Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Oncoinvent - Tredje selskap ut fra Roy Larsen og Øyvind Bruland

Tenker du at Hadean lyver i brevet de skrev igår angående interessekonflikter som har vært og hvordan Larsen tilsynelatende har håndtert dette dårlig? Jeg vet ikke selv hva jeg skal tro.

Har dette brevet blitt delt?

Det påståes at Roy Larsen, grunderen, ikke er egnet til å lede Oncoinvents styre pga sine mange roller i delvis konkurrerende selskaper. Det er feil. Oncoinvents teknologi mot kreft i bukhulen har pt ingen konkurrerende produkter på vei inn til denne pasientgruppen. I fase 1 er man inne i en dypt kritisk fase som krever faglig kompetanse på kliniske studier innen radiofarmasi, ikke børs og «financial engineering». Utrolig at folk med penger tror de også har kompetanse og peiling på alle fagområder. Har vi ikke sett hvor galt det kan gå når inkompetente har tatt over i andre selskaper? Jeg sender min fullmakt til Roy Larsen og Øyvind Bruland som er valgkomiteens grundige vurderte forslag.

6 Likes

Eller handler dette om uenighet knyttet til Nordic Nanovector og om Oncoinvent skal ta over boet der? Larsen og Bruland kan være motivert for noe i den retning.

Jeg synes ikke Oncoinvent skal blande seg inn i skjebnen til NANOV, Oncoinvent må kjøre full fokus på det de har gjort så glimrende fram til nå.

Det som er synd er at vi nå er i en kinkig situasjon der vi står i fare for å miste Larsen som styreleder og skape splid internt og på den andre siden miste investeringslysten fra viktige finansielle aktører i et stramt marked.

Uansett, jeg ville satt pris på mer informasjon for å ta en god beslutning. Vurderer å ringe hovedpersonene og i hvert fall delta på generalforsamlingen.

1 Like

Det vil være tragisk om Oncoinvent ender opp i samme vanstyre som NANOV. Det Onco trenger er at alle ressurser konsentrerer seg om å få fram gode data; så la Larsen og Bruland fortsette det gode arbeidet i fred for investorer som skal profittmaksimere på kort sikt.

2 Likes

Dette trenger nødvendigvis ikke være en dårlig ting for Oncoinvent.

Bruland og Larsen har god kjennskap til pipelinen til Nanov, samt det er en enkel vei til børs, å et riktig selskap som tar over skallet mtp det fremførbare underskuddet.

Tror ikke dagens Nanov aksjonærer forventer det helt store i kr og øre heller, så kan jo vise seg som et smart trekk, om Oncoinvent skulle lykkes med noe som bringer penger i kassen i fremtiden.

Kopi av tekst fra email og brev:

Email:
" Til aksjonærene i Oncoinvent,

Innkalling til årets generalforsamling ble sendt ut i går og avholdes 2.mai kl 17.00. I år er det desverre uenighet blant de største eierne om styrets sammensetning. Vi ønsker her å informere om vårt synspunkt og hvorfor vi mener styreforslaget fra Investorkonsortiet er til det beste for Oncoinvent og aksjonærene.

Vedlegg:

1. Brev til aksjonærene
  2. Resymer for foreslåtte styremedlemmer
  3. Forslag til utfyllt fullmakt for GF som kan returneres til oss eller Oncoinvent

Frist for påmelding/fullmakt til GF er 28.april.

Ta gjerne kontakt – vi er tilgjengelig for spørsmål og innspill.

Mvh

Leiv Askvig og Ingrid Teigland Akay

Ingrid Teigland Akay, MD MBA
Managing Partner I HADEAN VENTURES
Dronningen 1, 0287 Oslo, Norway
M: +47 41140967
Email: ingrid.teigland.akay@hadeanventures.com
www.hadeanventures.com"

Oncoinvent brev til aksjonærene.PDF:
"18.april, 2023

Kjære Oncoinvent-aksjonær,

Etter noen år som aksjonærer i Oncoinvent med styreplass har vi gjort observasjoner mtp eierstyring og selskapsledelse som gjør oss bekymret over styreendringer foreslått av valgkomiteen i forbindelse med årets generalforsamling.

