Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Oncoinvent (ONCIN)

Problemstillingen ved funding som dette er vel at ingen ønsker (eller har muligheter pga begrensninger i investeringsmandat e.l.) å bære hele risikoen ved en refinansieringen, med mindre man har muskler og ønske om å overta hele selskapet alene. De store aksjonærene ønsker derfor å ha med seg flere aksjonærer på refinansieringen. Får man ikke nok commitment fra andre kan man like gjerne la investeringen gå tapt med en gang, heller enn å ha lagt 20 - 30 mill på bordet alene.

Aksjeloven krever jo også at en ekstraordinær generalforsamling skal godkjenne fullmakter til å utstede konvertible obligasjoner/lån i en eller annen form, og jeg er usikker på hvordan såkalte SAFE notes håndteres i den norske aksjeloven.

PS Og ja, jeg hadde nok klart “å lire av meg det innlegget” på LinkedIn også.

1. En brofinansiering eller et konvertibelt lån/SAFE brukes mye i bransjen og i likende situasjoner. Man snakker ikke om å finansiere opp med 20-30m, men heller å gi runway nok for å kunne hente de større pengene på en bedre verdi dvs så mer i størrelsesorden 5-10m som vil sikre lønn og gjøre selskapet i stand til å få en bedre verdivurdering og nye investorer på cap table. Å kjøre emisjon nå på en såpass down-round og deretter på børs, virker brutalt. Er også strategisk dumt å prise selskapet så lavt nå hvis man ønsker en exit i 2025. Tror du ikke dagens verdi blir noe man (les kjøper) også i vurderingen ved et evt oppkjøp/avtale i 2025 hvis data er helt greie og det ikke er mange interessenter?

2. Mulig du fint hadde liret av deg noe slikt på LinkedIn, men da hadde det bare vært komisk og dette på din bekostning.

Du burde jo slengt med det faktum at både CEO og en chairperson tydeligvis får lov til å bli med i emisjonen med tegninger under minimumsbeløpet.

3 Likes

Sendte en oppfølgingsmail:

Kjære Oncoinvent-ledelse,

Som et tillegg til min tidligere henvendelse må jeg få påpeke noe som fremstår som særdeles påfallende i emisjonsvilkårene: Både CEO Øystein Soug og styreleder Gillies O’Bryan-Tear får tilsynelatende delta i emisjonen med henholdsvis 300,000 og 700,000 kroner - beløp som ligger langt under minimumsgrensen på 1,15 millioner kroner som gjelder for andre investorer.

Dette reiser flere kritiske spørsmål:
Hvordan kan slike unntak forsvares når ordinære aksjonærer nektes samme mulighet? Hvilken hjemmel har styret for å forskjellsbehandle ledelsen på denne måten? Er dette i tråd med god eierstyring og selskapsledelse?
Det er mildt sagt urovekkende at ledelsen tilsynelatende kan omgå de samme reglene som påtvinges vanlige aksjonærer. Dette forsterker inntrykket av en emisjon som forskjellsbehandler aksjonærene på en måte som er vanskelig å forsvare.

Jeg imøteser en forklaring på denne åpenbare forskjellsbehandlingen.

Med vennlig hilsen, En stadig mer forundret aksjonær

4 Likes

Bra, jeg er helt på linje deg Urban. Føles veldig feil at man skal ekskluseres siden man har kjøpt for mange aksjer og vært med på tidligere emisjoner… har brukt er sjusifret beløp og skal nå tydleigvis vannes ut…

4 Likes

Man må nok være forberedt på emisjoner. Det blir sikkert mulig å kjøpe seg inn i neste infopause!!

