Et utsnitt fra Masteroppgaven i Biotect.
Vacci ligger vell an til å ha 100 ansatte ved årsslutt, så de er jo på god vei ……
5.1.5 Kan man gjenkjenne noen av «suksesskriteriene» ved de norske bioteknologifirmaene? Finansiering er en grunnleggende faktor for suksess og det er klart at Vaccibody’s avtale med
Roche Genentech på 23 milliarder gir de en stor mulighet for videre vekst. Det er dog interessant at ingen av informantene utenfor Vaccibody har kommentert at de tror dette firmaet vil være Norges første «Big Biotech» selskap. I motsetning, så råder det en sterk tro på at Vaccibody kommer til å bli kjøpt opp innen få år. Min informant innad i Vaccibody uttaler «Vaccibody har planer om å lisensiere ut resten, men i dag er det ikke noen planer om å selge ut selskapet. Vaccibody har fått i stad en samarbeidsavtale med Roche Genentech, og selvfølgelig medfører dette en strategioppdatering ved en deal. Vaccibody har en pipeline
med egne produkter og det finnes en anvendelse for disse også utenfor onkologi.« Det gjenstår å se hvor sterke de er når det gjelder denne visjonen når tilbudene om oppkjøp ramler inn. Jeg vil argumentere at her er det ambisjonen til styret, eierne og ledelsen som er avgjørende for videre suksess når det gjelder å bygge opp et større firma, utover 250 ansatte. Om man sammenligner med Algeta, så fikk de i stand en avtale med Bayer 12 år etter firmaet ble etablert og ble kjøpt opp 5 år senere. Vaccibody fikk nå i stand en avtale med Roche, 13 år etter etablering. Jeg vil derfor argumentere at de viser lignende strategier som Algeta og har derfor stor sannsynlig å ende opp med samme resultat: tapt mulighet for Norge.