Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Observ Medical

Ser litt på observe slik photocure var tidligere før det løsnet

Man forstår jo bedre hvorfor grunderne selger.
Andre hadde forsøkt seg med lignende produkt (Israel) uten å lykkes.
Sippi var ikke godt nok utviklet i 2015 og det var fremdeles en lang vei å gå. For Navamedic ble det en hemsko som de ønsket å kaste av seg.
Nå ser det lysere ut.
Men jeg spør meg om hvorfor grunderne selger Biim? Ikke sikkert det blir “plankekjøring” her heller?

Tja, alt kommer til en ende, mulig de var særdeles godt tilfreds med tilbudet samt at de var fed up og klar for å kvitte seg med selskapet.
Deres verdier har falt med 65% siden de solgte på delen hvor de fikk aksjer i Observe.
Så får vi se hvor lang tid det tar før kursen er oppe i 16,52 igjen.

Sitter med en følelse av at noe kan skje oppover når som helst nå, vi får se.

BIIM hadde ikkje mykje cash for å vokse raskt før dei blei kjøpt opp. Altså kan ein tenke seg at dei trengte funding for å vokse vidare og det hadde dei ikkje moglegheit å skaffe utan å vanne seg sjølv kraftig ut. I tillegg fekk dei betalt i aksjer som og ga dei ei ekstra oppside med tanke på at dei fekk ta del i Sippi.

Men det hadde ikke Observe heller :laughing:
Får håpe det går bra og ikke tar for lang tid før overskuddene viser seg.

Nei, men Observe var allerede børsnotert. Ja håper at det ikkje tek for lang tid med overskudd nå, men med 150mill i ny cash bør dette kunne gå fram til Sylak tjener greit og Biim og Sippi går i 0.

Styrkes gradvis dag for dag.
Vil anta at vi relativt snart etablerer oss greit opp på 7-tallet.

Tok et lite lodd her idag jeg også. Begynner å se spennende ut teknisk om vi kommer over 7-8kr

1 Like

Ja @Hpbjorn, du som kan det tekniske.
Jeg kan lite om TA, men bare grafen synes jeg er tiltalende nok, så kommer alt det andre i tillegg med kjøpet av Biim, emisjon og bra med cash.
En organsisasjon nå som kan virkelig ta fatt på det organisatoriske hvor det trengs og få rullet ut produktene i Europa og USA

Fra HO(har ikke kvalitetssikret, men antar det ikke er langt fra sannheten)

“Burde vel få seg et skikkelig løft snart.Mcap er jo på samme nivå nå,som før oppkjøp på 185mill og 130mill i cash :slightly_smiling_face:Altså får man nå BIIM og 130mill ekstra i cash gratis!Det rimer jo ikke helt,så reprising burde komme.”

1 Like

Tok ett lodd til på 6,76. Så får vi bare se hva dette blir til. Stoler på @rodjer litt her på det fundamentale - han pleier å ha sett de vesentlige momentene. (Ta det med ro - er en investor/trader med selvstendige beslutningsevner :sweat_smile: og roser/skylder på ingen andre enn meg selv uansett utfall).

Da kan man kanskje tillate seg å “stjele” litt mer utfyllende betraktninger fra samme skribent (thief ).
(Heller ikke kvalitetssikret):
“Har man fulgt litt med før emisjonen mtp mcap,og hva den nå er,så er det liten tvil om at dagens kurs er total feilprising av markedet.Mcap var mellom 300-400mill før emisjonen.Emisjonen ble gjennomført pga oppkjøp av biim til 185mill,hvor 130mill ble betalt med aksjer(ca 8mill aksjer av ca 16kr) og resten i cash.Så ble det i tillegg hentet 130mill i cash.Emisjonen tilførte altså verdier til 315mill kr.Mcap var altså 300-400mill + oppkjøp/cash,vil da gi en ny mcap på 600-700mill!Før var det ca 20mill aksjer.Etter emisjonen er det ca 53mill!(20+25 i emisjon+8(delbetaling biim))!Altså en naturlig kurs etter emisjonen vil da være 600-700mill/53mill aksjer=11.3-13.2kr!!Nå er den halvparten pga en dårlig planlagt emisjon.Nå får man gamle observe(Før emi),for 0kr!!Er vel opplagt at aksjen er så til de grader underpriset. Spesielt ettersom selskapet guider inntekter på rundt 1.1mrd etterhvert.Det burde jo gi overskudd i 100mill klassen hvert år”

2 Likes

Eit litt meir utfyllande svar til det over utan å hausse.

