Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

I mine “øyne” er Covid vaksinen støy.
Den er en fin måte å få spredt kunnskap om firmaet, og kanskje kommer det noe statsstøtte ut av det, men jeg tror ikke på så veldig mye mer.

Men det jeg virkelig har tror på er kreftvaksiner, det er her pengene ligger, det er her det fundamentale er forankret, det er dette som gir selskapet en verdi.

4 Likes

Spennende å lese seg opp i VACC. Til dere som kjenner VACC mye bedre enn meg. Vet dere

1. om selskapet har vist data på hvordan effektene på PD-1 alene var i denne cancer musestudien? Disse data er ikke angitt i posteren. Er vel vesentlig mtp vurdere synergi.

2. her gis vaksinen ved dag 0 og før musene implanteres med kreftceller. Dette er ikke translaterbart til klinikken siden det ikke er mulig å gi mennesker en persontilpasset cancer vaksine før personen har fått selve kreften. På samme måte, hadde man gitt PD-1 hemmer ved dag 0 så ville effekten av den vært mye bedre.

Noen som vet hvordan effekten er når VACC sin vaksine gis lengre ut i forløpet la oss si samtidig med PD-1 hemmeren? Altså 7 dager etter implantasjon av tumorceller eller senere noe som er er scenario som er litt mer liknende hvordan vaksinen brukes i de kliniske studiene til VACC.

5 Likes

Det virker som om du har fått veldig god oversikt over hva som er tilgjengelig av informasjon om Vaccibody sin teknologi, og nå vet at det meste er selskapspresentasjoner, og at det lille som finnes av vitenskapelige artikler nesten utelukkende går på infeksjonsmedisin. Det du etterspør tror jeg ikke finnes, slik at man nok bare må ta Vaccibody på ordet om at det er en synergistisk effekt, og ikke bare additiv mellom VB10.NEO og CPI.

Men denne grafen som kanskje var enklere å forså da den ble presentert enn nå alene er kanskje det nærmeste man kommer, for i dette forsøket har man en CPI alene også:

Hentet fra denne: https://www.vaccibody.com/wp-content/uploads/2021/04/210422-European-Neoantigen-Summit.pdf

3 Likes

Takker. I disse data ser det ikke ut til å være 40% tumor free respons av vaksinen alene lik størrelsesorden det de rapporterte i den posteren fra colon cancer modellen.

Vil tro regimet for vaksine er det samme i data fra linken din også dvs at de vaksinerer dag 0 og før cancer celler implanteres. Slikt sett primes immuncellene kunstig på forhånd før dyrene har fått kreft. Når man implanterer inn en mindre antall celler i dag 0 og immunsystemet allerede er primet så er det ikke så rart at man får respons. Er analogt med å behandle mus med CPI før kreftceller implanteres, vil få en mye mer robust respons. Er derfor CPI gis ved dag 7.

Ville likt å se effekt av vaksine etter en uke eller to etter at kreftcellene implanteres. Det vil gi mer betydningsfull informasjon. Vet du om slike data finnes?

1 Like

Det står da vitterlig at de implanterer kreftcellene FØR de vaksinerer.

Er det ikke dag 0 vaksinen gis?

Jo kreftcellene ble gitt først og så ble vaksinen gitt etterpå. Men det viser vel bare at Vaccibody sin epitopsseleksjonsprosess gir en vaksine som induserer en immunrespons kababel til å fjerne tumorer?

Skjønner godt at du etterspør mer data, men ikke hvorfor dette er et punkt å henge seg opp i i denne studien.

Men det skjer samme dag, som i praksis er samtidig.

Henger meg opp i det fordi det er lettere for immunsystemet å bekjempe kreften når den er liten/når det er få kreftceller. Å vaksinere så tidlig gir en stor fordel. Det blir mye vanskeligere når kreften har fått vokst seg.

Det er en grunn til at CPI gis etter en uke. Hadde man gitt CPI samtidig som kreftimplantering så ville responsen for CPI også være mye bedre.

