Brev til aksjonærer i Oncoinvent AS ad valg av nytt styre på generalforsamlingen 2/5-2023
Fra professor / overlege Øyvind S. Bruland
For noen dager siden kom det et aksjonærbrev fra «fraksjonen» v. Ingrid Teigland Akay og
Leiv Askvig. Dette inneholder dessverre mange feil, inkludert en påstand rettet mot
Nominasjonskomiteen, som man kan oppfatte som injurierende. Jeg oppfatter at brevet i
hovedsak ble korrigert på en saklig måte både i et etterfølgende brev fra nåværende styreleder Roy H. Larsen og et fra Nominasjonskomiteen. Dette medførte ytterligere et brev fra Teigland Akay og Askvig til aksjonærene som jeg oppfatter å inneholde ytterligere urimeligheter.
Som gründer, tidligere leder av klinikk/CMO og fortsatt klinisk konsulent i Oncoinvent
beklager jeg sterkt denne utviklingen. Vi tåler alle å diskutere uenighet om viktige og
grunnleggende spørsmål, men når meningsutvekslingen etter hvert får karakter av offentlig
skittkasting om ting som påstås å ha skjedd er det bare egnet til å skade.
Basert på mine erfaringer i flere roller har jeg derfor behov for å meddele noen utdypende og personlige synspunkter på de mer grunnleggende spørsmål og utfordringer selskapet står overfor.
Etter mitt syn står vi nå foran en «skjebnevalg». Dersom gründere, fag-/vitenskapelig
kompetanse/merittering/internasjonal anerkjennelse, kontaktnett med klinikere i Europa og USA nå ikke vinner frem; og det ikke velges et nytt styre i tråd med Nominasjonskomiteens enstemmige innstilling, kan det få alvorlige konsekvenser for utviklingen av Radspherin i den nærmeste tiden fremover.
Jeg tillater meg først å fremme et allegorisk vinklet spørsmål:
«Ønsker dere et nytt Algeta eller et nytt Nordic Nanovector?»
ALGETA
Noen av dere var tidlig inne som aksjonærer i Algeta AS. Der greide Roy Larsen og jeg, som
de to gründerne av selskapet, å være tilstrekkelig lenge i posisjon til å sikre trinnvis og
systematisk oppbygging av den kliniske utviklingsplanen. Det var også Roy Larsen og jeg
som etter vellykkete Fase 1 studier, reddet Algeta fra noe som mange, inklusive vi, så på som en «planlagt konkurs» fra en investor-fraksjon for senere oppkjøp. En «salvage-investering» fra en av Larsen og mine investor-kontakter gjorde at andre fulgte med. Senere var styret og management lydhøre for vårt kliniske kontaktnett og, ikke minst, på vår unike forståelse av samspillet mellom «bensøkeren» Alpharadin (nå Xofigo), strålingsbiologien og sykdommens natur hos pasientene med spredning til skjelettet fra sin prostatakreft. Det var også Roy Larsen og jeg som designet den viktige randomiserte fase-2 studien – som ble videreutviklet til den pivotale Fase-3 studien, Alsympca. Denne ble, som kjent, vellykket og ledet frem til global godkjenning av Xofigo i regi av Bayer.
NORDIC NANOVECTOR
Etter vellykkede tidlig-fase kliniske studier designet av Roy Larsen og meg, ble vi presset ut
som to av tre gründerne i Nordic Nanovector (den siste var ansatt i selskapet). Fra da av gikk det meste fra vondt til verre (dog ikke for den overbetalte ledelsen i selskapet). Slik jeg i
etterkant er blitt fortalt røk klinisk ledelse i NNV uklar med hovedutprøver («principal investigator» - PI) ved det viktigste sykehuset; Radiumhospitalet. Videre åpnet de for klinisk
utprøving av Betalutin ved et enormt høyt antall sykehus internasjonalt – med enorme
kostander. De fleste av disse viste seg, over år, å ikke inkludere særlig mange pasienter. Til
sist valgte ledelsen å endre pasient-populasjonen i den siste del av den antatt pivotale studien «Paradigme». Dette var muligens et desperat, men klart faglig feilslått forsøk på å øke inklusjonstakten av pasienter. De fleste av dere har fulgt denne triste historien. Ingen av oss ønsker denne gjentatt!
