Disclaimer:
Eier ikke noe i Oncoinvent, men sitter relativt greit i Circio.
Onco og Circio er knapt sammenlignbare, hverken på tech eller value infliction points (VIPs).
Oncoinvent er et klassisk, binært biotec-selskap der prising på nåværende nivå i stor grad styres av den historiske skjebnen til tilsvarende selskap på OSE. Dette betyr at det er minst 95% sannsynlig at de feiler frem mot endte studier.
Dette særlig siden tech er litt gammeldags, ganske snever og indikasjonen de jobber mot ganske komplisert.
(Personlig er jeg skeptisk fordi jeg tror det blir vanskelig å få statistisk signifikante resultater når n=stor i fase II/III. Litt som ultimovacs og deres UV1-vaksine havnet i).
Circio jobber med neste generasjon genterapi (sirkulært RNA) på to ulike platformer (Virus/ AAV og direkte og vevs-spesifikt via LNP). På ett eller annet punkt vil de gå inn i kliniske studier med binært utfall, men det er langt frem i tid.
I mellomtiden posisjonerer de fleste BP seg nå til å delta innen sirkulært RNA/genterapi, hvilket er ensbetydende at små selskap med interessant, ny tech automatisk vil få mye oppmerksomhet fra de store beilerne.
Mitt poeng er at disse selskapene har en totalt ulik runway frem til målet, og målene er sannsynligvis også veldig ulike.
Enhver sammenligning på mcap er derfor meningsløs.
Det sagt har jeg både en viss forståelse for hvorfor mcap er såpass ulik, samt at eiere av Oncoinvent gjerne vil at denne burde være mer lik.
Dette er bare mine grublerier siden sammenligningene kom på banen.
Høyst sannsynligvis tar jeg komplett feil