Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Økonomi – Formue, gjeld og forbruk

Med tanke på at jeg er 21, så har jeg det meste av livet igjen foran meg.
Forhåpentligvis er jeg ikke den eneste her inne som er ute etter å bygge sin egen formue, tror at jeg er blandt de yngre her, håper å høste mye fra dere mer erfarne.

Det jeg vil fram til med denne tråden, er å ha en plass vi kan samle erfaringer, sparetips, budsjett/oversikts maler, fornuftige bøker om økonomi, lenker til nyttige nettsider mm.
Gjerne inkluder Excel filer/screenshots til smarte oppsett.

16 Likes

Jeg kan anbefale denne appen for å holde oversikt over hva man bruker penger på og for å se hvor mye du har igjen av lønnen hver måned

Dessverre ikke alle banker som støttes i Norge enda, men det kommer sikkert etterhvert.

Alle innkjøp og transaksjoner kategoriseres automatisk, så det er en enkel måte å se hvor penger går. Jeg er ingen sparefanatiker, men liker å gå pluss hver måned og det blir penger etterhvert i hvert fall hvis du plasserer det på en måte som gir grei avkastning og så er det bare å la rentes rente effekt jobbe :slight_smile:

4 Likes

Student eller i jobb?

Fin og oversiktlig app absolutt, skal se om jeg finner den på Android.
Vet du om oversikten ang banker som støttes? Prøvde å google litt rundt, men kom ikke til noe konkret.

Har du noen finansielle mål for året i år? :slight_smile:

Lærling, så kan vell bli plassert i midten av de to der :smile:
Enn du?

Når det gjelder egenkapital har jeg ikke noe spesielle mål siden den svinger avhengig av boligmarked og aksjemarkedet, og har jo steget en del de siste årene i det jeg tror er en boble og forventer ikke så mye avkastning (men prøver så klart å få mest mulig ut i fra forutsetningene som er i markedet nå)

Ellers er det jo nedbetaling av lån og sparing som igjen kan investeres som gjelder. Prøver å maksimere nytten som jeg får av de pengene jeg bruker og har ikke noe mål om å leve på eksistensminimum, men heller ikke sløse på ting som jeg egentlig ikke bryr meg om.

Det er jo utrolig bra at du er i gang allerede da har du tiden til hjelp, det blir jo fort en snøballseffekt når du først er i pluss og holder deg unna kredittkortgjeld eller gearing i aksjemarkedet.

2 Likes

Mine mål er som følger. Få kjøpt meg en 911 Turbo. Betale ned leiligheten til dragen. Starte eget firma her hjemme.

Ca 1.4 i aksjer
Bank og bsu null

1 Like

Egentlig veldig bra oppsummert, de fleste hadde klart seg bra om de tenkte litt i disse baner :thumbsup:
Ikke noe helt konkret og rett på spissen mål altså? Det hjelper ganske bra :wink:

Mmm… 911 Turbo ja… :smirk: Slenger meg på med en Ferrari 458 Italia jeg da… Så er vi ish på samme prisnivå :wink:

Uten at jeg vet hva firma du tenker på, så sitter du i hvertfall på egenkapital til å klare deg en stund om du realiserer :thumbsup:

TIpper at BSU allerede er poppet og bank er vell heller ett fleksilån da, eller er alt investert?

Vilka banker och tjänster kan Tink hämta data från?
Tink stödjer i dagsläget inhämtning av data från följande
Banker: Danske Bank, Handelsbanken, ICAbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB, Skandiabanken, Sparbanken Öresund, Sparbanken Syd och Swedbank med sparbankerna.
Kreditkort: American Express, Eurocard, SAS American Express, SAS Mastercard, Statoil mastercard, SJ Priomastercard, OKQ8, Supreme card, Nordea Guld, Länsförsäkringar Visa, Finnair Plus Mastercard, JET MasterCard, NK Nyckel Mastercard, Nordic Choice Club MasterCard, Preem Privatkort, SEAT kortet, Coop MedMera, Shell MasterCard, Skoda Kortet, Swedbank Ung, Ticket Rikskortet, Volkswagen Kortet.
Aktiemäklare: Avanza och Nordnet.
Övriga: CSN

fra https://www.tink.se/sv/hjalp/

2 Likes

De støtter også noen egne banker i Norge som ikke er på den listen

1 Like

Takk for hjelpen, ser at banken min er der. :slight_smile:
Fant også fram til Android versjonen, så denne blir absolutt prøvet ut fra min side,blir spennende å se faktisk hvor mye som går til hva.