ONCOINVENT
Det er Roy Larsen og jeg som sammen med noen av de ansatte i Oncoinvent og klinikerne har hovedæren for hva Oncoinvent er i dag. Mange andre; og i særdeleshet «fraksjonen» har – med all respekt - i stor grad kommet til «dekket bord». Deres investeringer er selvsagt viktige, men for oss som har forankring i det faglige, fremstår det lett slik at deres mål er å sikre seg kontroll og med en agenda for å maksimalisere deres avkastning (at all costs!). Dere får ha meg tilgitt for at jeg; også basert på mine tidligere erfaringer, særlig i Nordic Nanovector, tenker slik. Den store verdenskonferansen, ASCO 2023, i Chicago i begynnelsen av juni i år, vil bli en ny klinisk milepel for Oncoinvent. Ikke bare ble abstraktet ad langtids-oppfølging fra kolorektal-studien akseptert – men «budskapet» om gunstig effekt på tilbakefall av sykdommen ble ansett som så lovende at det også er valgt ut til en muntlig presentasjon. Det er virkelig ikke hverdagskost, vil jeg understreke. Sammen med PI dr. Stein Larsen og klinisk avdeling i Oncoinvent, skriver jeg nå to nye publikasjoner fra denne kliniske studie (alle data foreligger).
Gjennom de siste dagene har jeg blitt kontaktet/hatt samtaler med flere av de mindre
aksjonærene. Til min forundring hører jeg mange av disse sier at de har oppfattet/blitt fortalt at Ingrid Teigland Akay har bred klinisk erfaring - også innen kirurgi. I den første tiden jeg samarbeidet med henne viste hun på ingen måte tilstrekkelig medisinsk kompetanse eller forståelse for det fagområdet som vedrører Radspherin/Oncoinvent. Etter timelange «forelesninger»; både individuelt og i styret har etterhvert relevant kunnskap selvfølgelig i noen grad sunket inn. Etter å ha søkt henne opp på nettet (har også lett etter hennes CV – men finner ingen) ser jeg at hun i et intervju sier hun har medisinsk doktorgrad. Jeg har ikke klart å finne en eneste publikasjon knyttet til hennes navn på Pubmed eller Medline. I mine samtaler med aksjonærer har jeg sterkt påpekt at selskapet fortsatt er helt avhengig av den ypperste ekspertise innenfor vårt fagfelt. Jeg ber om respekt og forståelse for at kortsiktig tillært kunnskap på langt nær er tilstrekkelig.
Etter å ha arbeidet på Radiumhospitalet siden 1984 og overlege siden 1994, deretter professor 2 i bistilling og nå de siste 15 år som professor (se vedlagte CV) har jeg veiledet fler enn 30 kandidater til sine doktorgrader. I 12 av disse har Roy Larsen også vært biveileder eller sentral faglig medarbeider. Med så lang erfaring innen vårt fagfelt og akademia kan jeg si at jeg aldri har arbeidet med en så god vitenskapsmann og hederlig samarbeidspartner som Roy Larsen. Han har en teft for alt fra radiokjemisk teknologi, patentering, celle- og dyreforsøk, tumorbiologi og faktisk også kliniske problemstillinger som er imponerende. I tillegg er han svært hardt arbeidende og unner seg lite av materielle goder. Han er «Hel Ved». Fase 1 studiene i Oncoinvent ble designet av meg (som 20 % CMO) sammen med daværende HCO Helen Blanco, med avgjørende medvirkning fra Roy Larsen, Sara Westrøm og Tina Bønsdorf hos Oncoinvent. Dette har vist seg vellykket når vi nå har etablert/publisert «recommended dose» av Radspherin, ikke registret dose-begrensende toksisitet og så langt ingen langtids-bivirkninger.
