Er det noen triggere i vente kommende måned, før prospekt skrives ferdig og tegningskurs settes?
Takk for tilbakemelding
Noen som har tanker rundt tegningskurs?
Vi mottar ca 1,2 aksjer i BGBIO pr. aksje i ONCIN
Med sluttkurs i går i BGBIO utgjør det ca NOK 1,44 pr. aksje i ONCIN
Bør vi forvente en høyere BGBIO kurs fremover nå som merger er godkjent på EGF’er.
Disclaimer. Jeg har aksjer i begge selskaper.
tegningskursen vil bli satt med 35% rabatt i forhold til volumvektet pris snittpris de siste ti dagene før ex-dato, om jeg ikke har misforstått.
130mill skal inn, så for eksisterende aksjonærer som tenker å delta har det ikke så mye å si hva kursen blir, egentlig.
Verdt å merke seg at garantister får 12,5% mer aksjer som kompensasjon. Kanskje noen andre her på tråden vet litt mer detaljer rundt en slik ordning om interessen eksternt, altså uten for garantikonsortiet, er veldig høy. @Boms @Merlin
- Antall BerGenBio-aksjer til Oncoinvent-aksjonærer:
- Oncoinvent har 97 743 343 aksjer.
- De vil motta 1,20268049 BerGenBio-aksjer per Oncoinvent-aksje.
97 743 343 * 1,20268049 = 117 554 999 aksjer
- Totalt antall aksjer i det sammenslåtte selskapet:
- Legg sammen det nåværende antallet BerGenBio-aksjer med aksjene som skal utstedes til Oncoinvent-aksjonærene.
39 087 116 (BerGenBio) + 117 554 999 (til Oncoinvent) = 156 642 115 aksjer
Det sammenslåtte selskapet vil altså ha totalt 156 642 115 aksjer før den planlagte emisjonen.
Emisjonen er på 130 mill kr. Som gir en emisjonskurs på 130 000 000/ 156 642 115 aksjer dvs kr 0,83.
Selv om 130 millioner delt på 156 642 115 gir en verdi på omtrent 0,83, er det ikke sikkert at dette blir emisjonskursen.
Grunnen til dette er at emisjonskursen fastsettes av flere faktorer, ikke bare det totale emisjonsbeløpet delt på antall aksjer som eksisterer før emisjonen.
- Antall nye aksjer: Den viktigste grunnen er at emisjonskursen bestemmer hvor mange nye aksjer som vil bli utstedt. Hvis kursen settes til for eksempel 1 krone per aksje, vil det bli utstedt 130 millioner nye aksjer. Hvis kursen settes til 0,50 kroner per aksje, vil det bli utstedt 260 millioner nye aksjer.
- Rabatt til eksisterende aksjonærer: En fortrinnsrettsemisjon er ofte priset med en rabatt i forhold til markedsprisen på aksjen på emisjonstidspunktet. Dette gjøres for å gjøre det attraktivt for eksisterende aksjonærer å tegne seg for nye aksjer.
Det er derfor en omvendt sammenheng: Først fastsettes emisjonskursen, og deretter bestemmes det totale antallet nye aksjer som utstedes, basert på emisjonsbeløpet.
Hvis emisjonskursen settes til 2 kroner per aksje, vil det utstedes 65 000 000 nye aksjer.
For å finne ut hvor mange nye aksjer hver eksisterende aksjonær vil få per gammel aksje, kan vi dele antallet nye aksjer på det totale antallet aksjer i selskapet etter fusjonen, men før emisjonen.
- Antall nye aksjer: 130 000 000 kr / 2 kr = 65 000 000
- Antall eksisterende aksjer: 156 642 115
- Forholdet per aksje: 65 000 000 / 156 642 115 ≈ 0,415 nye aksjer per gammel aksje
Dette betyr at for hver 100 aksjer en aksjonær eier, vil de få rett til å tegne seg for omtrent 41,5 nye aksjer.
Hvis du har 100 000 aksjer i Oncoinvent nå, vil du etter fusjonen få tildelt et visst antall BerGenBio-aksjer. Deretter vil du ha rett til å tegne deg for nye aksjer i emisjonen for å opprettholde din eierandel.