MCAP før emisjonen var på linje med MCAP idag. Men den var og på eit nivå der det var eit større håp om framtida enn nå. For min del er det 2 scenarioer. Det eine er at dei framleis bruker hinsides lang tid på å selge og ikkje får kommersialisert SIppi og Biim. Då er kursen alt for høg. Det andre scenarioet som er det eg har mest tru på er at dei finansielle måla til selskapet blir oppfyllt. Tidlegare har det vore snakk om EBITDA margin på 40% på SIppi. Den er nok ikkje annleis for Biim. Med denne type selskap er det ikkje veldig mykje forskjell på EBITDA og resultat. Lite varelager og equipment som betyr lite avskrivinger. Finans kjem nok heller ikkje til å vere veldig stort. Det betyr altså at eit resultat lett kan komme inn mot 200-300 mill og meir. Dette i eit enormt stort marked som veks fort. Kursen gjenspeiler altså ikkje det håpet og i min meining priser det inn scenario 1 høgare enn scenario 2. Så viss det blir litt likt scenario 2 vil eg tippe vi fort kan få aksjekurser på opp mot 50 tallet før vidare veksttakter og marginer kjem.

Ein liten tilleggsopplysning er at CEO ønsker at Observe skal få enda fleire produkt sienare. Anten vi R&D eller oppkjøp. Dette kan gjere Observe enda meir verdt.

3 Likes

Så kort oppsummert så er bull-scenarioet, dersom alle brikker faller på plass, å ta en AZT :slight_smile: ?

1 Like

Ja egentlig. Raskere opp i omsetningen, men lågare marginer. Produktene ser jo ut som verdensklasse, men som @Rodjer og veit så kan slike produkter ta lang tid for kommersialisering. (Photocure)

3 Likes

Mitt case i Observe er framleis slik eg skreiv i “analysen” min for ei stund sidan. Så oppsida er stor og ekstremt stor, men fortsatt god risk

1 Like

Sparer noen for unødvendig bruk av kalorier

5 Likes

Ikke sett den der tidligere faktisk, veldig bra og takk for deling her😀

Ja, ttt alltid, sånn er det bare.
Men, det forhindrer likevel ikke 100-200% oppgang her framover :grinning:

2 Likes

Spennende chart synes jeg i OBSRV. Vi har noe som ligner mer og mer på en bunnformasjon mellom 6 og 7kr. Mye volum her nede vs tidligere = mange nye aksjonærer som burde sikre dette som et gulv (med mindre vi får vesentlige nyheter i feil retning, selvsagt).

Jeg har blinket ut 2 belter vi bør være oppmerksom på på veien oppover (gitt at det faktisk går opp). Det er mellom 8,50-9,50 og 12,50-15,00. Dette kun basert på horisontale nivåer der aksjen har hatt tydelig contention og endel volum. Men vi ser også glidende snitt som p.t. er i og rundt nettopp disse beltene (med unntak av MA20 som naturlig nok ligger mye lavere - men som vi nå også har etablert oss over).

Risk til nedsiden vil jeg si ligger ned mot 4,50kr og tidligere bunner. Grei R/R i mine øyne.

I første omgang vil jeg tenke det er naturlig at vi nærmere oss MA50 og/eller 8,50kr. Mitt tips er at dette skjer ila nærmeste fremtid (dager → et par uker) og primært derfor jeg valgte å kjøpe idag til snitt ca. 6,83kr.

Lykke til!

EDIT: På hourly synes jeg det ser hakket mer spennende ut :cowboy_hat_face:

3 Likes