Vi ser nå i åpen fase 2 studie noe jeg personlig betrakter som eksepsjonelt gode kliniske data (både hva gjelder sikkerhetsprofil og gunstig påvirkning av kreftsykdommen). Dette til tross – veien videre i den nærmeste tiden er utfordrende. De riktige valg av studie-design og valg av kliniske samarbeidspartnere må treffes av personer med riktig medisinsk kompetanse og kontaktnett. I dette feltet får man kun en sjanse!
For snaue 2 uker siden hadde vi et klinikermøte - med gastrokirurger fra store/meriterte
akademiske sykehus i Europa og to av de beste fra USA. De venter utålmodig på å få
godkjenninger på plass for å delta fra oppstart av den planlagte randomiserte fase 2 studien.
Gode kliniske data kupper det meste. Men, viktig er også den gode kontakten kirurgene ved
disse sentra gjennom flere år har hatt med våre to nåværende hovedutprøvere dr. Stein Larsen, Radiumhospitalet og dr. Wilhelm Graf, Uppsala og de faglige innspill de fikk «face to face» fra Roy Larsen og meg - i godt samspill med klinisk avdeling hos Oncoinvent. Det blir også lagt merke vårt internasjonalt kontaktnett og den anerkjennelsen Roy Larsen og jeg har bygget opp gjennom de siste 20 år (se vedlegg 3).
Valgkomiteens enstemmige forslag til styre er, etter mitt syn, det riktige styret NÅ og i den
nærmeste tiden fremover. Alle bør kjenne sin begrensning. Både Roy Larsen og jeg gjør det.
Ved eventuell børsintroduksjon og/eller lisensforhandlinger med e.g. en industriell partner
(BigPharma?) trengs ytterligere kompetanse. Men det gjelder også klart vedrørende
format/kompetanse hos ledelsen i Oncoinvent. Jeg tillater meg å tilføye at jeg selv har
kontakter helt til topps i Bayer, New Jersey (til en viss grad også i Novartis) – klart mulige
lisens-partnere frem i tid.
Det er mange aspekter knyttet til anvendelse av finansiell kompetanse og bruk av eget
investor kontaktnett. Dette gjelder klart også for «fraksjonen» (deres habilitet og ikke minst
agendaer her!) - og redegjøres noe for i Roy Lasen sitt brev.
Habilitet fremføres som et særlig viktig anliggende i «fraksjonens» brev til aksjonærene. Jeg
respekterer og forstår selvfølgelig at aksjonærene er opptatt av mulige habilitetsspørsmål. Det er jeg også. Rent faglig er det ingen vesentlig overlapp mellom Oncoinvent (post-operativ behandling av pasienter med ovarie- og kolorektakreft injisert med Radspherin; radium 224 merkede biodegraderbare karbonat mikro-partikler inn i bukhulen etter operasjon) og Nucligen/senere ArtBio (nå etter vellykkede og større emisjoner med utenlands venture-miljøer). ArtBio arbeider ene og alene med å utvikle kopling av alfa-emiterende isotoper til småmolekyylære målsøker-ligander som injiseres intravenøst i andre kreftformer og en generator-teknologi for ren-fremstilling av isotopen 212-bly. Det er pr i dag nesten 30 selskaper internasjonalt som arbeider med alfa radionuklide-terapi – minst 4 av disse fokuserer på isotopen 212-bly.
Jeg kjenner godt problemstillingene rundt Artbio. Som betydelig aksjonær i Oncoinvent og
som liten aksjonær i Artbio ser jeg ingen vesentlige problemer knyttet til Roy Larsens rolle i
dette siste selskapet. Når fraksjonen er så opptatt av denne, bør man imidlertid etter mitt syn finne andre måter å håndtere disse problemstillingene på enn gjennom en slik kampvotering som det nå er lagt opp til.
