Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Oncoinvent (ONCIN)

Beklager ordlyden, men dette er tullprat.

Det er bra at selskapet får penger ja, alternativet er jo konkurs. Men emisjonen er jo rævva og alle eksisterende aksjonærer er tapere.

Når et selskap må øke antall aksjer med 200% til en pris som tilsvarer drift i knappe 12 måneder så er det alvorlig fra investor ståsted. Det innbyr til lite tillit i markedet.

Men denne emisjonen KAN være et godt tidspunkt å gå inn i aksjen, dersomvisseatte de lander partner før kassen går tom. Uten partner i løpet av 2025 så ligger det an til en ny brutal emisjon mot tampen av året.

Rekrutteringshastigheten det legges opp til OC-studiet er ambisiøs i følge selskapet selv, så her er ert ikke mye rom for avvik før tidslinjen ryker.

Den svake finansielle situasjonen selskapet står gjør dette til en veldig risikabel investering pdd.
Selskapet har et tøft år foran seg og mye må klaffe for at inngangen på dagens nivå skal gi avkastning. Men lykkes de med rekrutteringen, data fortsetter å komme inn på oppsiden og de får på plass utlisensieringsavtale i 2025, så venter en solid kursoppgang for aksjen.

3 Likes

For å unngå misforståelser, så er altså verdsettelsen 54,5 millioner før kapitalinnhentingen, og det er vel nesten en avrundingsfeil fra null. Prisingen etter innhenting av 100 mill blir de 154 mill som du nevner.

Hvor langt kommer de med de 100mill de nå reiser? Både i tid og datagenerering?

1 Like

Ut 2025

1 Like

Shit…de setter kniven på strupen der. Hva av data klarer de å fremskaffe innen 12 mndr og med 100mill?

1 Like

I følge Øystein Soug satser de på å kjøre en utlisensieringsavtale basert på de tre datapunktene som kommer neste år.

Men det skal holde hardt, 2025 blir et ekstremt viktig år for Oncoinvent, med lite rom for feilmarginer pga det finansielle og den ambisiøse rekrutteringsplanen det legges opp til

3 Likes

Markedet for å hente penger til bio er jo all time low i Norge. Dette selskapet har tross alt ferske kliniske data, er i et hot space og i det eneste spacet Norge har klart å vise en edge. At selskapet ikke bruker litt mer tid på å oppvarte internasjonale investorer og henter litt penger til akkurat nok virker litt risky. Burde være mulig å hente internasjonale penger til dette…men ting virker veldig forhastet her…

1 Like

Kanskje du burde tatt deg tid til å høre på en presentasjon, i gårsdagens webcast fortalte Soug litt om hvor lang tid det tok å få inn nye internasjonale investorer i Algeta (5 - 8 møter over tid minimum). Og som du kan lese på tråden fra i går er kassen så tom at de har betalingsanmerkninger.

Så ja, selskapet er mis-managed, men henter de ikke penger nå er de nok i skifteretten før jul. Så det er ikke noen alternativer til å hente penger nå, og det er samtidig utfordrende nok å få inn de 100 mill som gir runway ut 2025 at det å ønske seg mer er urealistisk etter alle de norske kursmessige failures i bransjen.

3 Likes

Jepp!

Inntrykket står seg, tror det er en elendig samarbeidsklima i styret.

Men jeg liker Soug, han virker å ha et kaldt og rasjonelt hode, en samlende leder. Sånn sett er jeg trygg på at han i hvert fall får det beste ut av situasjonen han er satt i.

Ja, jeg kunne ha tatt med tid til å høre på presentasjonen, får gjøre det ved anledning.

Å sammenlikne prosessen med Algeta er jo kanskje ikke helt sammenliknbart. Algeta var første radiofarmaka og måtte bryte opp veien. Klart det tar lang tid. Ellers så må man jo tro at selskapet har hatt noen slags dialog med investorer og farma til nå og Soug ikke starter alt på scratch.

At selskapet er i pengenød kan lett fikses med en korvertibelt lån fra eksisterende hovedeiere eller en liten bridge. Å hente kompetente dype penger burde jo være i beste interesse for alle her. Hvis man da ikke ønsker å lage et brødsmule løp fremover da.

Som en bruker med god kjennskap til caset uttalte tilbake i oktober i år, Hadean med Teigland i spissen har skremt vekk internasjonal VC ved å opptre som en negativ gatekeeper.