Her er beregningen, basert på en emisjonskurs på 2 kroner per aksje:
- Antall BerGenBio-aksjer du får etter fusjonen:
- Du eier 100 000 Oncoinvent-aksjer.
- Veksleforholdet er 1,20268049 BerGenBio-aksjer per Oncoinvent-aksje.
- Dine nye BerGenBio-aksjer:
100 000 * 1,20268049 = 120 268
aksjer.
- Din eierandel i det sammenslåtte selskapet (før emisjonen):
- Totalt antall aksjer etter fusjonen:
156 642 115
. - Din eierandel:
120 268 / 156 642 115 = 0,07678 %
.
- Hvor mange nye aksjer må du tegne for?
- For å opprettholde din eierandel, må du tegne deg for en andel av de nye aksjene som tilsvarer din andel av det nye selskapet.
- Antall nye aksjer i emisjonen:
130 000 000 kr / 2 kr = 65 000 000
aksjer. - Antall aksjer du kan tegne deg for:
65 000 000 * 0,0007678 = 49 907
aksjer.
- Hvor mye må du betale?
- For å ikke bli utvannet, må du tegne deg for 49 907 nye aksjer til en kurs på 2 kroner.
- Totalkostnad:
49 907 * 2 kr = 99 814 kr
.
Du må altså tegne deg for 49 907 nye aksjer, til en kostnad på 99 814 kroner , for å unngå å bli utvannet.
Beløpet du må ut med er altså ca. 1 kr. pr. aksje i Oncoinvent nå. Og det vil være uavhengig av emisjonskursen. Så om emisjonskursen er feks 1 kr. blir beløpet du må ut med det samme.
Jo lavere emisjonskurs, jo mer fordelaktig er det å tegne seg. Jo flere aksjer vil du da få tegnet.
For å unngå å bli utvannet må man altså være med for rett i underkant av 1 kr. pr. nåværende eid Oncoinvent aksje, uavhengig av emisjonskursen.
Vi må derfor regne med at emisjonskursen settes lavest mulig, av hensyn til de aksjonærene som bidrar i emisjonen. Jeg tipper emisjonskursen derfor neppe blir over 50 øre. og der spesielt de store aksjonærene vil kappes om å delta.
Dagens kurs på Oncoinvent, er dermed ikke direkte knyttet til selve emisjonen. Innbetalingen vil være lik pr nåværende aksje, uavhengig av emisjonskursen. Jo lavere emisjonskurs, jo mer er egentlig dagens Oncoin-aksje verdt!
Å i helsikken, her har du sannelig snudd
Men samme det, jeg skal delta okke som.
Hm. Men var det ikke slik at:
Og dermed kan nyhetsflow eller mangel på det få betydning.
selvsagt, men summen de skal ha inn er jo satt. Så om man er eksisterende aksjonær så vil jo enhver utvanning være forankret i totalsummen? Men ja, vil jo helst at de henter 130mill på 10kr enn på 50øre, så jeg ser hvor du vil hen.
Har jeg misforstått noe innlysende her eller?
Med 35% rabatt på si 1,5 der man får 1,22 x aksjer er det ca 80 øre i emisjonspris. Det tilsvarer fortsatt ca 1 kr pr nåværende Oncoaksje for å unngå utvanning. Det tallet står fast. Det er antall aksjer man får tildeltxemiskonskurs som er variabelen.
Neida, samme forståelse. Jeg vil også forsvare andelen. Men, så kan man muligens tenke at, ved fravær av nyheter, vil det være lurt å selge nå, fordi det blir 1) billigere aksjer nok å tegne i emisjonen, du får så mange du vil ha - eller 2) aksjer nok å få tak i etter emisjonen når garantister som har fått aksjer med rabatt flipper disse med minimal gevinst.
Derfor spørsmålet om vi kan vente noen nyheter av betydning neste måned…
Får vel oppdaterte tall for rekruttering i slutten av aug. Mange vil nok følge godt med på det tallet.
