Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Tvilsomt at de vil notere seg på Nasdaq nå som kursen er så lav.

Kursen og verdsettelsen er vel opp til diskusjon. Jeg synes den er skyhøy.

1 Like

Helt fair å stille spørsmålet. Men NASDAQ noteringer er nok langt mer komplisert enn noteringer her hjemme. Det krever at man har regnskap som følger US standard (det er vel nå på plass med den nye CFO som begynte i mai). I tillegg finnes det en lang rekke lover å regler om hva du kan/ikke-kan kommunisere til markedet i perioden før IPO gjøres.
De skal jo også treffe markedet, ikke noe poeng å notere seg før de har nyheter å komme med som gjør at kursen får en positiv utvikling. Og de har jo heller ikke noe akutt behov for penger, så jeg er happy med at de bruker den tiden de trenger.

Når de har drøyd til nå, bør de også vente til over årsskiftet, så slipper vi formuesskatt ett år til

Registrer bare at Datum/Haudemann, dama hans sitt selskap, høyrehanda Greve’n sitt selskap og flere andre styremedlemmer har flyttet på aksjer internt og at det er kommet meldinger om dette. Det er mulig det er “skatte - “redsel”-motivert” men da burde vel lignede flyttinger av aksjer også skje og meldes i andre selskaper?

Det har blitt flyttet aksjer i Kahoot og noen andre aksjer hvor det er store urealiserte gevinster. Grunnen til at det er så mye av det i VACC er trolig at der er disse urealiserte gevinstene sjeldent store for de som har sittet i aksjen i årevis.

Frykten ligger jo i at den nye regjeringen gjør om på fritaksmodellen og gjør aksjegevinster «løpende» skattepliktig. Ved denne flyttingen får man etablert en ny inngangskurs i det nye selskapet og realisert gevinsten «skattefritt» i det gamle nå. Kan være verdt å gjøre som en sikring mot endringer i skattesystemet.

7 Likes

Takk veldig bra begrunnet

Dersom styremedlemmer og ledelse og deres familie og bekjente har fått vite at nå noteres vi på Nasdaq snarlig, så kan de ikke agere på slik insideinformasjon som ikke er meldt til markedet. Tidligere er det kun meldt at notering i USA skal vurderes.

Å opprette nye selskaper, flytte aksjer til selskaper selge/kjøpe aksjer fordi det vil være gunstig ift beskatning eller i andre henseende ifm denne noteringen i USA er ulovlig.
Da må de heller gå ut med informasjonen til markedet først slik at alle kan gjøre samme grep dersom USA-notering nå er besluttet/godkjent.

2 Likes

De skattemessige tilpasningene mange nå gjør (i mange selskaper) har ingen ting med hvilke børser selskapene er notert på så lenge det er et norsk selskap det gjelder. Det går ut på å realisere aksjegevinster skattefritt i et aksjeselskap før fritaksmetoden evt blir endret eller fjernet.

1 Like

Da har Vaccibody dosert den første i fase 1 studien med Covid-vaksinen :slight_smile:

@pdx Hvorfor sover TekBot?

https://newsweb.oslobors.no/message/545864

10 Likes

Ser meget lovende ut dette.

We are proud to announce first subject dosed in our two-arm clinical trial with next-generation SARS-CoV-2 vaccine candidates.
The two vaccine candidates are a second-generation vaccine that encodes the receptor binding domain (RBD) derived from the beta variant of concern (VB10.2129); and a third-generation vaccine, a T cell based vaccine that encodes validated T cell epitopes spanning multiple SARS-CoV-2 antigens (VB10.2210) identified by the Adaptive Biotechnologies Corp. immune medicine platform.
.
#vaccibody #team #technologyplatform

Hva defineres her som first generation vaccines når dette er second generation? :thinking:

Roc, Er det virkelig nødvendig å være så negativ til alt som har med Vaccibody å gjøre. Jeg tror faktisk alle andre forstår hva som er 1-generasjon, men du har vel en eller annen ekspert uttalelse på det også?

2 Likes

Seriøst, jeg lurer. Forklar meg gjerne siden du vet.

Jeg er ikke negativ til alt med selskapet og ingen ekspert. Hvorfor så hårsår?

1 Like
  1. gen er den du og alle andre har fått satt siden pandemien startet. 2. gen / 3. gen har du kanskje lest om, men jeg tar det med for sikkerhets skyld:

Second-generation vaccine that encodes the receptor binding domain (RBD)
derived from the beta variant of concern (VB10.2129), fully owned by
Vaccibody
Third-generation vaccine, a T cell based vaccine that encodes validated T cell
epitopes spanning multiple SARS-CoV-2 antigens (VB10.2210) identified by
the Adaptive Biotechnologies immune medicine platform

1 Like

Roc.

Du kan åpenbart ditt fag, og jeg tror du formidler mye riktig og mange gode refleksjoner.
Det har jeg ikke noe imot at du gjør. Tvert om, så lærer også jeg (som også er i faget) av dette.

Moderator har bedt deg om ikke å være så provokativ i det du skriver.
Jeg tror det hadde skapt et bedre klima her inne, samt en mer fruktbar debatt om du fulgte denne oppfordringen.

De fleste klarer nemlig det, men ikke alle har like mye å bidra med faglig, så det ville være synd å miste det om du meldte deg helt ut “i protest” eller ble tuppet ut av moderator.

5 Likes

Jeg er ofte enig med Roc i det hen skriver. Går det an å holde diskusjonen til Vaccibody her Cardio? Du sporer av her…

Absolutt.
Det er et statement fra min side, som jeg ønske å formidle til Vacci-diskusjonens beste, og ikke en oppfordring om lang meningsutveksling.
Synes ikke det er en avsporing.

Engsig er forøvrig gjest i Arcticpoddens siste episode. Blir seff ikke utfordret i en slik setting, men er likevel en ok oppdatering, spesielt for nye/potensielle investorer som ønsker en short brief.

Hei Roc,

til informasjon er kursmålet Arctic opererer med skyhøyt++ (130,-)

Kursen er et resultat av hva markedet er villig til å betale. Selv synes jeg at de som betaler en femtilapp for en Redbull er på kanten til “smågal” :slight_smile:

Du bruker malende setninger og fremlegger scenarioer som burde være LANGT fra hvor “ille” det er. Skamme seg.