Oncoinvent ligger «etter skjema» ad fremdrift i kliniske studier. Hovedårsaken er den 9 mnd
forsinkelsen som skjedde i fjor på grunn av tilsyns-rapport fra Statens Strålevern og deres
pålegg ad påvist utslipp av radon i produksjonen av Radspherin (det skal være sendt
informasjon til alle aksjonærer fra ledelsen om dette tidligere). Denne alvorlige hendelsen har hatt større innflytelse på forsinket inklusjon av pasienter enn de svingningene vi har hatt på alle sentra; inklusive Radiumhospitalet. Ledelsen i Oncoinvent burde, etter mitt syn, ha oppdaget dette tidligere/vært i forkant. Hadde Roy Larsen vært løpende og praktisk involvert her, kunne dette etter mitt syn, vært forbygget.
Jeg har etter at jeg i år ble pensjonert fra min hovedstilling som professor i klinisk onkologi nå bedre tid og ønsker å gi min fulle innsats til Oncoinvent/Radspherin. Jeg fortsetter 2 år til som overlege 50 % ved Avd. Kreftbehandling, Radiumhospitalet, Oslo Universitetssykehus. Med andre ord daglig kliniker-kontakt med de to avdelingene som har inkludere ca 80 % av de pasientene som nå er behandlet med Radspherin.
Mitt forhold til Valgkomiteen, har slik jeg oppfatter, vært en ryddig prosess. Mitt valg mellom å støtte det faglige/Roy Larsen eller det investor-strategiske/finansielle/Ingrid Teigland Akay er ikke vanskelig. Jeg er fornøyd med Nominasjonskomiteens sin enstemmige innstilling (jeg vet de har brukt lang tid/lagt ned mye arbeid – snudd alle stener og, ikke minst veiet dem alle).
Vi har selvsagt vært i kontakt med aksjonærer, herunder de største. Med unntak av de som er en del av «fraksjonen» møter vi unison støtte. Alle synes å forstå situasjonen og gir sin
uforbeholdne støtte til våre medisinsk faglige og vitenskapelige argumenter. Et par større
aksjonærer har signalisert at de muligens vil stemme blankt – dette på tross av at de støtter oss faglig. Jeg må innrømme at jeg blir lei meg når jeg får inntrykk av at de synes det er vanskelig å utfordre de bånd som skapes gjennom felles investeringer i andre selskaper, og at dette vektlegges tyngre enn et klart signal fra kliniske studier om en lovende vei videre mot en mulig ny kreftmedisin.
Beklageligvis har jeg ikke selv hatt anledning til møte mange av de mindre aksjonærene i
Oncoinvent. Derfor dette brevet.
Jeg tillater meg med dette brevet å be om aksjonærenes støtte – i denne viktige fasen vi nå står i: Støtte til teknologien, faget og det medisinske fagfeltet – samt et berettiget nivå av
«finansiell disiplin». Vi håper å møte deg/dere ved fysisk oppmøte på generalforsamlingen
eller ved fullmakt sendt til meg eller Roy Larsen som fullmektig (se vedlagt skjema).
Deadline her er fredag 28/4-23 kl 16.00. Husk å legge ved firmaattest om aksjene eies av et
AS.
Etter min beste vurdering vil du - gjennom en stemme på et styre med sterkt faglig innslag –
bidra til å optimalisere sjansen for at Oncoinvent lykkes. Både Roy Larsen og jeg vil være
åpen for at vi alle ved en senere korsvei må vurdere om Oncoinvent (både ansatt ledelse og
styret) trenger annen/supplerende ekspertise. Gjennom en slik tenkning om å ha et riktig styre til rett tid vil vi ha størst sjanse for at Oncoinvent blir et nytt Algeta! La oss jobbe sammen for dette!
Takk.
Øyvind S Bruland
Sign.