En lav kurs gir altså flere aksjer for de som deltar i emisjonen.
Ikke rart kursen har fått lokk.
Kursøkning etterpå kan være et adekvat scenario,…
Regner med kraftig overtegning. Å selge nå medfører dermed færre sterkt rabatterte aksjer i emisjonen. Her virker det som om det er to hensyn som virker motsatt av hverandre.
Om rekrutteringen er stigende kan mye endre seg.
Ikke lett å vite hva som lønner seg.
Men tror som sagt vi vil se en normalisering av kursen etter emisjonen, spesielt siden det da ikke er hensyn å ta utover en ren verdivurdering av Oncoinvent. Basert på emisjonene i Artbio etc virker Oncoinventkursen som et kupp!
For fem år siden, over en lunch som skulle vise seg å bli et dyrkjøpt måltid (foreløpig), fikk jeg en hengiven gjennomgang av Oncoinventprosjektet av Pål Falck. Det han fortalte om Radspherin og radiofarmaceutika-teknologien var så overbevisende at jeg gikk derfra med følelsen av å ha fått informasjon fra en biorektor om hans hjertereaktor. Helt uforpliktende, selvsagt.
Som enhver rasjonell investor gjorde jeg det eneste fornuftige for en gang skyld: Ventet i årevis før jeg begynte å handle. (hadde ikke midler)
Høsten 2024, med ekstra kronasje brennende i lomma, startet jeg min akkumulering til 12,5. Selvfølgelig viste det seg at markedet hadde andre planer, dagens kurs på 1,4 beviser at min timing var omtrent like presis som værmeldingen på Færøyene.
Men her er saken: Troen har bare økt. Vi snakker om en potensiell blockbuster som handles til loppemarkedspris. Det er som å finne en ekte Da Vinci bak en stabel av Munch-reproduksjoner på Gjøvik husflidslag , som alle tror det bare er en gammel sak hvor rammen er mest verdt. Selvfølgelig ingen vissthet førPhase 2-data kommer i H2 2026, men når de først slippes vil denne aksjen ikke lenger være til salgs på “alt-må-bort”-hylla. Da kommer cashen tilbake, med renter., trur eg
Ikke investeringsråd. Bare en fyr med dyre lunsjvaner og tålmodighet for ting man tror på
Selskapet må fortsatt levere for at kapitalmarkedet skal ønske å verdsette selskapet høyere. Nå viser det seg at største aksjonærer er villige til å garantere emisjon i denne omgang - og det er jo et sunnhetstegn.
Leverer de som forventet(og helst før) kan dette bli veldig hyggelig.
Tenker 0-dag for det er 27.aug når vi får oppdaterte rekrutteringstall. De må for all del unngå trøbbel der.
Nå som fusjonen er stemt gjennom får også ledelsen mulighet til å igangsette planer som å åpne flere sites, nå som pengene er sikret ett år til.
Hvis vi har BGBIO aksjer på ASK, men ONCIN aksjene (kan ikke handles på ASK) på vanlig VPS.
Kan vi få de nye tildelte BGBIO aksjene direkte inn på ASK (valgfritt i VPS investortjenester), eller må de eventuelt manuelt overføres senere?
Tildelingen av de nye BGBIO-aksjene fra ONCIN-aksjene på din ordinære VPS-konto vil skje til den samme VPS-kontoen. Hvis du senere ønsker å flytte disse BGBIO-aksjene til din ASK, må du gjøre en manuell overføring, og dette vil utløse skatteplikt på eventuell gevinst. Du må altså betale skatt av differansen mellom inngangsverdien på ONCIN-aksjene og markedsverdien av de nye BGBIO-aksjene på overføringstidspunktet.
Ikke så enkelt som å føre over til ask med inngangsverdi og alt det der altså?
Det er to forhold som her gjelder.
På sikt er det du skriver riktig.
Men jeg regner med at aksjekursen nå er kunstig lav pga emisjonen.
Ved en normalisering etter emisjonen tror jeg det vil opphøre, og man får en kursstigning basert på ro rundt det at kapitalsituasjonen er ryddet opp i.