Nåværende styreleder, grunder Roy Larsen, er etter vår mening ikke egnet til å lede selskapet videre i den kommende fasen. En av grunnene er hans mange roller i delvis direkte konkurrerende
radiofarmasøytiske selskaper og prosjekter. Dette har med jevne mellomrom gitt opphav til
interessekonflikter hvor Oncoinvent står i fare for å bli skadelidende.

l lys av det ovenfor har nåværende styremedlemmer Ingrid Teigland Akay (Hadean Ventures) og Leiv Askvig (Sundt) lagt stor vekt på å håndtere interessekonflikter på styrenivå i samsvar med
aksjelovgivningen og standard praksis til beste for Oncoinvent og aksjonærene. Denne tilnærmingen har vært møtt med betydelig motstand fra styrelederen. Som følge av dette har han har gitt klare instrukser til valgkomiteen (ledet av hans bror, Trond Larsen), hvor vi oppfatter at han søker et styre som i mindre grad utfordrer hans meninger og roller.

Styreforslaget fra valgkomiteen er nå uten representasjon fra investorsiden. Dette er i strid med
anbefalingen til Norsk utvalg for eierstyring og selskapsledelse (NUES), pkt. 8, som bl.a. uttaler at «styret bør sammensettes slik at det kan ivareta aksjonærfellesskapets interesser og selskapets behov for kompetanse, kapasitet og mangfold» og «styret bør sammensettes slik at det kan handle uavhengig av særinteresser».

Valgkomiteens forslag representerer dermed ikke interessene til Oncoinvents aksjonærbase. Derfor har et konsortium av 10 av de største investoraksjonærene i Oncoinvent (Hadean-fondene, Sundt, Canica, Alpine Capital, Watrium, MP Pensjon, Planet 9, GC Rieber og MH Capital) lagt fram et alternativt styreforslag som følger (se vedlegg for resymeer):

• Dr Ingrid Teigland Akay (styreleder)
• Leiv Askvig
• Dr Thora Jonasdottir
• Dr Gillies O’Bryan-Tear (ny)
• Dr Alison Armour (ny)
• Orlando Oliveira (ny)

Styretforslaget ovenfor representerer omfattende erfaring fra klinisk utvikling av radiofarma,
forretningsutvikling, finansiering og grunder-representasjon. Det bemerkes at både Roy Larsen og
Øyvind Bruland er blitt tilbudt en ordinær styreplass i dette alternativet, men begge har avslått.
For å sikre et kompetent og profesjonelt styre for å lede Oncoinvent videre, ber vi om din stemme på generalforsamlingen. Ved ønske kan vi også utøve din stemme gjennom en fullmakt (vedlagt).

Vi diskuterer gjerne med deg videre på telefon eller personlig dersom du har spørsmål eller tanker om det ovenfor.

Vi ser fram til å høre fra deg.

Med vennlig hilsen

Ingrid Teigland Akay
Hadean Ventures
Styremedlem Oncoinvent
Mob 41140967

Leif Askvig
Sundt,
Styremedlem Oncoinvent
Mob 92060464"

3 Likes

[Edit: formatering]

Kopi av styreforslag.PDF:

"Investorkonsortiets forslag til nytt styre i Oncoinvent

Ingrid Teigland Akay (styreleder), nåværende styremedlem
Dr. Ingrid Teigland Akay, MD MBA, er grunnlegger og managing partner av Hadean Ventures, en Oslo- basert life science-spesialisert fondsforvalter. Hadean Ventures forvalter ca EUR 250m fra private og institusjonelle internasjonale invstorer og investerer i bioteknologi- og medisinselskaper over hele Europa (inkludert Themis, som ble solgt til MSD/Merck i 2020 for opptil USD 1 milliard i total verdi). Dr Akay har over 15 års erfaring som investor og styremedlem i life science-selskaper globalt, både private og børsnoterte selskaper. Hun har i tillegg betydelig klinisk erfaring fra indremedisin og kirurgi. Dr Akay er utdannet lege ved Hanover Medical School og har en MBA fr London Business School.

