Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Observ Medical

Tanker om morgendagen? Greit å komme seg inn før presentasjonen?

Selve regnskapet blir selvsagt rødt, men håper inntektene fortsetter å øke som de gjorde i q3.
Det viktigste for min del er hva dem sier om utsiktene framover nå med Biim med på laget

3 Likes

Rune Nystad appointed CEO of Observe Medical ASA

4 Likes

Nå fikk jeg ærlig talt litt Biotec Pharmacon(AZT) vibber gitt.
Husker hva som skjedde der ved endring av CEO.

Noe justering og kurs fra 5 kroner til en hundrings på 6mnd.

2 Likes

Stemmer, ikke bare jeg som fikk samme vibber av dette :+1:

Hei @Rodjer Hva mener du med «noe justering»?

Ja, godt spørsmål, vet ikke hva konkret jeg tenker på her.
Men ser ikke bort fra at Nystad har endel mer ballast og nettverk til å drive fram sippi og biim på enn det avgått Ceo har.
Og med litt mer fart på nye kontrakter etc så kan det gå unna.

Tydelig at dette har vært planlagt noe tid siden han går rett inn i rollen og kjører presentasjonen selv imorgen og jeg tror det kan gi oss en boost på presentasjonen siden han er utrolig godt kjent med Biim og USA.

1 Like

Har sett litt på observe medical i ettermiddag. Jobber selv på sykehus.

På grunn av økonomi og ressursbruk kan jeg ikke tro at sykehusene kommer til å prioritere denne type utstyr dessverre (sippi), selv om tanken er god. Det mest interessante var forhindring av spredning av bakterier fra urinposen, men jeg er fortsatt ikke overbevist om at dette er løsningen.

Venescanner finnes allerede og vet av erfaring at disse er lite brukt og prioritert i en hektisk hverdag.

Kan hende jeg tar feil altså, men ville ikke belånt huset for å gå all in her :slight_smile:

6 Likes

Har selv vurdert å ta et lodd, men sitter foreløpig på gjerdet. Er enig i at det mest interessant er forhindring av spredning av bakterier. Forsåvidt ikke helt uinteressant med automatisk måling av urinproudksjon ved intensivsenger, særlig ikke nå når journalsystemer gjøres smartere i omtrent hele Norge. Samtidig er avlesning av dette en lite tidkrevende oppgave, så jeg er ikke helt overbevist om at det blir satt av penger til innkjøp av slikt med det første, her i Norge. Men for all del interessant på sikt. Lommeultralyd er smått i bruk og kommer til å bli mer brukt fremover, men Biim har sterk konkurranse fra flere andre produsenter som jeg synes har et bedre produkt. Det eneste fortrinnet jeg ser er at det er en trådløs probe. Det finnes flere andre prober med ledning som man kan koble til smarttelefoner eller som er koblet til en egen skjerm, som er enkle nok å frakte med seg og som har et bredere bruksområde.

Edit: jobber også i sykehus

5 Likes

Godt med noen kritiske røster som jobber i sektoren :slightly_smiling_face:

Interessant det dere trekker frem, tydeligvis ganske motstridende synspunkter mellom selskapet og sykehuspersonell( i hvert fall et par) :thinking: I siste presentasjon er det en slide som viser betydelige besparelser ved bruk av Sippi og en slide som viser fordeler Biim vs konkurrenter. En tredje slide viser også at det er flere potensielle bruksområder for Biim.

2 Likes

Observe Medical ASA: Business update and interim financial results for the fourth quarter and full year 2021

Jeg jobber ikke på sykehus, men tenker at når Fresenius Kidney Care med sine dialyse sentre ser nytte, bruksverdi og økonmi i dette har de kommet et godt stykke på vei.
"A partner agreement with Fresenius Kidney Care, the leading provider of kidney care services in the US, is already in place, whereby Biim is intended to be used across Fresenius’ dialysis centres in the US.

Samtidig tenker jeg litt som jeg gjør/gjorde i Photocure, markedet i USA er så ufattelig stort.
Men, det krever nok uten tvil ressurser for å få innpass, jobben gjør ikke seg selv.

Er her markedet ligger og så lenge amerikanerne har sett nytten så er det virkelig gode nyheter!

3 Likes

Noen som vet hvorfor omsetningen over halverte seg fra q3 til q4?

Større leveranser frå Sylak i Q3 som ikjhe var i Q4

2 Likes

Veldig mange sykehusansatte i Norge har de facto erfaring som tilsier at økonomi kommer i veien for nyttige, gode og sogar nødvendige investeringer. Det er således en god grunn for sunn skepsis ift. slike investeringer/produkter og sannsynligvis hvorfor det er så riktig/viktig å utvikle dette videre i store private markede a la US.

1 Like

Jeg synes dette med Fresenius og US er kjempespennende, men er litt skuffet over guidingen for 2022. Men, dette kan selvfølgelig skyldes at ny CEO ønsker noe mer tid- og grunnlag for å imponere

Er det egentlig så ille med inntekter på 50 mill for 2022?

50m er jo bare et tall… og med 40% margin så taper fortsatt selskapet penger i 2022.

Det som er mer interessant er guiding for omsetning på Sippi og Biim produktene. Har de gjort det noen steder, brutt det ned per produkt?

1 Like