Fin holdning! La oss bare vente på neste emisjon når antall aksjer øker fra 77 til 177 millioner, og den etter der igjen når vi bikker 300 millioner aksjer. Hvem trenger vel eierandeler når du kan få være med på moroa hver gang kursen skal ned 80%? Hvis du er så “heldig” å få være med i det hele tatt?
Forresten, hvor mange aksjer må man ha i 2026 for å eie like mye av selskapet som 10.000 aksjer representerte i 2023? Jeg mister tellinga…

4 Likes

Fint om du legger ut svaret, du mot formodning skulle få, på dine svært så relevante spørsmål for oss småaksjonærer med «litt for mange aksjer»…….

Hvem trenger vel eierandeler når du kan få være med på moroa hver gang kursen skal ned 80%

De store tenker at selv om kursen nå faller pr aksje, skal de være med til potensialet kan tas ut.

Jeg deler absolutt troen på Radspherin og selskapets potensiale, er nettopp derfor så frustrerende å havne i denne dødsonen mellom småsparer og storcash. Med mitt antall aksjer er jeg for stor for reparasjonsemisjonen og for liten for hovedemisjonen.
Så der hjelper lite å se potensialet når man her vannes ut uten mulighet til å forsvare sin posisjon. Dette handler ikke om manglende tro på selskapet, men om retten til å beholde sin relative eierandel i noe man faktisk tror på. Troen er fjellstø men spørsmålet som henger i lufta er: Hvorfor utelukke middelaksjonærene?

1 Like

Det er flere muligheter. Gå sammen med andre og tegne for minimumsbeløpet.

Kjøpe senere.

Skjønner at det ikke er lett å selge inn dette caset til nye aksjonærer :sweat_smile:

1 Like

Det er vel bare å forsøke tegne for det beløpet man ønsker under 100k EUR? I prospektet er det åpning for at det kan aksepteres les: " The Company may, at its sole discretion, allocate Offer Shares for an amount below EUR 100,000". Jeg har bestilt 50k aksjer og ikke mottatt noen protester (enda) på det. De tar kanskje det de kan få?

Tenkte det samme først. Men selv om selskapet teknisk sett kan godta mindre tegninger etter eget skjønn, er nok dette ment for ansatte og nære relasjoner. Det bekrefter teksten som sier at unntak kan gjøres for “employees or related individuals such as friends and/or family members”, ikke min familie dessverre. Men lykke til, hva er det verste som kan hende? Ingenting :slightly_smiling_face:

Er ikke eksisterende aksjonærer gode venner av ledelsen siden de velger å være med på å kapitalisere opp selskapet hver gang da?

Slik historikk er veldig aktuell om man ønsker å tegne under 100keur beløpet som jeg mener er grensen for profesjonell/ikke-profesjonell investor ihht. MAR? @Boms

Relax boys. Nevn ett norsk biotek som aldri har kommet under IPO kurs etter notering?

Denne blir mulig å plukke opp senere til lavere kurs, mest trolig.

6 Likes

Ultimovacs :wink:

Da selvsagt før det gikk fullstendig åt Skagerrak.

Det sagt så hadde det vært fint at de skarve jævla kronene gikk til en skalpell eller en legefrakk, istedenfor en annen incel på andre siden i markedet.

2 Likes

Er ikke oppdatert på dette regelverket lenger. Men det fantes noen unntak, f eks om emisjonen var rettet (dvs markedsført) mot mindre enn 150 investorer og at ansatte kunne være med. Tror nok også det blir muligheter til å kjøpe til kurser rundt 2,-, og om kursen stikker av bør jo styret definitivt gjennomføre en reparasjonsemisjon. De skal jo noteres, så det vil være mulig å klage til Oslo Børs om det ikke gjøres.

2 Likes

Er nok litt synergieffekter å hente her i tillegg til leieinntekter fra Artbio.
Veldig positivt at man samarbeider imo :ok_hand:

1 Like

Beste synergieffekten hadde vært om ART med sin velfylte kasse hadde bidratt i emisjonen :smirk:

Men det ble nevnt på Callen at de kom til å tjene ganske bra på å
Leie ut laben til ART