på resten vet vi ingen ting om, men det følger sikkert de vanlige milepælene som fase II, fase III og markedsføringsgodkjennelse.

1 Like

Dette er mine tanker om saken også. Spredd ut over indikasjoner og fase og regulatoriske milepæler. Det kan forøvrig godt hende det er et større potensiale i disse milepælsutbetalingene nn hva de faktisk vil oppnå med klinisk utvikling, så de ville jeg lagt en øsv “LOA” på siden de ikke har vist så mye data.

Må lete litt, men andre norske biotec firma har lagt frem avtalene på hvor mye betaling på hvilke milepæler. Bare å begynne å lese. Er jo ikke de samme tallene, men man får en indikasjon