Leiv Askvig, nåværende styremedlem
Leiv Askvig har lang internasjonal erfaring fra finansnæringen. Han har hatt lederstillinger og sittet i styret i en lang rekke selskaper og organisasjoner, inkludert 19 år i Sundt AS hvor han var administrerende direktør i 17 år. Askvig var 15 år i Sundal Collier & Co., hvorav 5 år som administrerende direktør. I tillegg har han sittet 5 år som styreleder i Oslo Børs VPS Holding ASA. Askvig er i dag investeringsrådgiver i Sundt AS. Han har styreverv i Civita, Eiendomsspar, Ultimovacs AS og Toluma AS. Askvig har en BBA fra BI i Norge og AMP fra Harvard Business School.

Thora Jonasdottir, nåværende styremedlem
Dr Thóra J. Jónasdóttir er veterinær med Ph.D. og postdoktoral forskningserfaring innen kreft og kliniske studier i musemodeller og hunder med spontan kreft. Dr. Jónasdóttir var administrerende direktør i Oncoinvent AS fra oppstarten i 2010 til august 2013, og jobbet samtidig i delstilling ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet som leder for forskningsgruppen for hundekreft (til 2015), samt som veileder for PhD studenter. Siden august 2013 har hun jobbet som veterinæransvarlig for dyresykdommer og dyrevelferd ved islandske mat- og veterinærmyndigheter. Dr. Jónasdóttir er en av grunnleggerne av Oncoinvent AS (2010)

Gillies O’Brian Tear, nytt styremedlem
Dr O’Bryan-Tear har over 30 års erfaring i farmasøytisk industri innen klinisk utvikling, medisinsk ledelse og kommersielle roller. Han var Chief Medical Officer i Algeta ASA fra 2009 til 2014, da Algeta ble kjøpt opp av Bayer. Etter oppkjøpet har Dr O’Bryan-Tear vært en rådgiver for en rekke europeiske og amerikanske bioteknologiselskaper, inkludert Audentes, som ble kjøpt opp av Astellas for USD 3 milliarder. Han har hatt lederroller i store og små farmasøytiske og bioteknologiske selskaper i USA og Europa, og i tilleggvært involvert i flere produktgodkjenninger. Dr O’Bryan-Tear har sittet i Scientific Advisory Board i Fusion Pharmaceuticals Inc, samt i styret i Clarity Pharmaceuticals. Dr O’Bryan-Tear har en doktorgrad i medisin fra universitetet i Cambridge.

Alison Armour, nytt styremedlem
Dr. Alison Armour er CEO og grunnlegger av Curadh MTR. Hun var Chief Medical Officer i Endocyte fra 2015 til 2019. Før hun begynte i Endocyte, var Dr. Armour visepresident for onkologi hos Novartis og GSK, hvor hun ledet det globale strategiske TYKERB-utviklingsteamet innen brystkreft og var ansvarlig for et stort interdisiplinært team basert i USA, Storbritannia og Japan. Før Novartis og GSK var hun global medisinsk vitenskapsdirektør i AstraZeneca og ledet utviklingen og godkjenningen av IRESSA, den første EGFR RTKi registrert i ikke-småcellet lungekreft. Før hun begynte i industrien, etablerte Dr. Armour seg som en tankeleder innen medisinsk og strålingsonkologi. Dr. Armour har B.Sc. i biokjemi, MB og doktorgrad i medisin fra University of Glasgow, MRCP ved Royal College of Physicians Glasgow, og FRCR ved Royal College of Radiologists London, Storbritannia.

