Kan du forklare hvorfor det er konverteringsrabatt på BGBIO-aksjene på nåværende kurs? Jeg har ikke skjønt dette enda.
Konverteringskursen mellom BerGenBio og Oncoinvent er et resultat av en foreslått fusjon mellom de to selskapene. Dette ble kunngjort 30. juni 2025.
Hovedpunktene angående konverteringskursen er:
- Bytteforhold: Bytteforholdet i fusjonen er satt til 1,20268049 aksjer i BerGenBio per aksje i Oncoinvent. Dette betyr at for hver aksje en aksjonær eier i Oncoinvent, vil de motta omtrent 1,2 BerGenBio-aksjer.
- Eierfordeling: Etter fusjonen, og dersom alle aksjonærer deltar i en planlagt rettet emisjon, vil den resulterende eierstrukturen reflektere et forhold på 25% for BerGenBio-aksjonærene og 75% for Oncoinvent-aksjonærene i det fusjonerte selskapet.
- Verdsetting:
- Fusjonen verdsetter BerGenBio før fusjonen til NOK 65 millioner. Dette er en betydelig premie sammenlignet med det som ville vært tilgjengelig for distribusjon til BerGenBios aksjonærer ved en solvent likvidasjon, og en premie på 19% sammenlignet med sluttkursen 30. juni 2025.
- Oncoinvent verdsettes til NOK 195,5 millioner, noe som tilsvarer verdsettelsen ved noteringen på Euronext Growth i desember 2024 og en premie på 8% sammenlignet med sluttkursen 30. juni 2025.
- Struktur: Fusjonen er strukturert som en lovfestet fusjon der alle eiendeler og forpliktelser i Oncoinvent vil bli overført til et nyetablert heleid datterselskap av BerGenBio. Aksjonærene i Oncoinvent vil motta nylig utstedte aksjer i BerGenBio, og BerGenBio vil være det overlevende selskapet.
Denne fusjonen er motivert av ønsket om å styrke begge selskapene, spesielt ved å tilføre ca. NOK 45 millioner i kontanter for å finansiere Oncoinvents kliniske utviklingsplan, utvide aksjonærbasen for å forbedre likviditeten i aksjen, og muliggjøre en oppgradering fra Euronext Growth Oslo, med forbehold om godkjenning fra Oslo Børs.
Akkurat i skrivende stund koster BB aksjen kr 1.272
Forstår jeg det riktig at regnestykket da blir hvis du kjøper en BB aksje til nåkurs så vil du eie en Onco aksje for kr 1.5298 ~ 1.53
1.272 (BB nåkurs) x 1.20268049 (bytteforhold)
Hentet du regnestykket fra ChatGPT? Jeg limte inn det du skrev ordrett i ChatGPT og fikk til svar at det var helt riktig. Hehe. Ja, ja. Men jeg forstår det fortsatt ikke, for det vil jo hele tiden påvirkes av nåværende kurs på Oncoinvent, og den kan jo falle endel fremover før sammenslåingen etc.
Neida. Regnet d ut selv og nei d vil ikke påvirkes av kursen på Oncoinvent. Det som betyr noe er hva kursen på BB er. La oss si den hadde vært en del høyere så ville også kursen ved omregnet til Onco aksjer bli høyere. Så hvis kursen på BB holder seg her og Onco ikke dupper under 1.53 så vil d lønne seg å kjøpe BB aksjer.
Øker kursen i BB så øker også bytteforhold kursen oppover fra 1.53
Kanskje derfor vi ser at d tørker ut i Onco nå og at man har kjøpt den nede på 1.5 i dag
Min feeling er at kursen i Bergenbio burde matche forventet kontantbeholdning, jeg tenker derfor at jeg kan gamble på å kjøpe litt på 1,15 og nedover. Kommer den ikke ned dit, er det ikke noe stress.
Ser også at Kristian Falnes har begynt å selge Oncoinvent aksjer.
Nei, den bør matche forventet Oncoinventresultater. Falnes har vel skjønt dette og kjøper antagelig BGBIO for det han selger i Oncoin, i likhet med det jeg og andre også gjør.
Fritt etter hukommelsen så kjøpte han Bergenbio og Oncoinvest ca samtidig. Han kjøper ikke Bergenbio i skrivende stund, dette pr lister som er tilgjengelig.
Jaja
Beklager, men jeg er litt svimmel av alle “kosttilskudd” jeg tar pga smertene fra kateter/blære etc.
Ofte, i forumsammensetning, er det på grunn av at man ikke helt vet hva man eier.
Samme hva man sliter med. Man må passe på hva man legger til grunn for feiltrinn, blir fort en trend.
Beklager at du er i den situasjonen, ønsker deg alt godt.
Jeg har ikke satt meg grundig inn i Oncoinvent. Men er heller for kritisk enn motsatt, og jeg lar gjerne “toget kjøre fra meg”. Er ikke så gira på for store risikoer for tiden. Men med mindre selskapet melder noe innen emisjon, har jeg vanskelig for å se for meg at kursen ikke skal tynges av kommende emisjon og falle gradvis fremover. Men det er godt mulig jeg tar feil, jeg klarer jo ikke å oppfatte navnet til selskapet korrekt heller.
Haha, ja stemmer det
Ble vel flagget smått når det ble meldt.
“We have really done our due diligence” -bgbio CEO
Jaja
Man skal være komfortabel med risikoen, og den er individuell.
Mange her på forumet har blitt straffet, og i noen tilfeller ikke fått betalt, for risikoen som blir tatt…
Til nå har vi måttet hatt Oncoin-aksjene på vanlig aksje konto. Dersom det er riktig som Merlin skriver at vi skal få utdelt nye aksjer etter sammenslåingen og de da er notert på hovedlisten. Tror dere da selskapet kan notere dem på aksjesparekontoen i stede for på aksje kontoen vi har dem på nå?
Skal selskapet hente penger via en emisjon?
Ja, det ble annonsert i samme melding som sammenslåingen
Er kursen satt?
https://newsweb.oslobors.no/message/650418
The final subscription price in the Rights Issue shall pursuant to the
Underwriting Agreements be set on the 10th trading date after completion of the
Merger (the “Pricing Date”) and be equal to the theoretical share price
exclusive of the subscription rights (TERP), calculated on the basis of the
volume weighted average price (VWAP) quoted for the shares in the Company the
last three trading days prior to the Pricing Date, less a discount of approx.
35% however such that the subscription price for the New Shares shall not be
lower than the minimum nominal value that can be set if the Share Capital
Reduction shall be implemented without a creditor notification.