Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Observ Medical

En ting jeg sliter med å se når dere absolutt skal sammenligne dette selskapet med Photocure og Arcticzymes, som begge har over 90% brutto marginer på produktene de selger, er hvordan Observe skal klare 40% ebit marginer, når brutto marginene er 39,7%.

Ingen her som på død og liv må sammenligne selskapet med AZT og eller Pho.

Jeg skrev forleden at jeg fikk azt vibber når det kom inn en ny CEO og ift Pho så er de i samme båt med at det er ressurskrevende å selge inn produktet på klinikkene i USA.

Har ikke sett annen guiding enn 500 mnok for Biim OG Sippi og 100 mnok for den nordiske porteføljen. Når de ser for seg å nå disse målene, vet jeg ikke. Er også skuffet over guidingen. Om 50 mnok i 2022 inkluderer oppkjøpet av Biim, så kan det jo ikke dreie seg om rare organiske veksten i 2022?

Vi får høre nå:

Observe Medical ASA Webcast Q4 2021 (royalcast.com)

Og der bør man nytte anledningen å stille spørsmål eksempelvis på guiding

2 Likes

Prospektet sier omsetning på ca 10m for Biim i 2020. Det er alt jeg har sett så langt. Så det kan godt hende at denne vokser godt organisk i 2021, og blir en signifikant del av topplinjen i 2022? Vi vet ikke. Det er viktig at selskapet gir guiding på omsetning per produktgruppe!!

1 Like

Håper de som har tid til å følge med på presentasjonen, har mulighet til å stille spørsmål om dette. Synes de kan være litt klarer mtp omsetningsmål🙂

Okei, har bare sett det har blitt nevnt i tråden her noen ganger.

For all del Observ kan sikkert bli en god investering og jeg følger med, men personlig tror jeg de er litt for langt unna å gå med overskudd og slik jeg har forstått det er BM litt for lave. I AZT kunne man tjent 10x pengene etter at de hadde vist overskudd i 2 kvartaler.

Om guiding for 50MNOK i omsetning for 2022 stemmer er faktisk PHO billigere på ev/s med bedre marginer og forhåpentligvis bedre vekst om de kan komme tilbake i pre covid form.
Kun mine tanker etter å ha sett litt kort på caset, håper så klart det går veien for dere som er inne :slight_smile:

Merket meg at Carnegie var tilstede og stilte spørsmål…

Når det gjelder de 50 mill for 2022 så var det oppgitt da de var komfortabel med at det vil nås, garantert.
De har startet en prosess nå for å konkretisere guiding framover også dette med den milliarden slik jeg skjønte det.

Personlig tenker jeg det er bedre at dem sier 50 mill og kanskje oppnår 63 mill enn å guide 75 mill og må nedjustere ved q2.
Guding er vanskelig og noe dritt egentlig for et selskap i denne fasen og jeg klarer ikke henge meg for mye opp i det.

4 Likes

Man kan argumentere for at 50 mill er lite, men et sånt beløp betyr at de åpenbart er forbi pilotstadiet for et eller flere av produktene.
50 mill, som selskapet føler seg trygg på å oppnå, er et slags “proof of concept” på at kunder faktisk vil betale for Observes løsning(er).
Siden (hvis) sykehus vil kjøpe Observes produkter, så er spørsmålet mer hvor stort reelt salgspotensial er, og hvor bratt salgskurven blir fremover.

3 Likes

Ikke helt!
Observe har ‘kjøpt’ seg omsetning via Sylak oppkjøpet, men vekstselskapet Observe må lykkes med kjerneproduktene sine: Sippi og nå Biim.
Det er helt avgjørende for selskapets verdiutvikling at Observe får fart på Biim og Sippi salg.
En stor andel av 2022 omsetningen er nå i helt standard produkter, gjennom Sylak.
All omsetning er ikke like verdifull, åpenbart!

1 Like

AZT og PHO har vært nevnt. Jeg tenker på PLT som et beslektet “tilfelle” innenfor et helt annet produktområde: Godt produkt, men lave salgsvolumer.
OBSERV fremhever et salg av 260 Biim enheter som skal leveres gjennom første halvår. Med en stykkpris under 1000 $ blir det i beste fall 260.000 $ som tilsvarer under 3 mill. NOK. Av dette sitter selskapet igjen med rundt 1 mill. i bidrag. Dette blir puslete. Ordrene burde minst være i størrelsesorden 10 ganger 260. Forhåpentligvis vil de komme utover året?

1 Like

Takk for svar. Angående deres egenangitte fordeler vs. konkurrentene kjenner meg jeg ikke igjen i de, med unntak av størrelsen som jeg trakk frem i forrige innlegg. Det jeg har funnet av pris på Biim ligger på nivå med f.eks. Butterfly, som fremstår som et mye bedre produkt etter mitt syn. Det er noen bruksområder, ja, men konkurrentene de selv trekker frem har samme bruksområder i tillegg til en haug andre. Det kan dog være en fordel da de i følge sliden er “tailor-made for nurses and other clinical staff” som ofte ikke vil ha bruk for denne haugen med andre bruksområder. At det brukes 300 timer/seng/år på intensivavdeling på avlesning og registrering av urinproduksjon har jeg absolutt ingen tro på, dette tallet er jeg spent på hvor de hentet fra, virker for meg alt for høyt. Men jeg kan selvsagt ta feil. Jeg synes Sippi fremstår som et leveverdig produkt, men jeg er spent på hvor lett det blir å rulle det ut.
Ellers skal jeg innrømme at jeg ikke har satt meg veldig inn i caset og er heller ikke involvert i all drift på et sykehus. Jeg er innom intensivavdeling bare nå og da, og enda sjeldnere innom dialyse, men jeg har forståelse for driften ved disse avdelingene. Ultralyd og urinkateter/poser har jeg å gjøre med daglig. Jeg kan også bare uttale meg om norske forhold.

1 Like

Det du skriver var ikke særlig oppmuntrende. Men Ingerø Reiten er ikke kjennt for å kaste penger etter ulønnsomme forretningsideer. Og her eier de over 1/3 av selskapet sammen med NAVA (som de også er majoritetseier i) Jeg vil jo tro de har hatt en “hånd på rattet” i dette oppkjøpet, og også i utskiftingen av CEO (som jeg ikke har sett noen begrunnelse for)

Hmm… 2.gang på 2 dager jeg får fill på ordre nede på 6.5x nivået… Vet ikke helt om jeg skal bli glad eller bekymret :nerd_face: :slight_smile:

Don’t worry. Be happy :grin:

Det var nok noen som tenkte de skulle få en kjapp gevinst her, som nå innser at den nå evt. ligger lenger framme, og det passer kanskje dårlig. Tålmodighet er en dyd.

Skal ikke se bort fra at det er Avanza som lemper ut siste rest idag

Litt sketchy her i OBSRV nå. Tenderer mot å bikke nedover og under den diagonale støtten vi har ligget over siden bunnen (i hourly chart). Grunn til å være våken og sjekke mønster om vi havner under 6kr (dvs. svarer markedet med å kjøpe eller selge?).

EDIT: Vi er også under MA200 og jeg hadde helst sett at vi etablerte oss over den så raskt som mulig igjen. Hvis ikke får vi i bestefall en enda lenger konsolideringsfase her nede på 6-ish. Worst case skal vi nedover.

Observe Medical receives MDR certification under the new European Medical Device Regulation

5 Likes

Noen her som har en formening om nærmeste fremtid på denna?

Ved å lese litt bakover vil du kunne gjøre deg opp en mening. Se også https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220329_1
Den holdes på norsk.

1 Like