Orlando Oliveira, nytt styremedlem
Orlando Oliveira har over 20 års erfaring i farmasøytisk/bioteknologisk industri og er for tiden SVP-Head of International hos Mirati Therapeutics. Tidligere erfaring inkluderer SVP hos Agios (onkologivirksomhet kjøpt opp av Servier for USD 350 millioner), SVP hos TESARO (kjøpt av GSK for USD 5,1 milliarder) hvor han bygget ut av selskapets EU-virksomhet. Her ledet han godkjenning, refusjon og vellykkede lanseringer av to onkologiske legemidler, Varuby® (rolapitant) og ZEJULA®
(niraparib), på tvers av viktige internasjonale markeder. Før TESARO var han VP i Cubist Pharmaceuticals (kjøpt av Merck/MSD for USD 8,4 milliarder). Han har lang erfaring innen kommersialisering og forretningsutvikling, inkludert M&A, og har bred kunnskap om «3 M»: Markedstilgang, Medisinske anliggender og Markedsføring. Oliveira har en MA i farmasi og en postgrad i legemiddel- og farmasilov."

1 Like

Sitter på 10 000 aksjer, men vet ikke helt hva jeg skal tro eller stemme her, merker jeg…

De fleste av de nye foreslåtte styremedlemmene ser jo ut til å ha tung, relevant erfaring fra bransjen. Har du noen formening her @Roc ?

1 Like

Regner med de 250mEUR Teigland forvalter gjerne ikke er hennes egne og deltakere i fondet ønsker kapitalomløp.

2 Likes

Det er ikke vanskelig å velge mellom grundernes faglig kompetanse på akkurat dette spesielle området og kapitalistenes ønske om makt over det som kan bli en stor suksess, men blir bare en suksess om grunderne får beholde kontrollen med selskapets utvikling. Det er løyn at valgkomiteens klare anbefaling mangler investorstøtte. Roy Larsen med familiemedlemmer og Øyvind Bruland er selskapets klart største aksjonærer sammen med andre styremedlemmer og støttespillere. Det er dessuten en sterk fornærmelse av valgkomiteens integritet å beskylde den for å være instruert av styrets leder. Hans Petter Bøhn er tillitsvalgt i en rekke av landets biotek selskaper. Det samme er Bente-Lill Romøren. Uforskammet er det å beskylde disse for å la seg instruere. Og det tredje medlemmets eneste «feil» er at han er bror av styreleder, men innstillingen fra valgkomiteen er ENSTEMMIG!

6 Likes

Har selv ikke aksjer i Oncoinvent, men synes diskusjonen som kan reises er veldig interessant. Hva er det beste for et biotek-selskap i sin vokse-fase? Bygge resultater via forskning sten for sten med små finansielle utslag inntil det smeller opp eller ned. Eller hente penger og booste forskningen og skape aksjonærverdier på børsspekulasjon. Begge deler har sine fordeler og ulemper. Børsen har jo vist seg å være svært brutal for små selskaper uten god finansiering der shorting og usikkert marked spiser av aksjekursen og med det mulighetene for å vokse videre.

2 Likes

Vanskelig å si. Hadde vært greit å høre Larsen og Brulands syn på saken. For utenforstående er det vanskelig å bedømme hvor stor rolle gründerne har spilt i selskapet til nå. Er selskapet modent nok til å miste gründerne og uten å bli skadelidende? Eller er dette mer snakk om at hovedinvestorene ønsker å mer kontroll?

Alle de personene som foreslås virker jo bra kun basert på CV. Viktiste er kanksje å høre deres motivasjon og tanker rundt teknologien.

Personlig ville jeg tro günderne er viktig å ha med videre, spesielt da disse har en god track record. Hvis det er redd for rolleblanding så burde dette kunne ryddes i.

Mye handler egentlig om mangefull kommunikasjon og misfortåelser.

4 Likes

Synes ROC går rett på kjernen her i forhold til modenhet og evt. skade ved gründernes uttreden. Syns at ikke Larsen/Bruland har gitt en uttalelse. Men hvis det er er riktig at Larsen/Bruland nå har mer fokus på andre områder/selskaper, så er jo det en alvorlig situasjon for Oncoinvent, som må ryddes opp i!