:wink: I og med at du har svar og løsninger på alt i bransjen, så vil jeg anbefale deg å starte “Roc Consulting” eller påta deg CEO ansvar så vi endelig kan få ett feilfritt og vellykket biotek case i lille Norge.

1 Like

De største investorene setter inn 43 mill nå. Og det er som ventet. Man slipper ikke noe med Oncoinvents potensial rett ned.

Stemningen i selskapet er god. Alle vet at finansiering må backes. Ikke noe uventet. Og risikoen for å bli utvannet er en del av gamet.

Vi får se hva emisjonen ender med. Med så lav kurs bør det gå mot en markant tegning. Selskapet har gjort en spørreundersøkelse blant større aksjonærer om villighet til tegning.

Mye som forventet her.

Kanskje heller argumentere mot det jeg sier hvis du ikke er enig enn å begynne å gå på person?

3 Likes

Når du skriver at pengenød lett kan fikses, så får du tåle en sleivet bemerkning.

Penger i norsk biotek er helt dødt etter Ultimovacs m.fl. har feilet og ikke en gang Radforsk virker å ha midler å stille opp med i en av aksjene de sier de har tro på.

3 Likes

Lav kurs tyder på lav interesse.

Tullete å prøve å snu situasjonen på hodet. Når selskapet må øke antall aksjer med 200% i bytte mot en runway som knapt varer i 12 mnd, så skjønner alle at situasjonen er ganske kritisk

4 Likes
2 Likes

Som jeg skriver over her

Så jeg tar ikke lett på at det er et krevende marked å hente penger i. Det jeg derimot skrev, er at eksisterende, lett kan gi et konvertibelt lån for å holde selskapet flytende nok til å klare å hente penger på en bedre kurs. Alternativet for eksisterende er jo å melde selskapet konk eller å hente penger på en lav kurs (noe de nå gjør). SAFE note hadde vært et perfekt instrument for et slikt lån. Alternativt en liten brofinansiering. Selskapet har jo ikke hatt all verdens tid med sine nye data og dermed trenger litt tid for å snakke internasjonalt.

Dette er et anoonymt forum, hadde det ikke vært det så hadde du nok ikke skrevet slik du skrev :wink:

1 Like

‘’– Vi skal i hvert fall kjøre én fase 2-studie, også vil det bli tatt en beslutning i løpet av 2025 om man skal starte en til, men det krever et partnerskap, eller mer penger på andre måter, sier Soug.’’

Tipper det er fristende for BP å bidra med litt ‘‘lommerusk’’ (les noen skarve titalls MUSD) for å få eierskapet til CRC -studiet. Liker at Soug & co har tenkt det samme som meg rundt CRC, bruke dette studiet som åte for BP.

2 Likes

Det snakkes mye om vanskelighetene med å hente pengr, hvorfor da jtelate store deler av aksjonærmassen da? Ganske irriterende så sender en mail, håper på et fornuftig/opplysende svar.

Til ledelsen i Oncoinvent ASA:

Det er med stor frustrasjon jeg registrerer at lojale aksjonærer som eier over 16,000 aksjer fullstendig utestenges fra den planlagte emisjonen (hvis man ikke har 1000 000nok liggende tilgjengelig . Vi som har støttet selskapet over tid og tatt risiko med våre sparepenger, blir nå effektivt straffet for å eie “for mange” aksjer til å delta i reparasjonsemisjonen, men samtidig “for få” til å kunne delta i den rettede emisjonen med minimumskrav på 1,15 millioner kroner.

Dette skaper et kunstig skille der de største og de minste aksjonærene tilgodeses, mens den viktige mellomstore aksjonærgruppen etterlates i et finansielt ingenmannsland. Hvordan kan dette forsvares som god eierstyring?

Jeg etterlyser en forklaring på hvorfor grensen ble satt til akkurat 16,000 aksjer, og hvorfor det ikke kunne struktureres en løsning som ga alle eksisterende aksjonærer mulighet til å delta proporsjonalt med sin eierandel - uavhengig av størrelse.

Dette fremstår som en urimelig forskjellsbehandling av aksjonærer og strider mot prinsippet om likebehandling. Jeg ber om en fornuftig forklaring på denne beslutningen.

Med frustrert hilsen, En trofast aksjonær

6 Likes