Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Olav Thon Eiendomsselskap

Jeg gjør et unntak nå og investerer for første gang i et eiendomsselskap. Jeg har alltid tenkt slik at jeg ikke skal kjøpe aksjer i den bransjen jeg tjener alle pengene mine i, men gjør et unntak nå som porteføljen min er blitt litt større. Investeringen min her utgjør bare 10% av totalen nå.

Kjøpspris 140 kroner. Target 157 kroner innen 6mnd. Trolig innen veldig kort tid.

http://www.estatevest.no/storebrand-har-kjopt-dnb-byggene-i-solheimsviken/

Yielden i markedet er nå rekordlav i alle sentrale områder. Og det rapporteres fra meglere rekordstor interesse for større eiendomsprosjekter, næringseiendom og sentrale adresser - fra utlandet. I tillegg viser bl.a. Storebrand at norske investorer som kjenner markedet bedre er villig til å overby utlendingene enn så lenge. Krona går nok fortsatt bare en vei en stund…

Her er en god sak om yield med spesifikk yield for ulike eiendommer og områder i bl.a. Oslo:

http://www.nenyheter.no/40124 - Den store Yieldguiden

Odin-forvalter Thomas Nielsen valgte Olav Thon som ett av sine 3 tips i dagens Hegnar TV sending.

Teknisk ser det veldig sterkt ut selv om det kan være mulig å lure seg inn her på 138-139 kroner. Jeg tar ikke sjansen og kjøper på 140.

7 Likes

OLAV THON EIENDOMSSELSKAP ASA
Rapport for 3. kvartal
Olav Thon Eiendomsselskap hadde et godt resultat i 3.kvartal, preget av
verdiøkninger på konsernets investeringseiendommer og økte leieinntekter.
Resultat før skatter og verdiendringer økte med 3 % til 344 millioner kroner.

Hovedpunktene i kvartalsrapporten er som følger:
• Konsernets leieinntekter var 566 millioner kroner (539). Årlig
leieinntektsnivå økte til 2.385 millioner kroner (2.270), og ledigheten i
eiendomsporteføljen var 3 % (3).
• Resultat før skatter beløp seg til 762 millioner kroner (622).
• Netto kontantstrøm fra driften var 275 millioner kroner (235).
• Konsernets egenkapitalandel var 39 % (36), og egenkapital pr. aksje økte i
3. kvartal til 152 kroner (127).
• Konsernets likviditetsreserve var 3.788 millioner kroner (4.179).
• Omsetningen i kjøpesenterporteføljen som eies av konsernet var
11,5 milliarder kroner (10,6).

Olav Thon Eiendomsselskap plasserte i 3. kvartal et nytt obligasjonslån i det svenske kapitalmarkedet,og flere større nye finansieringsavtaler med nordiske banker planlegges etablert i 4. kvartal. Gjelden hadde en gjennomsnittlige gjenværende løpetid på 2,8 år (3,4), og 15 % (28) av gjelden forfaller til betaling innen 1 år.

Likviditeten i Olav Thon Eiendomsselskap aksjen er sterkt økende. I årets ni første måneder ble det gjennomført 8.036 handler av aksjen over Oslo Børs mot 2.413 handler i samme periode i fjor.

Olav Thon Gruppen AS m/datterselskap 71,9 %
Folketrygdfondet 7,7 %
MP Pensjon 1,8 %
VPF Nordea Norge 1,7 %
Otto Olsen Invest AS 1,6 %
Øvrige eiere 15,3 %
SUM 100,0 %

Fremtidsutsikter
Veksten i norsk økonomi er svært lav, og oljeprisfallet bidrar til svake vekstutsikter for norsk økonomi de nærmeste årene. Norges Bank kuttet renten til 0,75 % i september, og signaliserer muligheter for ytterligere rentekutt det neste året.

Den store etterspørselen etter næringseiendom både fra norske og internasjonale investorer fortsatte i 3. kvartal og bidro til økte priser på næringseiendom. Det forventes fortsatt lave renter, og det antas at den høye etterspørselen vil vedvare også i tiden fremover.

Privatkonsumet i Norge forventes å øke i tiden fremover, og rammebetingelsene for konsernets
kjøpesentre vurderes derfor som positive.

I kontormarkedet i Oslo-området er ledigheten svakt økende og leieprisene svakt fallende. Med bakgrunn i noe økt arbeidsledighet, er det grunn til å forvente at denne utviklingen vil fortsette i tiden fremover.
Styret vurderer at konsernets solide markedsposisjon i eiendomsmarkedet og sterke finansielle stilling vil bidra til en tilfredsstillende resultatutvikling også i tiden fremover.

Oslo, 12. november 2015
Styret i Olav Thon Eiendomsselskap ASA
http://www.olt.no/Documents/rapporter/2015/q3/OTE-q3-2015-nb.pdf

1 Like

rt 143

Denne stikker nå…bare sier det!

1 Like

Gikk ut herfra på 142. Skal holde meg unna eiendomsaksjer. Kun fordi alle inntektene mine kommer derfra.

Jeg står for anbefalingen fremdeles Onns. Men siden jeg mener det Ikke er lurt å putte alle eggene i samme kurven, siden jeg jobber som Eiendomsmegler og har 2 utleie boliger, så solgte jeg nå når jeg har stokket om og tatt ned risikoen ved å kjøpe mer fond etc.

2 Likes

Børsnoterte Olav Thon Eiendomsselskap meldte torsdag om et resultat etter skatt på 1.051 millioner kroner i 4. kvartal 2015, mot 400 millioner kroner i samme periode året før.

Vi skal hente 1,5 milliarder kroner gjennom sertifikater, og da vil vi trolig en rente på under 0,2 prosent, sier han til Finansavisen.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2016/02/Slik-faar-Olav-Thon-0-2-prosent-laanerente

Holdt seg i ro under brexit. Faktisk økt litt. rt.144.

1 Like

Rt. 162,50… @StjerneBris

1 Like

Woho…tar nok av på denne stornyheten :stuck_out_tongue_winking_eye:

"Finansiell controller Hedvig Lima har den 30.09.2016
kjøpt 300 aksjer i Olav Thon Eiendomsselskap ASA til
kurs 165,00 kr per aksje.

Lima eier etter kjøpet 300 aksjer i Olav Thon
Eiendomsselskap ASA.

Denne opplysningen er meldepliktig etter
Verdipapirhandellovens §5-12"

1 Like