1 Like

Dette kunne de gjerne utdypet - dersom det finnes direkte konkurranse i disse selskapenes pipeline, så burde det vel ikke være noe problem å vise til det?
RHL har vel uansett temmelig stor egeninteresse av at Oncoinvent, hvor han har det meste av sin formue plassert (såvidt meg bekjent), gjør det bra og blir en økonomisk suksess.

2 Likes

Egbert er vel ledig nå

2 Likes

Og så kan man spørre seg hvorfor de ikke har Geveran, Must, Radforsk, Bentax, Syntax, Inven2, Lucellum, Cgs Holding mm har blitt med i dette “konsortiumet”. For jeg har vanskelig for å tro at de ikke er blitt kontaktet.
Det er nok delte meninger om dette, men for min del ser jeg ikke at det er lagt frem annet enn noen påstander uten noen form for dokumentasjon. Det oppleves litt illojalt og inngyter ikke særlig tillit fra min side å se på utenfra at et styremedlem fronter en slik “maktkamp” for å ta over kontroll i selskapet fra gründeren og hjernen bak hele teknologien.
Min stemme går nok til valgkomiteens forslag - jeg vil ha RHL bak spakene. Jeg har tillit til at han gjør det han anser for å være de beste valg for å få sine hjernebarn fram til markedet og til pasienters beste. Storinvestorene tror jeg ikke nødvendigvis har verken pasientene eller småaksjonærers beste i tankene når de gjør sine strategiske valg.

9 Likes

image

2 Likes

Tror jeg fjernstemmer på valgkomiteens forslag. Dersom hadean og co har sterk nok oppslutning fra andre aksjonærer så blir det som det blir

1 Like

Grunnen til at jeg gikk inn i Oncoinvent i sin tid var at det var Roy H. Larsen og Øyvind Bruland som stod bak medisinen. Jeg mener bestemt at deres dype medisinske forståelse gir en sterkt økt sannsynlighet for å få medisinen godkjent.

Ethvert biotekfirma som bryter ny mark vil støte på både utfordringer og vanskelige veivalg, da gir det en voldsom trygghet å vite at vi har de beste problemløserne som finnes, ved roret. Jeg husker da Oncoinvent for få år siden støtte på problemer med formuleringen av Radspherin. Det tok ikke lang tid før Roy løste problemet og dukket opp med flere kandidater til ny formulering, slik at man hadde luksusen å velge den beste blant flere. Den nye formuleringen man da falt ned på var til alt overmål bedre enn hva vi hadde forventet av den første. En slik luksus er de færreste selskaper forunt.

Motsatt har vi sett hva som kan skje når ledelsen ikke har tilstrekkelig kunnskap og forståelse for medisinen de utvikler. Jeg tenker selvsagt på Nordic Nanovector, som flere andre har pekt på. Der ble det truffet en rekke dårlige valg, resultatet ble katastrofe.

For meg virker det uforståelig at denne sammenslutningen av investorer ønsker å ta styringen med selskapet. Jeg synes de argumenterer svakt og vagt i brevet de har sendt ut, i likhet med Tyrion IV etterlyser jeg en konkret beskrivelse de såkalte interessekonfliktene som gjør at Oncoinvent blir skadelidende. Jeg må innrømme at tankene går til noe så banalt som en rent personlig konflikt, uten at jeg har fnugg av belegg for en slik påstand.

Jeg regner med det er mange småaksjonærer i samme båt som meg, vi gikk inn som investorer på grunn av Roy Hartvig Larsen.

Til de av dere det gjelder: Nå må vi kjenne vår besøkelsestid! Om vi ikke har gjort det før, så må vi i hvert fall denne gangen, hvor det står mye på spill, orke å finne fram og sende inn en fullmakt til styrets leder Roy H. Larsen! Jeg har sendt inn min.

11 Likes