Utfordringen i kreft er å bekjempe den når den oppdages.

Kanskje en dårlig analogi, men det man forsøker på med en cancervaksine i klinikken er det samme som å behandle COVID-19 etter at man har fått symptomene.

Edit: det man ønsker å se er om en VACC cancer vaksine klarer å trigge en sterk nok immunrespons etter at kreften er oppdaget (i klinikken) eller fått implantert seg og vokst seg til en generell størrelse før man starter behandling (cancermodell). Tradisjonelt i slike musestudier er det protokoll å starte behandling når tumor har et volum på 100mm3. Man standardiserer for alle behandlinger.

7 Likes

…men fortsatt ikke på clinicaltrials

2 Likes

Merkelig. I BP blir man opplært til at posting på clinicaltrials.gov er absolutt nødvendig før første pasient er rekruttert i studien, spesielt hvis studien pågår i USA. Slik posting av protokollen og senere dets resultater er ikke bare et vitenskapelig og etisk anliggende og spiller en rolle på hvor man kan publisere studien senere, men man kan også få bot hvis studien pågår i USA uten at den er postet og kan miste offentlige grants bevliget i USA. Burde være en veldig smal jobb. Er mulig å outsource hele prosessen og tar ikke lange tiden.

5 Likes

Så for meg det kunne avhenge Av hypotesen, men du har sikkert rett i at det er standard. Hvorfor bryter de den?

FDA bryr seg kun om det dersom studien rekrutterer i USA.

Du har mye kunnskap og har helt tydelig jobbet med forskning, kanskje også av legemidler? Kan jeg spørre hva du har slags bakgrunn? Selv er jeg bare lekmann, med noen år på relevant studie.

Det er standard protokoll hos CROs som kjører studien, men selskapene står fritt til å modifisere protokollen så lenge CRO godkjenner og det er i tråd med dyrevelferdslovgivning i landet studien skal kjøre.

Ren spekulasjon fra min side, men jeg vil tro at de kjørte studien slik for å optimalisere å finne effekt med vaksine. Oppsettet de har valgt favoriserer vaksinen siden man tillater lengre tid til immunrespons når gitt dag 0 enn gitt dag 7. Sekvensen er derimot ikke slik vaksinen bil bli brukt i klikken.

Ser ut som legen som leder studien på senteret i linken til @polygon jobber i Louisville, Kentucky. Men det er alt for mange biotek som ikke poster til at det er noen stor risk for VACC å få $10000 i bot av FDA. Ikke er beløpet skremmende heller.

Det BP egentlig er mest redde for er ikke boten, men å bli hengt ut i offentlig statistikk over hvor de fremkommer hvem som ikke rapporterer studier og resultater på ct.gov. Slike statistikker ser ikke bra ut hos myndigheter og det er også flere pasientforeninger som ikke blir så fornøyde. Er ofte mange vaktbikkjer som poster slike statistikker med glede (med god grunn). Altså, mer omdømme for BP enn noe annet.

4 Likes

Det er nå tre uker siden Agnete Fredriksen sa at «the study will be on clinicaltrials this week». FPD er guidet skriftlig innen morgendagen(!)

2 Likes

Er ikke så mye, men Vacci er ihvertfall nevnt :sweat_smile:

3 Likes

Sanofi kjøper Translate Bio for $3,2 mrd. :boom:

Sanofi has agreed to buy U.S. biotech company Translate Bio in a $3.2 billion deal, as it bets on
next-generation mRNA technology after setbacks in the COVID-19 vaccine race, confirming a Reuters exclusive report.

Sanofi said it would acquire all outstanding shares of Translate Bio for $38.00 per share in cash, representing a total equity value of about $3.2 billion for Translate Bio.

Tilsvarer en ev Vacci kurs på 97,7,- nok, må si jeg hadde blitt skuffa over en sånn verdsetting.

Joda, men for de som synes covid er støy ville $3,2mrd vært fint på toppen av kreftdelen :blush:

Ja, om det var en lisens deal det var snakk om så er jo det noe annet :+1:

tempsnip