Edit; Den oversikten gjaldt nok Sverige? Støtter så godt som bare Sparebanker når appen er lastet ned og valgt Norge, de største bankene i Norge var ikke inkludert.

1 Like

Alt er pløyd inn i aksjemarkedet. Ser ikke poenget med å sitte på en haug $$$$ som blir mindre verdt. Når jeg har fasilitetene klare for firma så blir det nok litt realisering om det blir behov. 911 Turbo skal på tunet så fort som mulig. Har planer om å ha 1.5 til å være investert til enhver tid, så derfor må jeg vente litt med å handle. Kjørte en på fredag og fant ut at 944 prosjektet mitt kommer ikke til å kunne tilfredsstille meg :slight_smile:

3 Likes

Sparer for det meste i fond… snart maxet BSU (som er eneste bankplasseringen det er noe poeng i å ha). Aksjeinvesteringer er mest for morro skyld, og derav små størrelser.

De eneste “tunge” investeringene mine er i bolig. Som strengt tatt er som en gearet investering å regne.

Opprinnelig var planen å bygge “formuen” i form av en boligportefølje for utleie. Men med de siste års sinnsyke verdistigning, så virker det enklere å selge for gevinst enn å sysle med alt arbeidet som følger med å drive med utleie.

Forøvrig ikke bilinteressert. Kansje jeg får kjøpe en båt istedet :wink:

3 Likes

Solgte nettopp båten min for 180 000. 25000 i verditap på 3 sesonger var verdt pengene :slight_smile:. Finnmaster 5700 open med 100hk Yamaha var bra den. Nå skal jeg ha en mindre.

4 Likes

Finnmaster er virkelig flotte båter :blush:o forhold til verditapet, så gir en båt mye mer glede enn hva enn bil gjør.
Men så har jeg aldri kjørt en 911 turbo :wink:

Om du allerede hadde prosjekt med en 944, så var det farlig gjort av deg å sitte seg inn i en 911 Turbo ja, haha![quote=“Fenriz, post:12, topic:607”]
… snart maxet BSU (som er eneste bankplasseringen det er noe poeng i å ha)
[/quote]
Dæven, tar sin tid å fylle den altså… Syns årlig innskudd er for lavt ift maksgrensen. Og ja, er vell ikke mye mening i å ha pengene ellers i banken. Vurderer å ha mine 25k til neste års bsu i aksjer i stedet eventuelt, må se det litt an. :slight_smile:

Kan en så lenge si meg enig, har ikke eid båt enda :smiley: BIl kostet meg 17 i seg selv + 17 i rep og sikkert 5 i div + diesel, haha. Bil i seg selv er vell i bunn og grunn tapsprosjekt

Aksjer - 13 mill
Hus - 8 mill

Gjeld - 5 mill

konto - kommer an på hva kjerringen finner på…

9 Likes

Med 25 i innskudd årlig så tar det 10 år :wink: var 20k årlig før…

Gamle Funcom-investor-forumet har endelig blitt voksen :slight_smile:
med tråder som denne Formue Bygging & økonomiske mål, Den store FOND tråden, Pensjonssparing etc. Morsomt å se hvordan vi har utviklet oss fra starten !

14 Likes

Se heller på BSU som et enkelt skattefradrag. Du blir glad for de tusenlappene i mange år fremover

3 Likes

Håpet du skattet litt mens du sparte i BSU, viss ikke er det litt bortkastet å fylle på så tidlig :slight_smile: + det tar ca 10 år, rentene er en del av max beløpet.