Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

polygon: Har du hørt om TRS’er, eller terminhandel. Hvis du ønsker å kjøpe 1 mill aksjer, men mangler finansiering avtaler du med en motpart/megler som leverer en termin på en gitt kurs (spot + et ørlite rentepåslag med levering 1 mndr frem eller mer). Så må du kanskje levere 600.000 aksjer som sikkerhet til denne motparten som sikkerhet for at du kan gjøre opp ved levering. DnB er en av få som kan være slik motpart. Det handles i utstrakt grad med terminer. Da ser du ikke hvor stor eksponering disse aksjonærene faktisk har. Men de 10 mill aksjene som står på egenhandelskontoen til DnB er mest sannsynlig sikkerhet for terminer en rekke aksjonærer sitter på. Intet mystisk ved dette, og helt ordinær virksomhet. Mange av aksjonærene blant de 50 største har således sannsynligvis det reelle eierskapet til DnB posten. Dvs de kan ha en eksponering på en milliard eller mer utover det som fremgår av listen. Når disse terminene frorfaller vil det gå aksjer frem og tilbake ved levering før ev. nye terminer avtales. Intet mystisk.

1 Like

Ja hvis du kan oppgi kilder som er public domain så er det bare å kjøre på.

Problemet med den forklaringen er at DNB-kontoen hadde 3 millioner aksjer dagen før disse to selskapene kvittet seg med 5 millioner, og 8 millioner etter. Så ikke mystisk, men ganske opplagt vil jeg mene…

Opphavet må vel ikke være PD for at informasjonen skal kunne deles.
Dvs. det er lov å dele denne informasjonen uten at kilden nødvendigvis er PD.

1 Like

polygon: Det er hverken opplagt eller mystisk. Terminhandlene blir sannsynligvis meldt inn som volum i handelssystemet, men ikke om du overfører aksjer som sikkerhet til bankens vps-konto. Typisk må man stille sikkerhet tilsvarende 40-60% av terminen. Nå har jeg gjennomgått vps endringene og jeg ser ingenting som ikke er forklarbart når man ser hvilke transporter som må gjennomføres ved en terminhandel uten at volumet nødvendigvis synes i form av volum over børs. Hvis du påstår at det skulle være enkeltaksjonærer som flytter store aksjeposter seg imellom bare for å jekke opp kursen eller vise store volumer, insinuerer du at det foregår kursmanipulering. Jeg antar børsen har overvåkingssystemer for denslags, og at de raskt vil ta affære som slikt skjer.

1 Like

Får topp 50 lister via Infront trader om du ønsker det

1 Like

Men det er jo også en saftig dyr betalingstjeneste

Spørs hvor mye du handler og hvilken megler du bruker

Om det er dette som skjer, så var det selvfølgelig enda enklere da de var OTC. Men på Merkur så får de det antallet nye aksjonærer som er nødvendig for notering på en ordentlig børs.

Du kan jo kanskje ha godt av å lese deg opp på hva som er forskjellen for et selskap om det er notert på børs eller ikke, vs hva som er konsekvensen for hvordan handelen skal rapporteres og også hva meglerhusene har av regler å forholde seg til.

For da tenker du formodentlig på et poeng som er?

Du vet at du er en freeloader og at eneste grunnen til at du har et forum at all er vi som betaler?

Jeg har bidratt med 5k+ som insider, og får kun tilgang til denne gratis delen som vel heller ikke koster spes mye å drifte

Du fokusert på tidspunkt for regnskap pr 31.12 i går.

Ah, så du vil ta opp den tråden! Nei, jeg har jo ikke påstått at Vacci bryter hverken norske lover eller Oslo børs sine regler i forhold til den manglende Q4 rapporteringen. Og det er akuratt innafor å rapportere regnskapet 21. april (fristen er fire måneder). Men jeg kjenner ikke til et enste annet selskap på Merkur/Euronext Growth som IKKE rapporterer kvartalstall konsekvent.

Og det er spesielt det faktumet at det jo virket som de i utgangspunktet hadde planlagt en Q4 som gjorde at jeg stilte spørsmål rundt dette.

1 Like

Top investor koster 260kr måneden på toppen av infront abboet.

Gratis delen av forumet koster ikke så mye. Men jeg kan love deg at VPS listene Koster MYE . vi setter pris på alle som er innsidere. Men det kommer også endel vilkår rundt det å ha VPS listene. Blant annet at de ikke kan deles offentlig.

For ytterligere spørsmål så kan vi ta det i moderator tråden. Back to Vaccibody.

Listene koster mye ja, så mye at det tok over 700 betalende Insidere før det ble forsvarlig å kjøpe alle listene fra VPS (takk til dere som betaler btw) :sweat_smile:

Gratisdelen koster en del å drive, da den står for ca 90% av innholdet og trafikken på forumet.

Uten Insidere hadde ikke jeg hatt råd til å drive TI, det hadde i så fall vært en veldig dyr hobby.

Sett bort i fra kostnaden til lister koster det rundt 20 000 kr å drive forumet og fikse bugs hver mnd. Serveren er dyr, å sende epost er dyrt, å få aksjekurser til favorittlisten og porteføljer er dyrt, og utvikleren som får alt til å fungere er dyr ++.

Jeg synes det er trivelig om de som er Insidere primært vil diskutere listene i Insider-fora (tråder og chat), men smakebiter kan selvfølgelig deles offentlig.

Det er også fordi jeg kjøper lister fra VPS som også selger disse til større aktører, og hvis data fra listene blir for offentlig kan det hende de begrenser tilgangen vår så listene fortsatt kan selges svindyrt til andre :slightly_smiling_face: Vil helst være på godfot med VPS :grinning_face_with_smiling_eyes:

24 Likes

Synes dette er greit å klargjøre. Tror vi alle har slik glede av det arbeidet som er gjort for oss, at skulle det komme dithen at det blir for dyrt… går det ann å spørre oss insidere om hjelp.
Kan kun snakke for meg, men ville alltid stille opp …:grin::grin::grin: God helg.:beers:

2 Likes

Alt dette er jo vel og bra.
Men poenget var at inlegg flyttes over på insiden bare fordi det inneholder informasjon fra top 50 lister som er tilgjengelige mange andre plasser enn fra tekinvestor.